Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsboFörsäkringarFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogPlaceringBörja placeraFonder och placeringsportföljerPlaceringsförsäkringPrivate BankingHållbarhet i placeringsverksamhetAlla produkter och tjänsterFinansieringBilfinansieringInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerFaktureringÄndringssökandeDödsbo
En mobiltelefon eller pekplatta gick sönder
Gör så här
  1. 1. Lämna in enheten hos vår servicepartner
    Ta med ditt identitetsbevis som ska användas av vår servicepartner för att verifiera ditt försäkringsskydd. Om det lönar sig att reparera din apparat, betalar du endast självrisken när du använder vår servicepartner.Hitta vår närmaste servicepartner
    Sök efter partner
    Använd aktuell platsVälj plats från kartan
    Om du inte kan sköta ärendet hos en servicefirma, kan du skicka din apparat till Fonum per post. Anvisningar för att skicka per post hittar du på Fonums nätsidor.Om du vill kan du också använda en annan servicefirma. Vänligen notera att i dessa fall bör du själv betala för servicen och sedan söka ersättning på vår nättjänst.
  2. 2. Granska de olika ersättningsalternativen
    Vår servicepartner kommer att gå igenom de olika ersättningsalternativen med dig. I första hand reparerar vår partner din enhet och vid underhåll betalar du självriskandelen i din försäkring. Om du inte vill att enheten ska repareras kan du få ersättningen i pengar enligt verkstadens reparationskalkyl. Om du vill kan du också köpa en ny enhet via vår servicepartner.

Vanliga frågor
I de flesta fall kan vi ersätta telefon, surfplatta eller annan mobil enhet som gått sönder med Omfattande hemförsäkring eller resgodsförsäkring. Du kan kontrollera omfattningen av din hemförsäkring i ditt försäkringsbrev eller i försäkringsinformationen i vår webbtjänst.
Det lönar sig oftast att låta reparera en ganska ny och värdefull mobilapparat. Det kostar i genomsnitt 200 euro att byta en mobilskärm.I de flesta fall, blir telefonen nästan som ny på utsidan efter byte av skärm, även om skadorna och skavankerna ser illa ut först.
Om du redan har låtit reparera din enhet, kan du ansöka om ersättning för reparationskostnader i vår webbtjänst.
Vanligtvis är självrisken 150 eller 200 €. Du kan kontrollera självrisken för din försäkring i din försäkringsinformation i vår webbtjänst. Självriskens storlek klargörs också hos vår servicepartner, så du behöver inte nödvändigtvis ta reda på det själv i förväg.
Lämna ändå in telefonen för service. Om telefonen vid service visar sig vara olämplig för reparation eller utbyte, kommer ersättningen vi betalar att baseras på priset på en ny enhet med motsvarande egenskaper, med hänsyn till eventuellt åldersavdrag och självrisken. Det eventuella åldersavdraget påverkas av åldern på den trasiga enheten.
Vi betalar alltid ersättning i första hand enligt reparationskostnaderna, så lämna in din trasiga telefon till ett servicecenter för bedömning. Efter bedömningen kan vi betala ersättningen åt dig i kontanta medel. Om telefonen vid service visar sig vara olämplig för reparation eller utbyte, kommer ersättningen vi betalar att baseras på priset på en ny enhet med motsvarande egenskaper, med hänsyn till eventuellt åldersavdrag och självrisken. Det eventuella åldersavdraget påverkas av åldern på den trasiga enheten.
Om du har tappat bort din telefon, lämna in en skadeanmälan online.
Uträttning av ärenden för privatpersonerKontaktuppgifter
Köp försäkring
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid till ett möte
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaBilförsäkring
Hemförsäkring
Båtförsäkring
Reseförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Djurförsäkring
Livförsäkring
Placeringsfonder
Placeringsförsäkring
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Företagskundens sidorSidor för lantbrukskunder
För kundenSkador och ersättningarLösegendomEn mobiltelefon eller pekplatta gick sönderVill du fortfarande byta språk?JaNej