Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.
Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.
Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Logga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.
Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.
Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.
Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.
Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Logga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.
Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.
Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Förstasidan
För kunden
För kunden
Skador och ersättning
Hantera ärenden elektroniskt
Kontaktuppgifter
Förmåner och kampanjer
Fakturering
Ändringssökande
Dödsbo
Försäkringar
Försäkringar
Fordon
Kaskoförsäkring
Trafikförsäkring
Motorcykelförsäkring
Försäkring för paketbil
Mopedförsäkring
Alla fordonsförsäkringar
Bil
Båt
Hem
Hälsa
Olycksfallsförsäkring
Sjukkostnadsförsäkring
Barnförsäkring
Babyförsäkring
Invaliditetsförsäkring
Skydd vid allvarlig sjukdom
Alla hälsoförsäkrignar
Resa
Liv
Djur
Hundförsäkring
Kattförsäkring
Hästförsäkring
Övriga djurförsäkringar
Alla djurförsäkringar
Skog
Placering
Placering
Börja placera
Fonder och placeringsportföljer
Placeringsförsäkring
Private Banking
Hållbarhet i placeringsverksamhet
Alla produkter och tjänster
Finansiering
Finansiering
Bilfinansiering
Inloggning tjänster
Inloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.
Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.
Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Logga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.
Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.
Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.
Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)
Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Personkunder
Företagskunder
Lantbrukskunder
Om LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
ÄndringssökandeSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
Vi tar emot mer än 800 000 ersättningsansökningar varje år. Majoriteten av våra kunder är nöjda med det försäkrings- och ersättningsbeslut de har fått. Ibland kan det dock uppstå missförstånd eller så att vi gör ett fel. Om du är missnöjd med beslutet du fått i försäkrings- eller ersättningsärendet eller om du har nya utredningar i anslutning till ärendet, vänligen kontakta först försäkringsgivaren eller ersättningsavdelningen som behandlat ditt ärende. Då kan vi rätta till eventuella fel eller missförstånd genast. Du hittar kontaktuppgifterna i beslutet.
Ansök om ändring i ett beslut
Anvisningar för sökande av ändring
Om du inte är nöjd med vårt beslut trots att du begärt omprövning kan du kontakta kundmedlingsbyrån. Det är vårt sätt att hantera sökande av ändring och den handlägger ärenden som gäller ändring av försäkrings- eller ersättningsbeslut när det är fråga om:
frivillig skadeförsäkring
livforsakring
ärende som gäller placeringstjänster.
Kundmedlingsbyrån granskar beslut som gäller försäkrings-, ersättnings- eller placeringsärenden opartiskt och utreder om beslutet är korrekt. Tjänsten är gratis och handläggningen är oberoende av eventuella tidigare handläggningsskeden. Efter handläggningen får du ett skriftligt beslut med motiveringar. Om du fortfarande är missnöjd med beslutet kan du söka ändring av kundmedlingsbyråns beslut hos till exempel FINE:s Försäkrings- och finansieringsrådgivning.
Kundmedlingsbyrån handlägger sökanden av ändring som inte är anhängiga i andra besvärsinstanser. Skicka en skriftlig sökande av ändring inom 3 månader efter att du fått det skriftliga beslutet.
Kundmedlingsbyrån kan inte ta ställning till eller handlägga sökande av ändring som gäller:
allmänna klagomål som gäller försäkringsbolagets verksamhet.
Så här söker du ändring:
Du kan kontakta kundmedlingsbyrån med ett meddelande via nättjänsten på adressen lokaltapiola.fi. Logga in i nättjänsten, välj Meddelanden och skriv ett nytt meddelande.
Du kan kontakta kunmedlingsbyrån per e-post på adressen asiakassovittelutoimisto(a)lahitapiola.fi. Observera att e-postförbindelsen är okrypterad.
Krypterad e-post: https://secure.lahitapiola.fi/. Skriv eller kopiera adressen till din webbläsare och tryck på Enter så öppnas en förbindelse för krypterad e-post.
Om du vill skicka ändring per post, använd adressen LokalTapiola, Kundservicebyrån, 02010 LOKALTAPIOLA.
Skicka inte kvitton eller annan tilläggsutredning. Vi begär dem av dig vid behov.
Var god ange följande i ändringsansökan:
namn och kontaktuppgifter
personbeteckning eller FO-nummer
försäkringsnummer eller skadekod
vilka ändringar du kräver i beslutet
motiveringar till kravet.
Om ditt ärende inte blir utrett hos oss, kan du kontakta FINEs Försäkrings- och finansrådgivning. Den ger oberoende rådgivning och anvisningar kostnadsfritt till kunderna. FINE:s Försäkrings- och finansrådgivning och Försäkringsnämnden ger även rekommendationer om avgörande i tvister. FINE handlägger inte tvist som är anhängig eller har handlagts i konsumenttvistenämnden eller domstol.
Försäkrings- och finansrådgivningen FINE Porkalagatan 1 00180 Helsingfors tel. (09) 685 0120
Du kan också be konsumenttvistenämnden om en rekommendation om lösning (PB 306, 00531 Helsingfors). Konsumenttvistenämnden ger endast utlåtanden till konsumenter.
Kontakta först konsumentrådgivningen, därifrån får du handledning och medlingshjälp vid tvister.
Du kan be om mer detaljerad information om förfarandet som ska följas direkt från nämnderna. Nämndernas utlåtanden är rekommendationer.
Vid meningsskiljaktigheter gällande båtförsäkringar kan du begära dispaschören om en ersättningsutredning.
Dispaschören ger även på begäran av försäkringsgivaren, försäkringstagaren eller den försäkrade utlåtanden i anknytning till båtförsäkringen (sjölagen 674/1994).
Dispaschörens kontor Business Meeting Park Salomonsgatan 5 C 00100 Helsingfors
Dispaschörens avgöranden är avgiftsbelagda.
Du kan också föra ärendet till den allmänna domstolen även om du inte skulle ha begärt rekommendation om avgörande av FINE eller konsumenttvistenämnden. Talan kan väckas av försäkringstagare, den försäkrade eller förmånstagare. Talan ska väckas i tingsrätten på din hemort i Finland eller i tingsrätten på försäkringsgivarens hemort.
Ändring av beslut som har fattats av ett försäkringsbolag ska sökas inom tre år efter att du fått ett skriftligt meddelande om vårt bolags beslut och om denna tidsfrist. Handläggning i nämnder avbryter preskription av talerätt.
Om du som privatperson råkat ut för problem med en produkt eller tjänst som du köpt på nätet, kan du söka lösning på tvisten även via Europeiska kommissionens webbplats för tvistlösning på nätet.
Det finns egna förfaringssätt för sökande av ändring för ersättningsärenden som gäller lagstadgade försäkringar såsom trafikförsäkring. Omprövningsbegäran som gäller trafikförsäkring behandlas på trafikskadenämnden..
Inom ett år efter att du mottagit ersättningsbeslutet kan du begära utlåtande från trafikskadenämnden antingen med en fritt formulerad begäran om utlåtande eller med en blankett för begäran om utlåtande som kan skrivas ut på nämndens webbplats. Begäran om utlåtande är kostnadsfri för dig. Ange följande i begäran om utlåtande:
det beslut för vilket du begär utlåtande
i vilken utsträckning du söker ändring i beslutet
vilka ändringar du kräver i beslutet och på vilka grunder
ditt namn och dina kontaktuppgifter
Bifoga till begäran om utlåtande ersättningsbeslutet du fått och de utredningar du åberopar samt underteckna begäran. Om begäran uppgörs av någon annan, ska denne underteckna begäran och bifoga fullmakten du gett.
Trafikskadenämndens utlåtanden är rekommendationer.
Begäran om utlåtande ska skickas till:
Trafikskadenämnden Kajsaniemigatan 2 B 00100 HELSINGFORS fax 0102868288
Du kan också lämna in en begäran om utlåtande elektroniskt på Trafikskadenämndens webbplats.
Oavsett om du begärt rekommendation till avgörande av trafikskadenämnden, kan du även föra ditt ärende som tvistemål till domstolen. Talan mot försäkringsbolaget ska väckas inom tre år efter att du fått ett skriftligt meddelande om vårt beslut och om den nämnda tidsfristen på tre år.
I ett ersättningsärende som baserar sig på lagen om olycksfallsförsäkring sökes ändring i besvärsnämnden för olycksfallsärenden..
Till besvärsnämnden för olycksfallsärenden överklagas beslut som gäller arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkringen. Handläggningen av ärendet i besvärsnämnden för olycksfallsärenden är avgiftsfri. Om du är missnöjd med ersättningsbeslutet angående ditt arbetsolycksfalls- eller yrkessjukdomsärende, kan du söka ändring i beslutet från besvärsnämnden för olycksfallsärenden inom 30 dagar från att du fått ett meddelande om beslutet.
Rikta ditt besvär till besvärsnämnden för olycksfallsärenden, men skicka det till oss. Vi kommer att ompröva ditt ärende. Om vi inte ändrar beslutet vidarebefordrar vi ditt besvär till besvärsnämnden för olycksfallsärenden för att handläggas inom 30 dagar efter utgången av besvärstiden.
Innehållet i besvärsskriften, ange i besvärsskriften åtminstone
att den är avsedd som besvär till besvärsnämnden för olycksfallsärenden
vilket beslut du söker ändring i
vilka punkter du söker ändring i
vilka ändringar du kräver
grunderna för dina krav
ditt namn, din personbeteckning, din adress och ditt telefonnummer.
Du kan också lämna in tilläggsutredningar senare. Kom ihåg att underteckna ditt besvär. Du kan även anlita ett ombud, varvid denne måste underteckna besvärsskriften och bifoga en fullmakt som du gett. Besvärsnämnden för olycksfallsärenden avgör ärendet genom att ge ett skriftligt beslut om detta. Den genomsnittliga handläggningstiden för ett besvär vid besvärsnämnden för olycksfallsärenden är cirka sju månader.
För beslut som gäller rehabilitering till följd av trafikskada och arbetsolycksfalls- och yrkessjukdomsförsäkring sökes ändring hos försäkringsdomstolen. Ändring ska sökas genom ett skriftligt besvär inom trettio dagar efter att du fått meddelande om beslutet.
Bifoga ersättningsbeslutet till begäran om utlåtande samt de utredningar du åberopar och underteckna begäran. Om begäran upprättats av någon annan ska den undertecknas av honom/henne och en fullmakt från dig ska bifogas till begäran. Överklagan ska tillställas försäkringsdomstolen senast på den trettionde dagen efter att du fick kännedom om beslutet.
Om annat inte påvisas anses du ha fått kännedom om beslutet den sjunde dagen efter att beslutet skickades till dig. Överklagan ska vara försäkringsdomstolen tillhanda senast den sista dagen av tidsfristen före tjänstetiden går ut.
Du kan lämna in besvärsskriften per post, personligen eller genom att använda ett bud. Du kan även skicka överklagan per e-post eller fax men då ska den ursprungliga undertecknade besvärsskriften skickas separat till försäkringsdomstolen. Försäkringsdomstolen ber oss ge ett skriftligt svaromål på dina besvär.
Försäkringsdomstolens beslut kan överklagas till Högsta domstolen i begränsad omfattning.
Den myndighet som övervakar försäkringsbolagen är Finansinspektionen. Till Finansinspektionen kan du fritt formulerat meddela försäkringsbolagets förfarande, om du anser det vara mot reglerna eller annars klandervärt.
Betalningsanmärkning
En betalningsanmärkning kan innebära att försäkringen inte beviljas.
I samband med handläggningen av försäkringsansökan utreder LokalTapiola sökandens kreditupplysningar från Suomen Asiakastieto Oy:s register. En anmärkning om betalningsstörning i registret kan innebära att försäkringen inte beviljas. För mer information se Försäkrings- och finansrådgivningens handbok.
Uträttning av ärenden för privatpersoner
Kontaktuppgifter Köp försäkring Skador och ersättning Begär ett anbud Boka tid till ett möte Fakturering Ge respons Kontaktbegäran för placering Hantera ärenden elektroniskt