Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsboFörsäkringarFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogKonkurrensutsätt försäkringarnaPlaceringBörja placeraFonder och placeringsportföljerPlaceringsförsäkringPrivate BankingHållbarhet i placeringsverksamhetAlla produkter och tjänsterFinansieringBilfinansieringPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Lös egendom i hushållet har gått sönder
Gör så här
  1. 1. Be om en offert på reparationskostnaderna.
    Om apparaten är värdefull och skadan eventuellt kan repareras, ska du be om en offert på reparationskostnaderna.Beställ hem service för att bedöma om apparaten kan repareras. Dina närmaste servicebutiker kan du söka till exempel med hjälp av Google Maps.Vi ersätter dig för kostnaderna för bedömningen av apparaten i efterhand.När du känner till reparationskostnaderna, ska du göra skadeanmälan på nätet. Ta reda på uppgifterna om apparatens märke och modell samt pris på en ny motsvarande apparat till skadeanmälan.Det är inte obligatoriskt att låta reparera en apparat som har gått sönder. Du kan använda ersättningsbeloppet på önskat sätt.
  2. 2. Ta fotografier av lösöret som har gått sönder
    Till skadeanmälan kan du bifoga bilder på föremålet som har gått sönder eller skadats. Vi ber om bilder och ytterligare redogörelser vid behov.
  3. 3. Anmäl en skada
    Anmäl skadan i vår nättjänst. Innan du gör skadeanmälan ska du ta reda på uppgifter om det skadade föremålets märke och modell samt priset på ett nytt motsvarande föremål.Logga in på nättjänsten
Ladda ner LokalTapiola-appen Du kan sköta försäkrings-, ersättnings- och placeringsärenden smidigt med telefonen.Bekanta dig med anvisningar för att ladda ner appen.
Vanliga frågor
Från den omfattande hemförsäkringen ersätter vi hushållsapparater som har gått sönder.
Tyvärr täcker inte försäkringen alla möjliga situationer. De vanligaste situationerna där vi inte kan utbetala ersättning är förlust av varor, skador orsakade av husdjur, skador orsakade av normala väderförhållanden och defekter som täcks av garantin.
Hem-/lösegendomsförsäkringen täcker vanliga föremål avsedda för privat bruk, till exempel möbler, hushållsapparater, kläder och sportutrustning. Dessutom är till exempel cyklar, roddbåtar, glasögon och värdesaker också försäkrade genom din hem-/lösegendomsförsäkring.
Hem-/lösegendomsförsäkringen täcker inte till exempel djur, motorfordon eller delar av dem, eller din arbetsgivares egendom. Till exempel lönar det sig inte att ansöka om ersättning för bilnycklar eller däck från hemförsäkringen, utan från fordonets kaskoförsäkring.
Från den omfattande hemförsäkringen ersätts vanligen även glasögon som har gått sönder.
Du ska ha uppgifter om apparatens eller föremålets märke, modell och inköpsår. Ta även reda på priset på ett nytt motsvarande föremål, till exempel via återförsäljarnas webbplatser.
Särskilt hushållsapparater som är högst 3 år gamla och i synnerhet värdefulla hushållsapparater är ofta värda att reparera. I sådana situationer kan du beställa hem en reparatör från servicebutiken för att utvärdera om det lönar sig att låta reparera apparaten.Om apparaten är äldre, är det inte nödvändigtvis lönsamt att låta reparera den. I dessa situationer rekommenderar vi att du först gör en skadeanmälan och sedan väntar på kontakt eller ett ersättningsbeslut.
Uträttning av ärenden för privatpersonerKontaktuppgifter
Köp försäkring
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid till ett möte
Onlinemöte
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaBilförsäkring
Hemförsäkring
Båtförsäkring
Reseförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Djurförsäkring
Livförsäkring
Placeringsfonder
Placeringsförsäkring
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Sökande av ändring
Företagskundens sidorSidor för lantbrukskunder
För kundenSkador och ersättningarLösegendomLösöre i hushållet har gått sönderVill du fortfarande byta språk?JaNej