Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten

Fritidsförsäkring anknuten till arbets­olycksfalls­försäkring

Ersättningarna som betalas med stöd av arbetsolycksfallsförsäkring anknuten till fritidsförsäkring utbetalas till arbetstagaren för olyckor som inträffat på fritiden. I samarbete med våra samarbetspartner vill vi göra det så enkelt som möjligt att uppsöka vård, så att du snabbt kan få den hjälp du behöver och kan fokusera på tillfrisknandet.

Observera detta

Fritidsförsäkringen ersätter inkomstbortfall till 100 procent för FPA:s väntetid för sjukdagpenning, varefter inkomstbortfallet ersätts delvis via LokalTapiola och delvis via FPA. Dagpenningansökan måste göras till FPA då väntetiden (1 + 9 dagar) överskrids. Kom ihåg att ansökningstiden för FPA:s ersättningar är två månader.

OBS!

Om du arbetar för ett företag med fler än 50 anställda kan vi ha kommit överens med din arbetsgivare om en skräddarsydd verksamhetsmodell för er i händelse av en skada. Fråga din arbetsgivare om detta.

Gör så här

  1. 1. Kontakta läkare vid behov

    Om din skada kräver vård och du har tillgång till företagshälsovården, kontakta dem i första hand. Du kan också besöka en läkare hos LokalTapiolas samarbetspartner Terveystalo.
    I brådskande fall kan du besöka vilken som helst dejourerande läkare.

    Ange i samband med besöket arbetsgivarens namn och försäkringsbolag till vårdinrättningen.

  2. 2. Anmäl skadan till oss och din arbetsgivare

    Anmäl skadan genom att fylla i ett försäkringsintyg (pdf).

    Öppna blanketten

    Du får ett försäkringsintyg till din mobil med information om din försäkring. Vi handlägger din skada och kontaktar dig om vi behöver mer information. Anmäl skadan också till din arbetsgivare.

    Vid behov kan du också fylla i försäkringsintyget på engelska. You can also compile an insurance certificate in English.

    Insurance certificate
  3. 3. Betalningsförbindelse

    Din behandlande läkare begär vid behov en betalningsförbindelse för din fortsatta vård. Vi meddelar om beslutet per telefon eller SMS.

  4. 4. Anmäl kostnader eller kontakta oss

    Om du redan har haft kostnader kan du anmäla dem med den elektroniska blanketten. Logga in på blanketten med dina bankkoder.

    Om du har frågor kan du skicka e-post till yritysten.henkilovahingot(at)lahitapiola.fi. Observera att e-postförbindelsen är oskyddad.

    Du kan skicka meddelandet krypterat på adressen https://secure.lahitapiola.fi/

Gör så här

  1. 1. Anmäl en skada som drabbat en arbetstagare

    Anmäl den anställdas skada genom att fylla i försäkringsintyget (pdf), såvida den anställda inte har gjort anmälan själv.

    Öppna blanketten

    Vid behov kan du också fylla i försäkringsintyget på engelska. You can also compile an insurance certificate in English.

    Insurance certificate
  2. 2. Anmäl lön för sjukdomstid

    Fritidsförsäkringen ersätter inkomstbortfall till 100 procent för FPA:s väntetid för sjukdagpenning, varefter inkomstbortfallet ersätts delvis via LokalTapiola och delvis via FPA. Dagpenningansökan måste göras till FPA då väntetiden (1+9 dagar) överskrids. Kom ihåg att ansökningstiden för FPA:s ersättningar är två månader.

    Anmäl löner för sjukdomstid i nättjänsten eller fyll i blanketten nedan om arbetstagarens skada orsakar sjukfrånvaro i minst 3 dagar i följd efter olycksdagen.

    Öppna blanketten

  3. 3. Kontakta oss vid behov

    Om du har frågor kan du ringa oss på 09 453 3777 mån - fre kl. 8 - 16 eller skicka e-post till yritysten.henkilovahingot(at)lahitapiola.fi. Observera att e-postförbindelsen är oskyddad. Du kan skicka meddelandet krypterat på adressen https://secure.lahitapiola.fi.