Matkavahinko

Tee vahinkoilmiotus ja hae korvausta vuoden kuluessa vahingoista. Tutustu alla oleviin toimintaohjeisiin ja toimi sen mukaisesti.

Jos haluat hoitaa toisen henkilön korvausasioita, tarvitset valtakirjan.

Sairastuminen tai tapaturma matkalla

Voit hakeutua ulkomailla mihin tahansa hoitolaitokseen, jos sairastut tai sinulle sattuu tapaturma. Asiointi onnistuu useimmiten ilman omaa rahaa. Suosituissa turistikohteissa riittää yleensä, että esität vakuutuskortin tai -todistuksen. Tällöin lasku tulee suoraan LähiTapiolaan.

Jos vakuutuskortti ei kelpaa?

Kaikissa ulkomaisissa hoitolaitoksissa LähiTapiola ei ole tunnettu, eikä kortti kelpaa. Tällöin suju-vinta on maksaa pienet kulut itse ja hakea niistä korvaus matkan jälkeen. Jos kulut ovat suuret, soita LähiTapiolan hätäpalveluun, jolloin hoidamme tarvittavan maksusitoumuksen.Voit selvittää laskutusasian myös Hätäpalvelussa, puh. +358 8000 4531.

Tee aina vahinkoilmoitus verkkopalvelussa. Palvelussa voit hakea korvausta myös itse maksetuista kuluista.

Mitä kuluja korvataan?

Matkustajavakuutuksen perusteella korvataan mm.

  • lääkärin määräämät lääkkeet
  • lääkärin määräämä tutkimus ja hoito
  • poliklinikkamaksut
  • sairaalan hoitopäivämaksut
  • terveyskeskusmaksut
  • matkakohteessa aiheutuneet matkakulut
  • matkan keskeytymisestä, peruuntumisesta tai matkalta myöhästymisestä aiheutuneita kuluja.

Päiväraha- tai haittakorvaus

  • Tee vahinkoilmoitus sähköisessä korvauspalvelussa, jos et ole vielä tehnyt ilmoitusta tai hakenut korvausta tapaturmaan liittyen.
  • Päiväraha: lähetä korvauskäsittelyyn lääkäritodistus ja sivutuloverokortti tai muutosverokortti etuutta varten.
  • Haittakorvaus: lähetä korvauskäsittelyyn hoitavalta lääkäriltä lausunto, jossa on vamman tilankuvaus.

Kotiinkuljetus

Hätäpalvelu voi tarvittaessa järjestää kotiinkuljetuksen Suomeen, jos kyseessä on matkalla sattunut vakava tapaturma tai sellainen vakava sairaus, jonka ensimmäiset oireet ovat ilmenneet vasta matkan aikana. Kuljetuksen pitää olla lääketieteellisesti välttämätöntä. Kuljetuksesta on aina sovittava LähiTapiolan kanssa etukäteen.

Kuolemantapauskorvaus

Matkavakuutukseen voi sisältyä tapaturmaisen tai tartuntataudin aiheuttaman kuoleman varalta kuolemantapauskorvaus.

Korvauskäsittelyä varten toimittakaa LähiTapiolaan:

  • kirjallinen vahinkoilmoitus
  • vakuutetun virkatodistukset jokaisesta seurakunnasta, jossa hän on ollut kirjoilla 15-vuotiaasta lähtien
  • kuolinsyytodistus ja/tai ruumiinavauspöytäkirja
  • poliisitutkintapöytäkirja
  • kaikkien edunsaajien henkilö-, osoite- ja tilitiedot.

Sähköinen korvauspalvelu

Sähköisessä korvauspalvelussa voi hakea kulukorvauksia matkustajavakuutuksista, joiden vakuutusnumero alkaa 353-, 319- tai 390-. Palveluun pääset kirjautumalla verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi.

Palvelusta ei voi hakea korvausta työkyvyttömyydestä, haitasta tai kuolemantapauksesta.

Voit tehdä vahinkoilmoituksen, vaikka vahingosta ei vielä olisi aiheutunut kuluja.

Valtakirja

Valtakirjalla ei voi valtuuttaa toista täysi-ikäistä hakemaan korvausta sähköisestä korvauspalvelusta.

Milloin saan korvauksen?

Joskus korvaus voidaan maksaa heti. Jos hakemuksen käsittelemiseksi tarvitaan lisätietoja, otamme sinuun yhteyttä seitsemän arkipäivän sisällä hakemuksen tekemisestä.

Tositteiden toimittaminen

Tarvittavat liitteet tarkentuvat yleensä siinä vaiheessa, kun vahinkoilmoitus on tehty.

Sähköiseen korvauspalveluun liittyvät tositteet voi toimittaa osoitteeseen:
LähiTapiola-ryhmä
Henki/Skannaus
Tunnus 5007453
Info: net 1
00003 VASTAUSLÄHETYS

Matkatavaravahinko

Jos matkatavarasi katoavat lennon aikana, tee ilmoitus lentoyhtiölle ja pyydä kirjallinen kopio ilmoituksestasi.

Jos matkatavarasi eivät saavu perille ja joudut hankkimaan välttämättömyystarvikkeita, säilytä niiden ostokuitit. Hankintakustannuksia korvataan vakuutuksen sisällöstä ja myöhästymisen kestosta riippuen.

Jos mahdollista, tee varkaudesta rikosilmoitus paikalliselle poliisille. Säilytä ilmoituksen kopio itselläsi korvausta varten. Voit myös pyytää todistuksen tapahtuneesta matkan järjestäjältä tai matkaoppaalta.

Hätäpalvelu

Jos haluat tietää lähimmän hoitolaitoksen matkakohteessa, ota yhteyttä LähiTapiolan hätä-palveluun.

  • Hätäpalvelu palvelee 24 h/vrk numerossa 0800 0 4531. Puhelu on kotimaasta soitettaessa maksuton. Ulkomailta soitettaessa numero on +358 800 0 4531.
  • Hätäpalvelussa saat palvelua suomen, ruotsin tai englannin kielellä.
  • LähiTapiolan yhteistyökumppani ulkomaan henkilövahingoissa on Sos International.