Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen

Matkan peruuntuminen, keskeytyminen tai matkalta myöhästyminen

Terveysvakuutuksen matkustajan hoitoturvan perusteella korvaamme matkan peruuntumisesta, matkalta myöhästymisestä ja matkan keskeytymisestä aiheutuneita kuluja.

Teen vahinkoilmoituksen

Matkustajavakuutukseen peruuntumisturvasta maksamme korvausta, jos et pääse lähtemään etukäteen maksamallesi matkalle pakottavasta syystä. Pakottava syy voi olla esimerkiksi oma tai lähiomaisen äkillinen ja vakava sairaus tai tapaturma tai kuolema.

Matkasi voi peruuntua myös matkakohdettasi kohdanneen luonnonkatastrofin, terrori-iskun tai epidemian aiheuttaman kriisitilanteen vuoksi. Tällaisissa tilanteissa pyydämme sinua olemaan yhteydessä korvauspalveluumme verkkosivujemme kautta tai kiireellisissä tilanteissa voit myös soittaa meille.

Toimi näin

  1. 1. Käy lääkärissä

    Jos matkasi on peruuntumassa sairauden tai tapaturman vuoksi, käy lääkärin vastaanotolla. Peruuntumisen korvattavuus arvioidaan aina lääketieteellisin perustein.

    Matkan peruuntumisessa emme korvaa lääkärikäynneistä aiheutuneita kustannuksia.

  2. 2. Ilmoita palveluntarjoajalle

    Hae ensin korvausta palveluntarjoajalta. Matkan peruuntumiskuluina maksamme vain sen osuuden matkan hinnasta, jota matkanjärjestäjä tai muu palveluntarjoaja ei sinulle palauta.

  3. 3. Ilmoita vahingosta

    Voit ilmoittaa sinulle sattuneesta vahingosta tekemällä vahinkoilmoituksen verkkopalvelussamme.

    Kirjaudu verkkopalveluun

    Ilmoita samalla matkan peruuntumisesta aiheutuneet kulut ja tiedot palveluntuottajilta saamistasi palautuksista.

    Pyydämme sinulta tarvittaessa vahinkoon liittyvät asiakirjat, kuten lääkärintodistuksen, matkanjärjestäjän todistuksen sekä peruuntuneen matkan kulutositteet.

Usein kysyttyä

Matkan peruuntumisella tarkoitetaan sitä, että et pääse lähtemään kotoa matkalle. Matkan peruuntumisturva on voimassa, jos vakuutus on otettu viimeistään kolme vuorokautta ennen matkan alkamista.

Matkan peruuntumisturvasta korvaamme matkan peruuntumisen kuluja silloin, kun ne ovat aiheutuneet

  • sinun tai lähiomaisesi äkillisestä ja odottamattomasta sairastumisesta, vakavasta tapaturmasta tai kuolemasta

  • hyvässä hoitotasapainossa olleen perussairauden äkillisestä ja odottamattomasta pahenemisesta matkan varaamisen jälkeen tai

  • kahdestaan matkustaessa matkakumppanin äkillisestä, vakavasta sairastumisesta, vammautumisesta tai kuolemasta.

Voimme korvata matkan peruuntumisen, jos edellä mainittu syy on pakottavasti estänyt matkalle lähtösi. Pakottavuus arvioidaan lääketieteellisin perustein.

Korvaamme matkan peruuntumisen myös silloin, jos Suomessa olevaan omaisuuteesi kohdistuu odottamaton ja merkittävä aineellinen vahinko. Tällaisessa tilanteessa pakottavuus on olemassa, jos vahinko edellyttää sinun läsnäoloa vahinkopaikalla vahingon rajoittamiseksi.

Voimme korvata matkan peruuntumisen kuluja silloin, kun ulkomaan matka peruuntuu luonnonkatastrofin, äkillisen yleisvaarallisen epidemian, äkillisen ja odottamattoman aseellisen selkkauksen tai terrori-iskun takia.

Korvattavan matkan peruuntumisen syyn on oltava odottamaton ja sen on pitänyt ilmetä matkan varaamisen jälkeen. Matkan peruuntumisen korvattavuus edellyttää, että kriisitilanne estää kohteeseen matkustamisen matkan alkamishetkellä.

Hae ensin korvausta palveluntarjoajalta. Matkan peruuntumiskuluina maksamme vain sen osuuden matkan hinnasta, jota matkanjärjestäjä tai muu palveluntarjoaja ei sinulle palauta.

Matkustajavakuutus on henkilökohtainen vakuutus ja jokaisella täysi-ikäisellä on oltava oma matkustajavakuutus, josta heidän osuutensa matkan peruuntumiskuluista voidaan korvata. Omasta matkustajavakuutuksesta voit lisäksi hakea korvausta alaikäisten lastesi matkan peruuntumisista.

Korvausta maksetaan enintään 5 000 € matkaa ja vakuutettua kohden.

Matkan peruuntumisturvasta voimme vaihtoehtoisesti korvata matkan siirtämisestä toiseen ajankohtaan aiheutuneet kulut. Matkan siirtämisen korvaus ei voi olla suurempi kuin se korvaus, johon olisit oikeutettu matkan kokonaan peruuntuessa.

Terveysvakuutuksesta voit hakea korvausta verkkopalvelussamme. Huomaathan, että alaikäisen lapsen osalta korvauksia voi hakea vain huoltaja.

Matkan peruuntuminen, josta sinulla ei vielä ole kuluja ilmoitettavana

Tee vahinkoilmoitus verkkopalvelussamme vasta, kun olet saanut tiedon palveluntuottajalta rahojen palautuksesta. Tee vahinkoilmoitus kuitenkin viimeistään vuoden sisällä vahinkotapahtuman sattumisesta.

Kun vahinkoilmoitus on tehty, voit vielä myöhemmin hakea korvausta matkan peruuntumisen kuluista valitsemalla aiemmin ilmoittamasi vahingon.

Säilytä tositteet vuoden ajan korvauksen hakemisesta, sillä voimme pyytää niitä sinulta tarvittaessa. Varaudu toimittamaan meille lääkärintodistus, matkanjärjestäjän todistus sekä tositteet ennen peruuntunutta matkaa maksetusta matkan hinnasta.

Matkan keskeytymisellä tarkoitetaan alkaneen matkan muuttumista siten, että

  • alkuperäinen matkasuunnitelmasi muuttuu pakottavasti sinun tai lähiomaisesi matkalla sattuneen tapaturman tai sairastumisen vuoksi. Pakottavuus arvioidaan lääketieteellisin perustein.

  • Suomessa olevalle omaisuudellesi tapahtuu merkittävä vahinko ja tämän vuoksi olet pakotettu palaamaan kotimaahan kesken matkan.

  • matkakohteessa aiheutuu kriisitilanne luonnonkatastrofin, terrori-iskun tai epidemian vuoksi. Tällaisissa tilanteissa pyydämme sinua olemaan yhteydessä korvauspalveluumme verkkosivujemme kautta tai kiireellisissä tilanteissa voit myös soittaa meille.

Toimi näin

  1. 1. Matkan keskeytyminen ulkomailla

    Jos olet parhaillaan ulkomailla, saat apua matkahätäpalvelustamme +358 8000 4531.

    Ulkomailla sinua palvelee yhteistyökumppanimme SOS International, josta saa apua sopivan hoitopaikan valitsemiseen sekä ylimääräisten majoitusten ja matkojen järjestämiseen matkan keskeytyessä. Suomenkielinen palvelu on käytössäsi ympäri vuorokauden.

  2. 2. Matkan keskeytyminen kotimaassa

    Jos olet kotimaan matkalla ja matkaan tulee muutos matkasairauden tai -tapaturman vuoksi, hakeudu jo matkalla ollessasi lääkärinhoitoon maksamalla käyntisi itse tai näyttämällä meidän tervyskumppanillemme matkavakuutustodistuksen.

    Matkavakuutustodistuksen tietojen perusteella terveyskumppanimme voi laskuttaa suoraan meitä. Matkavakuutustodistuksen voit tulostaa verkkopalvelussamme.

    Lataa vakuutustodistus
  3. 3. Vahinkoilmoitus ja korvauksen haku

    Jos SOS International ei ole ollut mukana hoitamassa vahinkoasiaasi, täytä vahinkoilmoitus verkkopalvelussamme.

    Verkkopalvelussa voit myös hakea korvausta itse maksamistasi matkan keskeytymisen kuluista.

    Kirjaudu verkkopalveluun

Usein kysyttyä

Matkan keskeytymisen kuluina voimme korvata sinulle uusista matkajärjestelyistä aiheutuvat välttämättömät matka- ja majoituskustannukset sekä menetettyjä matkapäiviä ennen aikaisen matkalta paluun tai pidempi aikaisen sairaalassa olon vuoksi.

Matkan keskeytymisen kuluina voimme lisäksi korvata etukäteen maksettuja käyttämättä jääneitä palveluita, retkiä ja matkoja matkakohteessa enintään 1 000 € saakka vakuutettua kohden. Korvattavaksi toi tulla esim. konserttiliput, golfliput, kylpylämaksut, retkimaksut ja junaliput.

Jos matka keskeytyy kriisitilanteen vuoksi, korvaamme kohtuullisia, välttämättömiä ja ylimääräisiä matka- ja majoituskustannuksia, jotka aiheutuvat siirtymisestäsi lähimpään turvalliseen paikkaan tai ennenaikaisesta kotiinpaluusta silloin, kun olet ulkomaan matkakohteessa tai menossa matkakohteeseen ja matka keskeytyy matkakohteessa sattuneen luonnonkatastrofin, äkillisen yleisvaarallisen epidemian taikka äkillisen ja odottamattoman aseellisen selkkauksen tai terrori-iskun takia.

Korvauksen yläraja on 2 000 € yhtä matkaa ja vakuutettua kohden.

Jos Suomessa olevaan omaisuuteesi on kohdistunut odottamaton ja merkittävä aineellinen vahinko, ja tämä edellyttää läsnäoloasi vahinkopaikalla vahingon rajoittamiseksi, korvaamme sinulle matkan keskeytymisen kuluja.

Terveysvakuutuksesta voit hakea korvausta verkkopalvelussamme. Huomaathan, että alaikäisen lapsen osalta korvauksia pääsee hakemaan vain huoltaja.

Kun vahinkoilmoitus on tehty, voit myöhemmin hakea korvausta verkkopalvelussa matkan keskeytymisen kuluista valitsemalla aiemmin ilmoittamasi vahingon.

Säilytä tositteet vuoden ajan korvauksen hakemisesta, sillä voimme pyytää niitä sinulta tarvittaessa. Varaudu toimittamaan meille sairauskertomukset, tositteet matkan aikana syntyneistä ylimääräisistä matka- ja majoituskuluista sekä tositteet ennen matkaa maksetuista matka- ja majoituskuluista.

Jos matkalle lähtösi jälkeen muu kuin mukana matkustava lähiomaisesi äkillisesti ja odottamattomasti sairastuu vakavasti tai hänelle sattuu vakava tapaturma, voimme korvata sinulle matkan keskeytymisen kuluja, esim. ennenaikaisen matkalta paluun.

Matkalta myöhästymisellä tarkoitetaan, että et ehdi yleisellä kulkuneuvolla tai yksityisellä moottoriajoneuvolla aiemmin varaamallesi jatkoyhteydelle.

Korvattavia syitä jatkoyhteydeltä myöhästymiselle ovat luonnonmullistus, sääeste, tekninen vika, rikollinen teko, liikenneonnettomuus tai viranomaisen toimenpide.

Toimi näin

  1. 1. Selvitä myöhästymisen syy

    Jos matkustat yleisellä kulkuneuvolla, pyydä liikennöitsijältä tai viranomaiselta selvitys, miksi kulkuneuvo ei liikkunut aikataulun mukaisesti. Tarvittaessa pyydämme sinulta tarkemman selvityksen myöhästymisen syystä myös omalla autolla matkustaessasi.

  2. 2. Hae korvausta palveluntuottajalta

    Hae ensin korvausta palveluntuottajalta. Matkalta myöhästymisen kuluina maksamme vain sen osuuden matkan jatkamisesta aiheutuneista ylimääräisistä matka- tai majoituskuluista, mitä matkanjärjestäjä tai muu palveluntuottaja ei sinulle hyvitä.

  3. 3. Ilmoita vahingosta ja hae korvausta

    Voit ilmoittaa sinulle sattuneesta vahingosta ja hakea korvausta verkkopalvelussamme. Liitä vahinkoilmoitukseen selvitykset myöhästymisen syystä ja hakemistasi matkan myöhästymisen kuluista.

    Kirjaudu verkkopalveluun

Usein kysyttyä

Matkalta myöhästymisestä korvaamme tarpeelliset ylimääräiset matka- ja majoituskulut, jotka aiheutuvat matkan jatkamisesta muulla vastaavalla kulkuyhteydellä menomatkalla matkakohteeseen tai paluumatkalla Suomeen. Kulujen on oltava kohtuulliset, suunnilleen vastaavat kuin alkuperäiset maksetut menetetyt lennot tai majoitukset ovat olleet.

Korvaamme kuluja enintään 2 000 € asti yhtä matkaa ja vakuutettua kohti. Jos matkanjärjestäjä tai muu palveluntuottaja on maksanut hyvitystä matkasta, vähennämme hyvityksen osuuden maksettavasta korvauksesta.

Jatkoyhteydeltä myöhästymisen seurauksena ei makseta matkan odotusajan korvausta.

Terveysvakuutuksesta voit hakea korvausta verkkopalvelussamme. Huomaathan, että alaikäisen lapsen osalta korvauksia pääsee hakemaan vain huoltaja.

Matkalta myöhästyminen, josta sinulla ei vielä ole kuluja ilmoitettavana

Tee vahinkoilmoitus verkkopalvelussa vasta, kun olet saanut päätöksen matkanjärjestäjältä mahdollisesta hyvityksestä. Tee vahinkoilmoitus kuitenkin viimeistään vuoden sisällä vahingon sattumisesta.

Kun vahinkoilmoitus on tehty, voit myöhemmin hakea korvausta verkkopalvelussa matkalta myöhästymisen kuluista valitsemalla aiemmin ilmoittamasi vahingon.

Säilytä tositteet vuoden ajan korvauksen hakemisesta, sillä voimme pyytää niitä sinulta tarvittaessa.