DjurHjälpen - Distansveterinären hjälper via din mobiltelefon
Om sällskapsdjuret insjuknar eller råkar ut för en olycka är oron stor och man behöver goda råd. Med applikationen DjurHjälpen får du hjälp av en distansläkare via mobiltelefonen varje dag kl. 7–23.
Du har tillgång till DjurHjälpen när din hund eller katt har en veterinärvårdsförsäkring hos oss.
Börja använda DjurHjälpen
- Ladda ner DjurHjälpen på din telefon i Google Play eller App Store. Gå till Google Play eller App Store här.
- Identifiera dig med bankkoderna så säkerställer vi försäkringsskyddet för ditt sällskapsdjur. För att du ska kunna använda tjänsten måste djuret vara försäkrat med LokalTapiolas veterinärvårdsförsäkring.
- Mata färdigt in uppgifterna för ditt sällskapsdjur i applikationen.
Distansveterinären hjälper dig inom några minuter
Genom att ladda ner DjurHjälpen har du färdigt veterinärtjänsten i din mobiltelefon vid sjukdomar eller olycksfall.
DjurHjälpen betjänar dig varje dag kl. 7–23 utan separat tidsbeställning. Distansveterinären finns alltid till din hjälp oberoende av om du är på resa eller utövar någon hobby med ditt sällskapsdjur. Börja chatta med en veterinär och du får snabbt hjälp med ditt sällskapsdjurs hälsobekymmer.
I DjurHjälpen får ditt sällskapsdjur hjälp av veterinärer vid Veteva Oy/LähiVet veterinärer. Gå till Vetevas webbsidor här.
Gör så här vid sjukdom eller olycksfall:
- Via tassknappen kan du börja chatta med en veterinär. Svara först på några frågor som gäller hälsotillståndet för ditt sällskapsdjur. Utgående från dessa uppgifter bekantar sig veterinären med ärendet och tar fallet till behandling.
- Veterinären kan vid behov begära tillstånd att starta ett videomöte i din telefon och då kan du berätta närmare om sällskapsdjurets situation och diskutera med veterinären.
- Veterinären utreder sällskapsdjurets hälsotillstånd och hänvisar dig vid behov till en klinik där djuret kan få fortsatt vård. Du får vårdanvisningarna till din e-post och ersättningsärendet tas automatiskt under handläggning.
- Vid behov hänvisar veterinären till fortsatt vård på en djurklinik med direktersättningstjänst varvid du endast betalar självrisken för kostnaderna.
Distansveterinärtjänsten har ingen självrisk
Distansveterinärtjänsten i DjurHjälpen har ingen självrisk. Distansveterinärens mottagning kostar 38 € måndag-fredag kl. 7-17 och 52 € övriga tider. Kostnaden avdras direkt från maximiersättningen i veterinärvårdsförsäkringen för ditt sällskapsdjur och därmed behöver du inte själv betala för användningen av tjänsten.
Ifall vården kräver mediciner ordinerade av veterinär, betalar du en självrisk på 25 % för dem och kan söka ersättning via våra nätsidor. Söka ersättning här.
Om du måste besöka en djurklinik för vården av ditt sällskapsdjur, har du tillgång till vår direktersättningstjänst. Karttjänsten i applikationen visar de djurkliniker och djursjukhus som erbjuder tjänsten. Applikationen DjurHjälpen fungerar samtidigt som sällskapsdjurets försäkringskort på direktersättningsklinikerna. Direktersättningstjänsten fungerar vardagar kl. 9–17 och då betalar du bara självrisken för vården på kliniken. Läs mer om direktersättningstjänsten.
Räkna pris och köp en sällskapsdjurförsäkring
Om du vill försäkra ditt djur, räkna pris och köp en försäkring.
Ge respons om Djurhjälpen
Tack!
Tack för din respons.
Bekanta dig med hundförsäkringarna
Försäkra din hund redan som valp och du får ett mera omfattande skydd. Veterinärvårdsförsäkringen gäller under hundens hela livstid.
Bekanta dig med kattförsäkringarna
Kattförsäkringen kan tecknas för varje katt oberoende av ras, även för bondkatter. Veterinärvårdsförsäkringen gäller under kattens hela livstid.
Tjänsteleverantörer
DjurHjälpen: Veteva Oy/LähiVet. Veterinärvårdsförsäkring: LokalTapiola regionbolagen. Tjänsten är en del av LokalTapiolas ersättningstjänst.