Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Mitt djur har insjuknat eller skadats

När det har uppkommit veterinärkostnader eller medicinkostnader på apotek till följd av att ditt djur insjuknat eller skadats, kan du för kostnaderna söka ersättning från ditt djurs veterinärvårdsförsäkring.

GÖR SÅ HÄR

  1. Kontakta DjurHjälpen, där du får hjälp vid distansvård av sällskapsdjuret. Om sällskapsdjurets besvär kräver ett besök på en klinik, hänvisas du till en direktersättningsklinik. I kartapplikationen i DjurHjälpen ser du de närmaste direktersättningsklinikerna och deras öppettider och kontaktuppgifter.

    • Upp till 70 % av besvären kan skötas per distans och då betalar LokalTapiola kostnaden för besöket direkt utan självrisk.

  2. På LokalTapiolas direktersättningskliniker betalar du endast självrisken, när du vid anmälningen uppger ditt kundnummer i LokalTapiola. Tjänsten fungerar vardagar kl. 9-17. Hitta närmaste LokalTapiolas direktersättningsklinik (endast på finska).

  3. Om du själv betalar hela kostnaden för besöket, begär en patientjournal och faktura från veterinären. Av dessa ska framgå identifieringsuppgifterna för djuret som vårdats, orsaken till vården, ingreppen som gjorts, diagnosen samt betalningsspecifikationen. När du söker ersättning för mediciner som ordinerats av en veterinär och som köpts på apotek, ska du spara medicinreceptet och apotekskvittot.

  4. Meddela kostnaderna genom att fylla i blanketten i nättjänsten (kl. 7-23). Logga in i nättjänsten här.

  5. Spara kvitton för veterinärbesök och mediciner i sex månader efter att du har fått ersättningsbeslutet.

Ta kontakt eller sök ersättning