Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten

HälsoHjälpen förnyas

Sök direktfaktureringstillstånd på förhand för ditt eller ditt minderåriga barns läkarbesök, om du insjuknar eller råkar ut för ett olycksfall. Vi hänvisar dig till vår hälsovårdspartner och du kan på basis av dina symptom sköta ärendet antingen på läkarens chattdistansmottagning eller beställa tid till läkarmottagning.

Gör så här om du blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall

  1. 1.

    Logga in i vår nättjänst med dina bankkoder eller med mobil ID.

  2. 2.

    Välj “Sök direktfaktureringstillstånd för läkarbesök” på framsidan och fyll i de begärda uppgifterna.

  3. 3.

    Vi behandlar tillståndsansökan genast och när du fått tillståndet, hänvisar vi dig till vår hälsovårdspartners tidsbeställning.

Se på en film om hur du kan söka direktfaktureringstillstånd på nätet.

Distansvård även hemifrån

Ofta behöver du inte ens gå till en närmottagning, utan du kan få vård per distans i chatten. Du får tillgång till en chattläkare utan självrisk, när dina symptom kan skötas på distans.

Många lindriga sjukdomar kan skötas på chattmottagningen, till exempel:

  • Förkylning

  • Hudsymptom, eksem

  • Insektsbett

  • Allergiska symptom såsom allergisk snuva eller pollenallergi

  • Ögoninflammation

  • Urinvägsinfektion

  • Magsjuka och diarré

Du kan använda tjänsten när du har en sjukkostnads- eller olycksfallsförsäkring som ingår i LokalTapiolas Hälsoförsäkring, i vilken en privatperson finns som försäkringstagare. Om läkaren rekommenderar till exempel operation eller något annat större ingrepp, skickar läkaren en begäran om betalningsförbindelse till LokalTapiola.

Information om direktfaktureringstillstånd

Du kan söka direktfaktureringstillstånd i nättjänsten före du besöker en läkare: logga in i vår nättjänst och välj ”Sök direktfaktureringstillstånd för läkarbesök” på framsidan. Vi hänvisar dig från vår nättjänst till vår hälsovårdspartner, varvid du har tillgång till läkarens chattmottagning utan självrisk, när dina symptom passar för att skötas på chattmottagning. Du kan också beställa tid till läkarmottagning och då behöver du inte använda egna pengar, om din självrisk redan har debiterats. Om självrisk ännu återstår, kan du boka en tid, men då betalar du fakturan först själv och söker därefter ersättning i vår nättjänst. Tjänsten följer behändigt med dig när du laddar ner applikationen LokalTapiola.

Beakta att direktfaktureringstillståndet gäller läkarmottagning som bokats på en och samma gång och undersökningar i anslutning till samma sjukdom, vilka läkaren ordinerat i samband med besöket. Undersökningar och vård ersätts inom ramen för försäkringsvillkoren.

Vanliga frågor

Direktfakturering innebär att vår hälsovårdspartner skickar fakturan direkt till LokalTapiola. Du behöver alltså inte själv betala för läkarbesöket. Om dina symptom på basis av förhandsuppgifterna är sådana att du kan fortsätta att diskutera med en läkare på distans, hänvisar vi dig till vår hälsovårdspartners chattmottagning och du får direktfakturering utan självrisk. Om du ännu har återstående självrisk i din hälsoförsäkring, betala först själv kostnaderna för läkarbesöket och sök ersättning i efterhand.

Direktfaktureringenstillstånd gäller läkarmottagning som du bokat på en gång och undersökningar i anslutning till samma sjukdom eller olycksfall, vilka läkaren ordinerat i samband med besöket. Vi ersätter undersökningar och vård inom ramen för försäkringsvillkoren.

Logga in i vår nättjänst på adressen lahitapiola.fi. med dina bankkoder eller med mobil ID. På framsidan går du till punkten Ansök om direktfaktureringstillstånd för läkarbesök och söker tillstånd före läkarbesöket.

När du har fått direktfaktureringstillståndet, behöver du inte använda egna pengar och betala för läkarbesöket. När direktfakturering har beviljats, hänvisar vi dig till vår hälsovårdspartners chattjänst för att diskutera med en läkare eller så kan du boka en läkartid som passar dig.

I övriga ersättningsärenden betjänar LokalTapiolas ersättningstjänst.

Du kan oberoende av klockslag söka direktfaktureringstillstånd i vår nättjänst på adressen lahitapiola.fi. Logga in med dina nätbankskoder eller mobil ID. På framsidan går du till punkten Ansök om direktfaktureringstillstånd för läkarbesök och fyller i några uppgifter om din sjukdom eller ditt olycksfall. Du får genast ett beslut om direktfaktureringstillstånd.

När du är på betjäningsstigen för hälsan och söker direktfaktureringstillstånd i nättjänsten, ser du beloppet för återstående självrisk. Du kan kontrollera ditt självriskbelopp i dina försäkringsuppgifter i vår nättjänst. Du hittar uppgifter om din försäkring under Försäkringar.

Vår ersättningstjänst hjälper dig också i alla förfrågningar om självrisk.

Du får olika försäkringar från oss, vars ersättningsbelopp och avtalade självrisker är olika. När du vill ha information om omfattningen av din försäkring, rekommenderar vi dig att bekanta dig med uppgifterna om din försäkring i vår nättjänst. Du hittar dina försäkringsuppgifter under Försäkringar.

Du kan också kontakta vår kundtjänst och diskutera om ditt försäkringsskydd med en specialist.

Du får hälsorådgivning av en sjukskötare genom att ringa nummer 0206 1000.

Du kan söka ersättning i vår nättjänst.

Det är inte möjligt att söka direktfaktureringstillstånd för alla försäkringar via nättjänsten. Om du har en gällande försäkring, och den inte syns i listan, kan du själv betala besöket och senare söka ersättning i nättjänsten.

Om ditt barn är under 18 år, kan du som försäkringstagare söka direktfaktureringstillstånd på barnets vägnar.

Om du inte är försäkringstagare, behöver du fullmakt av försäkringstagaren. Man kan göra fullamakten i vår nättjänst under Egna uppgifter.

Om du har en reseförsäkring i LokalTapiola, visa ditt reseförsäkringsintyg för vår hälsovårdspartner och faktureringen sköts direkt med LokalTapiola. Kom ändå ihåg att göra skadeanmälan i nättjänsten.