Besök en läkare1.
Om din resa är på väg att bli inställd på grund av en sjukdom eller ett olycksfall, boka tid till en läkarmottagning. Ersättningsbarheten för annulleringen bedöms alltid på medicinska grunder. Meddela tjänsteleverantören2.
Ansök först om ersättning från tjänsteleverantören. Som annulleringskostnader betalar vi endast den andel av resans pris som researrangören eller annan tjänsteleverantör inte återbetalar till dig. Anmäl en skada3. .Du kan anmäla en skada som drabbat dig med den elektroniska blanketten
Anmäl samtidigt de kostnader som orsakats av att resan ställts in och information om de återbetalningar du har fått från tjänsteleverantörerna.
Vid behov ber vi dig om handlingar som hänför sig till skadan, såsom läkarintyg, researrangörens intyg samt kvitton för den annullerade resan.
en plötslig och oförutsedd sjukdom, allvarlig olycka eller ett dödsfall som drabbar dig eller en närstående
en plötslig och oförutsedd försämring av en underliggande sjukdom som varit i god terapeutisk balans efter att resan bokats, eller
när du reser med någon annan en plötslig, allvarlig sjukdom, invaliditet eller dödsfall hos medresenären.
Om din utlandsresa avbryts1.
Om du för närvarande är utomlands, vänligen kontakta vår larmtjänst .+358 8000 4531
Utomlands får du service av vår samarbetspartner SOS International, som hjälper dig att välja en lämplig vårdenhet samt ordna extra inkvartering och researrangemang om resan avbryts. Den finskspråkiga tjänsten är tillgänglig dygnet runt. Om din resa avbryts i Finland2.
Om du reser i Finland och din resa ändras på grund av sjukdom eller olycksfall under resan, ska du söka läkarvård redan under resan genom att själv betala ditt besök eller visa upp reseförsäkringsintyget på vår hälsovårdspartner.
Baserat på uppgifterna på reseförsäkringsintyget kan partner fakturera oss direkt. Anmälan om skada och ansökan om ersättning3.
Klargör för orsaken till förseningen1.
Om du reser med allmänna kommunikationsmedel, be transportföretaget eller myndigheten om en förklaring till varför fordonet inte färdades enligt tidtabellen. Vid behov ber vi dig om en mer detaljerad redogörelse för orsaken till förseningen även när du reser med egen bil. Ansök om ersättning från tjänsteleverantören2.
Ansök först om ersättning från tjänsteleverantören. Som kostnader för missad avresa betalar vi endast den del av de extra rese- eller inkvarteringskostnaderna som orsakas av att resan fortsätter och som researrangören eller annan tjänsteleverantör inte återbetalar dig. Anmäl skada och ansök om ersättning3.