Ladda ner HälsoHjälpen-applikationen.
HälsoHjälpen hjälper dig varje dag
Kontakta HälsoHjälpen när du plötsligt råkar ut för ett olycksfall eller blir sjuk. Sjukskötarna och läkarna hjälper dig varje dag kl. 7-23 på webben och i applikationen HälsoHjälpen.
Öppna HälsoHjälpen med din webbläsare på adressen terveyshelppi.lahitapiola.fi eller ladda ner applikationen HälsoHjälpen gratis från App Store eller Google Play Store. Gå till App Store här och Google Play Store här.
När du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall
- Chatta eller ring till vår telefontjänst. Gå till HälsoHjälpen.
- Berätta vad du har för besvär. Du får genast anvisningar om hur du ska gå till väga. Läkarna kan i de flesta fallen kartlägga, ge råd och sköta dina besvär och symptom på distans och du slipper onödiga besök och din vardag underlättas betydligt.
- Om ditt ärende kräver tid till en läkarmottagning beställer HälsoHjälpen tid på dina vägnar. Tack vare vårt omfattande nätverk av vårdinrättningar får du betjäning nära dig.
- På samma gång tas även ersättningsärendet i fråga till handläggning.
Vanliga ärenden som sköts på distansmottagningen är bland annat
- Förkylning
- Hudsymptom, utslag
- Allergiska symptom såsom allergisk snuva eller pollensymptom
- Ögoninflammation
- Urinvägsinfektion
- Magsjuka och diarré
- Lindriga olycksfall såsom stukning eller försträckning
HälsoHjälpens telefontjänst
Vår telefontjänst är öppen 7-18
På grund av undantagsförhållanden till följd av coronaviruset ber vi att våra kunder i mån av möjlighet sköter ärenden i chatten i HälsoHjälpen eller via HälsoHjälpen-applikationen.
Ring 02061000
Vanliga frågor
Om barnet har fyllt 12 år kräver patientlagen att barnet ger sitt skriftliga samtycke till att ärenden får skötas via HälsoHjälpen. Samtycke ordnas lättast genom att låta barnet underteckna ett samtycke när ni besöker Mehiläinens läkarstation.
När barnet fyller 15 år måste samtycket ges på nytt.
När barnet fyller 12 år har vårdnadshavaren inte längre möjlighet att sköta barnets ärenden via applikationen. Om vårdnadshavaren vill sköta ärenden för ett barn som fyllt 12 år eller för ett äldre barn, måste barnet ge vårdnadshavaren ett särskilt samtycke för detta. Ett barn som fyllt 12 år kan ge sitt samtycke genom att underteckna ett dokument om detta på Mehiläinens läkarcentral. Samtycke av ett barn i åldern 12-14 år gäller tills barnet fyller 15 år, varefter barnet kan förnya sitt samtycke. Då gäller samtycket tills barnet fyller 18 år, varefter barnet i varje fall raderas från vårdnadshavarens familjeprofil.
Ett samtycke kan när som helst annulleras genom att underteckna ett dokument på en läkarcentral. Då måste både barnet och vårdnadshavaren vara på plats och styrka sin identitet. Om så önskas måste samtycket ges separat för båda föräldrarna.
Hur får jag tillgång till HälsoHjälpen?
Du får tillgång till tjänsten, om du har en barn-, sjukkostnads-, olycksfalls- eller reseförsäkring hos oss.
HälsoHjälpens tjänsteleverantör är Mehiläinen Oy.
Din respons är viktig för oss
Som ett livstrygghetsbolag är det en hjärtesak för oss att ta hand om våra kunders hälsa. Därför utvecklar vi vår tjänst HälsoHjälpen på basis av responsen vi får.
Genom att ge respons om vår tjänst förbättrar vi tillsammans HälsoHjälpen kontinuerligt. Vänligen kontakta oss här.