Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
Säkerhet1.10.2020

Coronaåret stoppade bilhandeln: finländarna köper allt oftare sina bilar begagnade och direkt på nätet

Coronaviruset stoppade bilhandeln på våren och handeln med nya bilar är inte ännu på samma nivå som förra året. Handeln med begagnade bilar har sedan sommaren varit livligare än i fjol. Den avstannade handeln med nya bilar gör det svårare att uppnå målen som ställts för trafikutsläppen. Vi lät en expert lista några bilköpstips att beakta när den ekonomiska osäkerheten växer.Jämför och köp

- Coronaåret har ändrat finländarnas beteende även när det gäller att köpa bil. Under våren flyttade bilhandeln och finansieringen i rask takt ut på nätet. Allt fler köper nu bil utan att besöka en bilaffär och därmed kan man säga att bilbranschen tagit steget till att bli digital. En annan förändring är att efterfrågan på begagnade bilar ökat. Det är typiskt när den ekonomiska osäkerheten ökar, säger Arttu Nykänen som är verkställande direktör vid LokalTapiola Finans.

Enligt Netwheels och Traficoms siffor minskade handeln med både begagnade och nya bilar i mars-april till hälften när man jämför med förra året. I maj vände dock försäljningen av begagnade bilar uppåt och från juni har man sålt över 10 procent fler begagnade bilar per månad än under motsvarande period i fjol.  Försäljningen av nya bilar per månad släpar ännu efter försäljningssiffrorna under förra året.

- På grund av den minskade försäljningen av nya bilar förnyas bilbeståndet i Finland långsammare och det blir svårare att uppnå trafikutsläppsmålen. Importen av begagnade bilar har ersatt försäljningen av nya bilar. Utsläppen från begagnade bilar som importerats till Finland är i genomsnitt 25 procent högre än utsläppen från nya bilar. För att målen att minska utsläppen ska nås krävs snabba beslut som stöder ett förnyat bilbestånd. Till exempel skrotningspremie och subventionering av elbilar och laddhybrider är metoder med vilka man kan påverka åldern på bilbeståndet och utsläppen, säger Nykänen.

I januari-juni 2020 var de genomsnittliga koldioxidutsläppen (NEDC) enligt Autoalan tiedotuskeskus 108 g/km från personbilar som registrerats som nya och 136,5 g/km från begagnade bilar som importerats. I slutet av år 2019 var det genomsnittliga CO2-utsläppet från personbilar 155,4 g/km.

Coronaviruset har ökat intresset att finanseria bilköp

Allt färre betalar hela bilen på en gång. Endast cirka ca 10 procent av nya bilar och 30 procent av begagnade bilar köps med kontanter. Enligt Nykänen är avbetalning nuförtiden den populäraste finansieringsformen bland privatpersoner och den har ökat i popularitet under de senaste åren.

För närvarande är cirka 20 procent av hela bilbeståndet i Finland registrerat hos finansbolag. Även om bilen köps med lånade pengar ser Nykänen inte några större risker så länge vissa grundläggande saker är i skick, inte ens om den ekonomiska osäkerheten skulle öka.

- Avbetalningsköp är en trygg finansieringsform för konsumenten eftersom bilen fungerar som säkerhet för finansieringen och därmed kan man sälja bilen och betala skulden om man får betalningssvårigheter. Priserna på de populäraste bytesbilarna har hållits stabila och då ligger det inga stora risker i bilarnas värdeminskning. Om coronasituationen drar ut på tiden ökar betydelsen av en tillräcklig handpenning och vettig avtalstid.

Bilköparens minneslista under coronatiden:

  • Köp en felfri bil som lämpar sig för dina behov

  • Välj ett märke och en modell som håller bra sitt värde

  • Reservera tillräckligt med handpenning för köpet (15–20 procent ger en bra säkerhet)

  • Se till att du väljer längden på avtalstiden så att bilen håller hela avtalstiden

  • Köp bilen av en pålitlig affär

  • Kontrollera garantier och servicehistoriken

  • Välj en tillräckligt täckande försäkring

  • Kontakta finansiären i god om du får betalningssvårigheter


Läs mer: LokalTapiola Finans kompenserar utsläppen från de bilar bolaget finansierat och försäkrat