Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
FörstasidanFör kundenSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsboFörsäkringarFordonKaskoförsäkringTrafikförsäkringMotorcykelförsäkringFörsäkring för paketbilMopedförsäkringAlla fordonsförsäkringarBilBåtHemHälsaOlycksfallsförsäkringSjukkostnadsförsäkringBarnförsäkringBabyförsäkringInvaliditetsförsäkringSkydd vid allvarlig sjukdomAlla hälsoförsäkrignarResaLivDjurHundförsäkringKattförsäkringHästförsäkringÖvriga djurförsäkringarAlla djurförsäkringarSkogKonkurrensutsätt försäkringarnaPlaceringBörja placeraFonder och placeringsportföljerPlaceringsförsäkringPrivate BankingHållbarhet i placeringsverksamhetAlla produkter och tjänsterFinansieringBilfinansieringPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Skador och ersättningSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Ett fordon behöver bogseras
Ring larmtjänsten +358 800 04531 när du behöver bogsering. Larmtjänsten kontrollerar ditt försäkringsskydd och beställer bärgning för din bil. Larmtjänsten hjälper också till exempel med att ordna den fortsatta resan såsom med leverans av en ersättande bil. Om du använder en märkesspecifik mobilitetsgarantitjänst eller ett leasingföretags tjänster, skall du i första hand kontakta dem.
Gör så här
  1. 1. Bogsering har beställts via Larmtjänsten
    Du behöver inte göra en skadeanmälan om det enbart handlar om bärgning av fordonet. Gör en skadeanmälan i vår nättjänst om du har varit med om en kollision eller fått extra kostnader på grund av att resan avbrutits.
  2. 2. Jag beställde bogseringen själv
    När bogseringsfirman är en samarbetspartner till LähiTapiola behöver du inte göra en skadeanmälan. Bogseringsfirman skickar fakturan direkt till oss, och du behöver inte bekymra dig om betalningen själv.Om bogseringsfirman inte är vår samarbetspartner kan tjänsteleverantören inte skicka fakturan direkt till LähiTapiola. Dessutom kan din försäkring innehålla en självrisk om bogseringen beställs från en icke-samarbetspartner. Vi rekommenderar därför alltid att du beställer bogsering via vår larmtjänst, så att vi under samtalet kan kontrollera om bogseringsfirman är en samarbetspartner.Från försäkringen ersätts skäliga bogseringskostnader från skadeplatsen till närmaste kompetenta verkstad.Logga in på nättjänsten
Vanliga frågor
Från bilräddningsförsäkringen samt bogserings- och resekostnadsskyddet ersätts bogseringskostnaderna för ett fordon som blivit körodugligt på grund av ett tekniskt fel eller en kollision.  Dessutom ersätts kostnaderna för att lyfta tillbaka på vägen ett fordon som kört av vägen. Från försäkringen ersätts inte bogseringskostnader, som ersätts på basis av andra avtal (t.ex. Automobilförbundets Plus-medlemskap eller fordonets märkesspecifika serviceavtal)Försäkringsskyddet som ersätter bogseringskostnader ingår i de flesta fordonsförsäkringar för våra privatkunder. I skadesituationer ring Larmtjänsten +358 800 04531, som kontrollerar omfattningen på ditt försäkringsskydd.
Du kan kontrollera omfattningen på ditt försäkringsskydd även i vår nättjänst.
Som bogseringskostnader ersätts skäliga kostnader till närmaste kompetenta verkstad. Vår bogseringspartner hjälper dig att välja verkstad.Från försäkringen ersätts även skäliga resekostnader till följd av avbruten resa.Om resan har avbrutits på grund av ett tekniskt fel eller en kollision, ersätts hyreskostnaderna för en ersättande bil enligt omfattningen på försäkringsskyddet. Vår larmtjänst kontrollerar omfattningen på ditt försäkringsskydd.
Genom att beställa bogseringen via vår Larmtjänst +358 800 04531 säkerställer du, att du inte själv behöver betala självriskandelen för bogseringen.
Du kan meddela resekostnaderna i nättjänsten. Vänligen behåll kvittona, vi kommer att be om dem vid behov.
Uträttning av ärenden för privatpersonerKontaktuppgifter
Köp försäkring
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid till ett möte
Onlinemöte
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaBilförsäkring
Hemförsäkring
Båtförsäkring
Reseförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Djurförsäkring
Livförsäkring
Placeringsfonder
Placeringsförsäkring
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Sökande av ändring
Företagskundens sidorSidor för lantbrukskunder
För kundenSkador och ersättningarFordon och båtarEtt fordon behöver bogserasVill du fortfarande byta språk?JaNej