Hushållsmaskinen har gått sönder
Det lönar sig oftast att låta reparera en hushållsmaskin som är under 3 år gammal och speciellt om den är dyr. Be att en befullmäktigad servicefirma ger en uppskattning av apparatens reparationskostnader. Om det är fråga om en garantiskada, kan du sköta ärendet direkt med försäljaren eller importören.
Gör så här
- Be att en servicefirma ger en uppskattning av apparatens reparationskostnader. Vi rekommenderar befullmäktigade, märkesspecifika servicefirmor.
- Om servicefirman konstaterar att det är förnuftigt att reparera, lönar det sig att reparera apparaten.
- Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller om apparaten inte kan repareras, gör en skadeanmälan. Om du redan vet reparationskostnaderna, kan du direkt övergå till att anmäla skadan.
Viktigt:
För skadeanmälan behöver du veta apparatens märke, modell och inköpsår. Ta även fram kvittona från servicefirman. Observera att apparatens ålder och självrisken inverkar på ersättningsbeloppet. Spara kvitton i 6 månader. Kvitton skickar du till oss bara om vi separat begär dem.
Anmäl en skada eller ta kontakt
Anmäl en skada på webben
Ring oss
Du betjänas av LokalTapiola regionbolaget i din region och du får telefonnumren till ersättningstjänsten genom att ange ditt postnummer.