Skador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
Förstasidan
För kunden
För kunden
Skador och ersättning
Hantera ärenden elektroniskt
Kontaktuppgifter
Förmåner och kampanjer
Begär ett anbud
Boka tid
Fakturering
Dödsbo
Försäkringar
Försäkringar
Fordon
Kaskoförsäkring
Trafikförsäkring
Motorcykelförsäkring
Försäkring för paketbil
Mopedförsäkring
Alla fordonsförsäkringar
Bil
Båt
Hem
Hälsa
Olycksfallsförsäkring
Sjukkostnadsförsäkring
Barnförsäkring
Babyförsäkring
Invaliditetsförsäkring
Skydd vid allvarlig sjukdom
Alla hälsoförsäkrignar
Resa
Liv
Djur
Hundförsäkring
Kattförsäkring
Hästförsäkring
Övriga djurförsäkringar
Alla djurförsäkringar
Skog
Konkurrensutsätt försäkringarna
Placering
Placering
Börja placera
Fonder och placeringsportföljer
Placeringsförsäkring
Private Banking
Hållbarhet i placeringsverksamhet
Alla produkter och tjänster
Finansiering
Finansiering
Bilfinansiering
Personkunder
Företagskunder
Lantbrukskunder
Om LokalTapiola
För kundenFörsäkringarPlaceringFinansiering
Hantera ärenden elektronisktSkador och ersättningHantera ärenden elektronisktKontaktuppgifterFörmåner och kampanjerBegär ett anbudBoka tidFaktureringDödsbo
E-faktura är det enklaste sättet att behandla försäkringsbetalningar. Du kan beställa e-faktura enkelt med några klick antingen i vår nättjänst eller i din nätbank – se instruktionerna för att beställa e-faktura nedan.
Ta i bruk den bekväma e-fakturan enkelt
Beställning av e-faktura i LokalTapiolas nättjänst
Kommer dina försäkringsfakturor till vår nättjänst, men vill du framöver få fakturorna till din nätbank?
Beställ e-fakturaförslag i vår nättjänst.
Så här gör du:
1
1.
Logga in på vår nättjänst via länken ovan som tar dig direkt till avsnittet Fakturor.
2
2.
Välj e-faktura som betalningssätt för dina försäkringsfakturor.
3
3.
När du har beställt e-fakturan skickar vi ett eller två e-fakturaförslag till din nätbank inom några dagar.
4
4.
Godkänn e-fakturaförslaget i din nätbank.
Observera att endast OP och Nordea visar de inkomna e-fakturaförslagen även i mobilbanken.
Från pappersfaktura till e-faktura
Vill du byta från pappersfaktura till e-faktura? Du kan enkelt beställa e-faktura i din egen nätbank.
Så här gör du:
1
1.
Ta fram din försäkringsfaktura och logga in på din nätbank.
2
2.
Välj e-fakturor och beställ en ny e-faktura.
3
3.
Skriv in fakturautgivarens namn, vilket du hittar på din försäkringsfaktura. Observera att du kan ha flera olika fakturautgivare. Observera att du kan ha flera olika fakturera hos LokalTapiola. Välj alla de LokalTapiolas bolag som du får försäkringfakturor från.
De kan inkludera: LokalTapiola-gruppen LokalTapiola + regionbolagets namn
4
4.
När du har valt alla nödvändiga bolag och beställt e-fakturorna, vidarebefordrar din bank din e-fakturaförfrågan till oss. Du kan fortfarande få nästa faktura på papper eller i vår nättjänst, men i fortsättningen kommer dina fakturor att skickas direkt till din nätbank.
Vilka fördelar har e-faktura?
När du beställer e-faktura till din nätbank, kan du enkelt hantera alla dina betalningar på ett ställe.
Dina fakturor sparas och finns tillgängliga i din nät- och mobilbank sorterade efter fakturautgivare.
E-faktura sparar din tid från onödigt knapptryckande, eftersom fakturan redan är förberedd och väntar på godkännande.
Du kan godkänna fakturan varje gång för sig eller automatisera betalningen på förfallodagen.
Du kan beställa en påminnelse om fakturans ankomst från din bank via SMS eller e-post.
E-faktura försvinner inte på vägen och går inte bort bland andra papper.
E-faktura är ett ekologiskt alternativ eftersom dess koldioxidavtryck är mindre än pappersfakturan.
Vanliga frågor om fakturor
Du får dina försäkringsfakturor som e-faktura direkt till din nät- och mobilbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som pappersfakturan. E-fakturan är en elektronisk faktura som skiljer sig från pappersfakturan endast vad gäller leveranssättet.
Du kan själv godkänna e-fakturan eller välja att fakturorna betalas automatiskt på förfallodagen. Hos vissa banker är det möjligt att beställa SMS för en e-faktura som inkommit. Vänligen kontrollera om din bank tar ut en eventuell betjäningsavgift för tjänsten.
Varje försäkringsfaktura har alltid ett eget separat referensnummer. Genom att använda referensnumret i fakturan säkerställer du att betalningen riktas korrekt. Då undviker du onödiga betalningspåminnelser.
Du kan kontrollera dina fakturor genom att logga in i vår nättjänst med dina bankkoder eller mobil-ID. Gå till delen Fakturor, där ser du dina obetalda och betalda fakturor.
Du kan logga in i vår nättjänst med dina bankkoder och för de flesta fakturor kan du begära 4 veckor betalningstid från och med fakturans förfallodag. Beakta dock att för betalningstiden alltid uppbärs dröjsmålsränta.
Om du vill begära en längre betalningstid eller om det gått över 2 veckor sedan förfallodagen, vänligen kontakta vår kundtjänst.
Du kan betala din faktura i flera betalningsrater. Vänligen kontakta vår kundtjänst.
Vi behöver ditt kontonummer för eventuella ersättningar och premieåterbetalningar. Du kan enkelt lägga till eller ändra ditt kontonummer i vår nättjänst. Logga in i vår nättjänst med dina bankkoder eller mobil-ID och lägg till ditt kontonummer under delen Mina uppgifter.
Våra pappersfakturor är tillsvidare avgiftsfria. Vi övergår så småningom till pappersfria tjänster och hjälper våra kunder att ta i bruk de elektroniska tjänsterna.
Före du kontaktar oss, ta en skärmdump av din betalning eller sök upp en kopia på kvittot. Det är viktigt att i dessa syns betalningsuppgifter: betalningsdatum, kontonummer, summa, referensnummer och arkiveringskod. Vi behöver uppgifterna för utredningen av betalningen.
När du har uppgifterna som behövs, kontakta vår kundtjänst. Du kan kontakta våra specialister i chatten eller via delen Meddelanden genom att logga in i nättjänsten med dina bankkoder eller mobil-ID.
Du kan alternativt kontakta oss per telefon.
När du betalar din försäkringsfaktura i LokalTapiolas nättjänst verkar Paytrail som förmedlare av betalningen. Betalningen flyttas till Paytrail Abp:s konto, varifrån den styrs till LokalTapiolas konto. Då syns Paytrail Abp som betalningsmottagare.
Du kan alltid kontakta vår kundtjänst om du funderar på något kring fakturorna. Du kan kontakta våra specialister genom att logga in i vår nättjänst. I nättjänsten kan du använda chatten eller skicka ett meddelande.
Uträttning av ärenden för privatpersoner
Kontaktuppgifter Köp försäkring Skador och ersättning Begär ett anbud Boka tid till ett möte Onlinemöte Fakturering Ge respons Kontaktbegäran för placering Hantera ärenden elektroniskt