Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsboFörsäkringarFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogPlaceringBörja placeraFonder och placeringsportföljerPlaceringsförsäkringPrivate BankingHållbarhet i placeringsverksamhetAlla produkter och tjänsterFinansieringBilfinansieringInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
Om du eller din närstående blir sjuk
Observera detta
Du kan söka ersättning för vårdkostnader din sjukdom orsakat utifrån vårdskyddet vid sjukdom i Hälsoförsäkringen (Vårdskydd vid sjukdom, Reducerat vårdskydd vid sjukdom) eller LokalTapiola Livbolags sjukkostnadsförsäkring. Välj nedan på basis av vilken försäkring du ansöker om ersättning. Du kan kontrollera ditt försäkringsskydd i försäkringsbrevet eller i vår nättjänst.
Gör så här
  1. 1. Före läkarbesöket: Sök direktfaktureringstillstånd
    Du kan på förhand ansöka om direktfaktureringstillstånd i nättjänsten före ditt läkarbesök. Med direktfaktureringstillstånd sköts ditt läkarbesök smidigt, eftersom du inte behöver oroa dig över betalningen för besökets kostnader eller om att ansöka om ersättning i efterhand. När tillståndet har beviljats, flyttar vi dig över till vår hälsopartners tidsbokning. Sök direktfaktureringstillstånd
  2. 2. Ansök om ersättning för redan uppkomna kostnader
    Om sjukdomen redan orsakat vårdkostnader kan du ansöka om ersättning för dem i vår nättjänst. Ta fram dina kvitton färdigt för att underlätta ansökan om ersättning. Vänligen skicka in kvitton endast om vi begär dem från dig. Om du kan få FPA-ersättning för läkemedel eller läkarbesök ska du först ansöka om ersättning från FPA.Logga in på nättjänsten
Vanliga frågor
Från hälsoförsäkringens Vårdskydd vid sjukdom ersätter vi undersökningar som ordinerats och utförts i Finland samt behandling. Du kan ansöka om ersättning till exempel för följande kostnader:
  • poliklinikavgifter
  • sjukhusets vårddagsavgifter
  • hälsocentralavgifter
  • läkararvoden på en privat läkarcentral
  • läkarens distansmottagningar
  • läkemedel som ordinerats av en läkare
  • undersökningar och behandling som ordinerats av läkare
  • akuta sjukhustransporter av förstahjälpsnatur med ambulans
  • kostnader för psykoterapi, neuropsykologisk rehabilitering, ergo- eller talterapi eller näringsterapi högst fem gånger under försäkringens giltighetstid.
En betalningsförbindelse är ett förhandsbeslut om ersättning för ett enskilt ingrepp eller en enskild undersökning, till exempel en magnetundersökning eller operation. Vi kan bevilja en betalningsförbindelse till våra hälsopartner. Observera att din försäkring måste vara giltig när kostnaderna uppstår.
  • Vi behandlar betalningsförbindelsen utgående från ett utlåtande som läkaren eller du själv har skickat oss.
  • Vid behov ber vi dig om ytterligare information för att behandla betalningsförbindelsen.
  • Du kommer att informeras om beslutet som gäller betalningsförbindelsen inom några vardagar.
  • När du får kännedom om en beviljad betalningsförbindelse, betalar du själv endast en eventuell självriskandel direkt till vår hälsosamarbetspartner. Vår partner skickar slutfakturan direkt till oss.
När du sök direktfaktureringstillstånd i vår nättjänst kan du eventuellt få ett direktfaktureringstillstånd för ett enskilt läkarbesök på förhand, om din självriskandel för kalenderåret redan har beaktats. I dessa fall fakturerar vår hälsopartner oss direkt..
Du kan ansöka om ersättning från hälsoförsäkringen i vår nättjänst. Observera att när det gäller minderåriga barn kan ersättning endast sökas av vårdnadshavaren.
Med en fullmakt kan du befullmäktiga en annan myndig person att sköta försäkrings- och skadeärenden för din räkning. Då kan den befullmäktigade handla på dina vägnar i vår nättjänst.Därefter kan den befullmäktigade göra bland annat en skadeanmälan för din räkning och ansöka om ersättning för kostnaderna i vår nättjänst.Om det rör sig om ett minderårigt barn kan den befullmäktigade (barnets vårdnadshavare) ansöka om ersättning också i vår nättjänst. Om den befullmäktigade inte är barnets vårdnadshavare kan ersättning sökas per telefon eller på kontoret. Om försäkringstagaren för ett minderårigt barn är någon annan än barnets vårdnadshavare, kan försäkringstagaren befullmäktiga vårdnadshavaren att ansöka om ersättning i nättjänsten.Föräldrar eller andra vårdnadshavare har rätt att sköta barnets försäkrings- och ersättningsärenden samt få information om dem tills barnet fyller 18 år. Därefter kan den försäkrade ge en fullmakt för hantering av försäkrings- och skadeärenden till försäkringstagaren eller någon annan myndig person enligt eget val.Du kan ge en fullmakt i vår nättjänst eller på plats på vårt kontor.
Gör så här
  1. 1. Sök direktfaktureringstillstånd
    Med direktfaktureringstillstånd får du snabbt vård utan att du behöver använda egna pengar. Beroende på dina besvär, rekommenderar vi en lämplig hälsovårdspartner, och du kan beställa tid i partnerns tidsbeställningstjänst. Direktfaktureringstillstånd kan du söka i vår nättjänst.
  2. 2. Ansök om ersättning för redan uppkomna kostnader
    Om sjukdomen redan orsakat vårdkostnader inom den offentliga hälso- och sjukvården, kan du ansöka om ersättning för dem i vår nättjänst.

    Ta fram dina kvitton färdigt för att underlätta ansökan om ersättning. Vänligen skicka in kvitton endast om vi begär dem från dig.
    Logga in på nättjänstenVänligen notera, att ifall du ansöker om ersättning på basis av Livförsäkringens sjukkostnadsförsäkring, kan du inte ansöka om direktfaktureringstillstånd. Du kan ansöka om ersättning för de kostnader som uppstått i efterhand.
Vanliga frågor
Reducerat vårdskydd vid sjukdom som ingår i Hälsoförsäkringen ersätter undersökning och vård som ordinerats och getts i Finland. Vi ersätter mottagningsbesök hos en allmänläkare hos våra hälsovårdspartner samt vård allmänläkaren ordinerat och gett.Som vårdkostnader inom den offentliga hälso- och sjukvården kan vi ersätta poliklinik- och hälsocentralavgifter, som inkluderar operationer, endoskopier och andra ingrepp. Dessutom ersätter vi sjukhusets vårddagsavgifter för högst fem dagar under ett kalenderår.
När du söker direktfaktureringstillstånd i vår nättjänst, kan du på förhand få direktfaktureringstillstånd för ett enskilt läkarbesök. Då kommer vår hälsovårdspartner att fakturera oss direkt.
Vi beviljar inte betalningsförbindelser från Reducerat vårdskydd vid sjukdom. Om du insjuknar kan du däremot söka direktfaktureringstillstånd i vår nättjänst.
Du kan ansöka om ersättning från hälsoförsäkringens Reducerat vårdskydd vid sjukdom i nättjänsten för sådana läkarbesök som du har fått hänvisning till från oss, samt för kostnader inom den offentliga hälso- och sjukvården.Du kan ansöka om ersättning via vår nättjänst. Observera att endast vårdnadshavare kan ansöka om ersättning till ett minderårigt barn.
Gör så här
  1. 1. Ansök om ersättning
    Om sjukdomen redan orsakat vårdkostnader kan du ansöka om ersättning för dem i vår nättjänst. Genom att ta fram dina kvitton färdigt underlättar du ansökningen om ersättning. Vänligen skicka in kvitton endast om vi begär dem från dig.Logga in på nättjänsten
  2. 2. Sök direktfaktureringstillstånd
    Sök direktfaktureringstillstånd i vår nättjänst om du har en hälsoförsäkring. Då får du smidigt vård för dina besvär hos vår hälsovårdspartner.

Vanliga frågor
Från livförsäkringsbolagets sjukkostnadsförsäkring ersätter vi undersökningar och behandlingar som ordinerats och utförts i Finland. Du kan ansöka om ersättning för bland annat följande kostnader:
  • läkararvoden på en privat läkarcentral
  • läkarens distansmottagningar
  • undersökningar och behandling som ordinerats av läkare
  • poliklinikavgifter
  • sjukhusets vårddagsavgifter
  • hälsocentralavgifter.
En betalningsförbindelse är ett förhandsbeslut om ersättning för ett enskilt ingrepp eller en enskild undersökning, till exempel en magnetundersökning eller operation. Vi kan bevilja en betalningsförbindelse till våra hälsosamarbetspartner.
  • Observera att din försäkring måste vara giltig när kostnaderna uppstår.
  • Vi behandlar betalningsförbindelsen utgående från ett utlåtande som läkaren eller du själv har skickat oss.
  • Vid behov ber vi dig om ytterligare information för att behandla betalningsförbindelsen.
  • Du kommer att informeras om beslutet för betalningsförbindelsen.
När du har fått kännedom om en beviljad betalningsförbindelse, betalar du själv endast en eventuell självriskandel direkt till vår hälsosamarbetspartner. Vår partner skickar slutfakturan direkt till oss.
När du använder HälsoHjälpen kan du eventuellt få ett direktfaktureringstillstånd för ett enskilt läkarbesök på förhand. Om din försäkring har en självrisk, observera att självrisken under innevarande kalenderår ska ha dragits av en gång via den elektroniska ersättningstjänsten. I dessa fall fakturerar vår hälsopartner oss direkt.
Olycksfall eller sjukdom under resa i Finland eller utomlandsOm olycksfallet eller sjukdomen har inträffat under en resa i Finland (mer än 50 km hemifrån) eller utomlands, läs anvisningarna via länken nedan.Se anvisningar
Uträttning av ärenden för privatpersonerKontaktuppgifter
Köp försäkring
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid till ett möte
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaBilförsäkring
Hemförsäkring
Båtförsäkring
Reseförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Djurförsäkring
Livförsäkring
Placeringsfonder
Placeringsförsäkring
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Företagskundens sidorSidor för lantbrukskunder
För kundenSkador och ersättningarMänniskorOm du eller din närstående blir sjukVill du fortfarande byta språk?JaNej