Valitse, mitä asiasi koskee
Suoramaksupalvelu
Jos sinulla ei ole käytössäsi verkkopankkitunnuksia, voit tehdä pankkisi kanssa sopimuksen suoramaksupalvelusta. Saat vakuutuslaskusi helposti ja automaattisesti maksuun palvelun avulla.
Kun sinulla on suoramaksupalvelu, välitämme vakuutuslaskusi tiedot pankillesi. Saat meiltä postitse ilmoituksen maksuun menevistä vakuutuslaskuistasi. Pankkisi veloittaa maksun tililtäsi eräpäivänä. Tarkistathan oman pankkisi mahdolliset suoramaksupalvelun veloitukset. Me emme veloita suoramaksupalvelun käytöstä.
1. Ota yhteyttä oman pankkisi asiakaspalveluun.
2. Tee pankkisi kanssa suoramaksusopimus.
3. Valitse pankin asiakaspalvelijan kanssa laskuttajaksi kaikki ne yhtiöt, joilta saat vakuutuslaskuja.
4. Laskuttavan yhtiön tiedot löytyvät vakuutuslaskun tilisiirto-osasta.
5. Pankkisi välittää tiedon suoramaksusopimuksestasi. Sinun ei tarvitse ilmoittaa asiasta meille.
Sinulla voi olla vakuutussopimuksestasi johtuen meiltä kaksikin laskuttavaa yhtiötä. Niitä voivat olla:
LähiTapiola-ryhmä
LähiTapiola + alueyhtiön nimi
Huomaathan, että et voi itse muuttaa suoramaksuna maksettavan laskun summaa, eräpäivää tai tilinumeroa. Jos haluat tehdä muutoksia laskutukseen, ole hyvissä ajoin yhteydessä omaan pankkiisi ja LähiTapiolan asiakaspalveluun.
Usein kysyttyä laskuista
Saat vakuutuslaskusi e-laskuna suoraan verkko- ja mobiilipankkiisi. Se sisältää samat tiedot kuin paperinen vakuutuslasku. E-lasku on sähköinen lasku, joka eroaa paperilaskusta vain toimitustavaltaan.
Voit itse hyväksyä e-laskun tai automatisoida laskut maksuun eräpäivänä. Osassa pankeista on mahdollista tilata tekstiviesti-ilmoitus saapuneesta e-laskusta. Tarkistathan pankkisi mahdollisen palvelumaksun.
Jokaisella vakuutuslaskulla on aina oma erillinen viitenumero. Käyttämällä laskulla olevaa viitenumeroa varmistat maksun kohdistumisen oikein. Näin vältyt turhilta maksumuistutuksilta.
Voit tarkistaa laskujesi tilanteen kirjautumalla pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella verkkopalveluumme. Laskut-osiosta näet avoimet ja maksetut laskusi.
Voit kirjautua pankkitunnuksillasi verkkopalveluumme ja pyytää suurimmalle osalle laskuistasi maksuaikaa laskun eräpäivästä 4 viikkoa. Huomaathan, että maksuaika on aina viivästyskorollista.
Jos tarvitset pidemmän maksuajan tai laskun eräpäivästä on kulunut yli 2 viikkoa, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.
Voit mahdollisesti jakaa laskusi useampaan maksuerään. Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme.
Tarvitsemme tilinumeroasi mahdollisia korvauksia ja vakuutusmaksupalautuksia varten. Voit helposti lisätä tai muuttaa tilinumerosi verkkopalvelussamme. Kirjaudu verkkopalveluumme pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella ja lisää tilinumerosi Omat tiedot -kohdassa.
Paperilaskumme ovat toistaiseksi maksuttomia. Siirrymme vähitellen paperittomaan palveluun ja tuemme asiakkaidemme sähköisten palveluiden käyttöönottoa.
Ennen kuin olet meihin yhteydessä, ota maksamastasi maksusta kuvakaappaus tai etsi kuittikopio. Näissä on tärkeää näkyä maksun tiedot: maksupäivä, tilinumero, summa, viitenumero ja arkistointitunnus. Tarvitsemme tiedot maksun selvittelyä varten.
Kun sinulla on tarvittavat tiedot, ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Saat asiantuntijoihimme yhteyden Chatissa tai Viesti-osion kautta kirjautumalla verkkopalveluumme pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.
Vaihtoehtoisesti voit olla yhteydessä puhelimitse.
Maksaessasi vakuutuslaskusi LähiTapiolan verkkopalvelussa Paytrail Oyj toimii maksujen välittäjänä. Maksu siirtyy Paytrail Oyj:n tilille, josta se ohjautuu LähiTapiolan tilille. Maksun saajana näkyy tällöin Paytrail Oyj.
Olethan yhteydessä asiakaspalveluumme, jos jokin laskuihin liittyvä asia on epäselvä. Saat asiantuntijaamme yhteyden kirjautumalla verkkopalveluumme. Verkkopalvelussa voit käyttää Chat-palvelua tai lähettää viestin.