Arbetsresan är ofta den farligaste tiden under arbetsdagen – vi samlade några tips för att minska olycksfallen vid halka
22.11.2022 - Arbetsliv
På hösten och vintern inträffar många halk- och fallskador under arbetsresor. Enligt LokalTapiolas skadestatistik är olycksfallen som inträffar under arbetsresor ofta allvarligare än olycksfallen på arbetsplatser. Vi samlade tips på hur arbetsplatserna kan öka säkerheten vid arbetsresor.
På hösten när det blir mörkare och halkan ökar, ökar också vanligtvis olycksfallen under arbetsresan. Speciellt under arbetsresor – dvs. när man åker hemifrån till jobbet och tillbaks – inträffar många olycksfall.
Enligt Olycksfallsförsäkringscentralens statistik inträffar över hälften av olycksfallen under arbetsresor för fotgängare. Det inträffar också ett betydande antal fallskador med cyklar och enligt statistiken ligger cykelolycksfallen under arbetsresor på andra plats. Enligt Olycksfallsförsäkringscentralen inträffar cirka tjugo tusen olycksfall under arbetsresor varje år.
– Dagar med mycket halt väglag syns som en topp i olycksfallsstatistiken och nu börjar den mest riskfyllda årstiden. Vid halkolyckor är det vanligt med skador i vristen, knäet, handleden eller axeln och de vanligaste skadorna är stukningar, dislokationer eller frakturer, säger Heta Rohila som är chefspecialist inom personriskhantering för företag i LokalTapiola.
På arbetsresor inträffar ofta allvarligare skador än på arbetsplatsen
Olycksfall som inträffar på arbetsresan omfattas av den arbetsolycksfallsförsäkring som arbetsgivaren tecknat för sin personal. Försäkringen är lagstadgad och den omfattar till exempel olycksfall som inträffar på arbetsplatsen och på arbetsresan.
Sjukfrånvaron och kostnaderna för olycksfall som inträffat på arbetsresan är ofta betydligt högre än vid olycksfall som inträffat på arbetsplatsen visar LokalTapiolas statistik.
– I trafiken är risken stor för allvarligare olycksfall. Om en person skadas allvarligt i trafiken kan hen bli sjukskriven en längre tid eller till och med bli helt arbetsoförmögen. De ersättningsbelopp som betalas från försäkringen är som högsta när olycksfallet har orsakat bestående men, säger Rohila.
I de allvarligaste situationerna kan det till exempel vara frågan om att den skadade personens arbetsförmåga blivit bestående nedsatt och detta orsakar inkomstbortfall som ska ersättas.
Enligt Trafikskyddets statistik är det cirka 30 procent större sannolikhet att ett olycksfall i arbetet inträffar på arbetsresan än på arbetsplatsen, när skadeantalet relateras till den använda tiden.
– Det är alltså mycket viktigt när man utvecklar arbetarskyddet i organisationerna att man också beaktar frågor som rör säkerheten vid arbetsresor och tar med dem som en del av arbetsplatsens gemensamma praxis. Det finns många sätt att öka säkerheten vid arbetsresor, fortsätter Rohila.
– Under den hala årstiden kan arbetsplatserna till exempel överväga om det skulle vara möjligt att jobba på distans eller om morgonmöten skulle flyttas till en senare tidpunkt, för att kunna undvika brådska. Naturligtvis är det också bra att sanda omgivningen runt arbetsplatsen för att förebygga halkningar, säger Rohila.
Olycksfallen under arbetsresor diskuterades 2.11.2022 på webbinariet Taklaa työmatkatapaturmat vilket ordnades av LokalTapiola och Trafikskyddet. Du kan titta på inspelningen av webbinariet här (på finska). På evenemanget lanserades också ett verktyg som LokalTapiola och Trafikskyddet tillsammans utvecklat, med hjälp av vilket man på arbetsplatserna kan utvärdera och utveckla säkerheten vid arbetsresor. Läs mer på webbplatsen RiskHjälpen.
Sex sätt att öka säkerheten vid arbetsresor:
- Rutiner – Inkludera säkerheten vid arbetsresor som en del av arbetsplatsens rutiner och arbetarskyddsverksamheten på arbetsplatsen.
- Mål – Anteckna mål och metoder t.ex. som handlingsprogram eller årsplan.
- Medvetenhet – För resultat krävs att hela personalen är medveten om målen och förbinder sig till de gemensamt överenskomna spelreglerna.
- Situationsbild – Följ regelbundet utvecklingen av säkerheten vid arbetsresor och informera personalen om den.
- Utredning – Utred farliga situationer och olycksfall vid arbetsresa och försök att lära dig av dem.
- Säkerhetskultur – Utveckla aktivt arbetsplatsens säkerhetskultur och säkerheten vid arbetsresor tillsammans med personalen.
"Under den hala årstiden kan arbetsplatserna till exempel överväga om det skulle vara möjligt att jobba på distans eller om morgonmöten skulle flyttas till en senare tidpunkt, för att kunna undvika brådska."
Lantbrukare är ofta bättre ekonomiskt förberedda på maskinskador än på lång frånvaro från lantbruksarbetet
18.11.2022 | Lant- och skogsbruk
I likhet med andra arbetsplatser kan olyckan vara framme även på lantbruket. Lantbrukare kan till exempel skada sig när de stiger ut ur eller in i en maskin, av ett djur som beter sig överraskande eller så kan ryggen få en försträckning på grund av dålig arbetsställning. En sjukdom kan när som helst drabba vem som helst oberoende av yrke. Därför är det viktigt för lantbrukare att på förhand fundera på hur arbetet på gården sköts om lantbrukaren inte kan göra det själv och hur en eventuell tillfällig ersättare påverkar ekonomin.
Långtradare med medicinsk utrustning åker till Ukraina – LokalTapiola donerar 130 000 euro för att stöda de som lider av kriget
11.11.2022 | Livstrygghet
Bolagen i LokalTapiola-gruppen donerar medicinsk utrustning för sammanlagt 130 000 euro för att stöda de som lider av kriget i Ukraina. Transporten sker med långtradare som Posti ordnat och de startade färden mot krisområdet den 8 november.
Vad göra, när bilen stannar på vägen? "Även bränslet eller strömmen kan ta slut mitt under resan"
8.11.2022 | Säkerhet
Ett tekniskt fel, slarv eller till exempel sträng kyla kan göra att bilen fryser ihop och blir stående vid vägkanten. Försäkringsbolagen ersätter varje år bogseringar av många olika orsaker. Vi listade några råd om vad du ska göra om till exempel bränslet tar slut, batteriet töms eller om du har tankat felaktigt bränsle. I regel lönar det sig att anlita en expert, eftersom det alltid ingår en skaderisk i gör-det-själv-lösningar.