Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Många kör omedvetet med släckta bakljus – bakomliggande orsak överraskar

7.9.2021 - Säkerhet

Under höstens lopp blir kvällarna allt mörkare och det är viktigt att se till att körljusen fungerar. För många bilister kommer det som en överraskning att auto-läget i bilens körljusbrytare inte nödvändigtvis tänder bakljusen.

Många bilister kör med bakljusen släckta. Orsaken är ofta inte medveten risktagning, utan helt enkelt okunskap om den egna bilens körljusfunktioner.

I alla nya bilar aktiverar auto-läget i körljusbrytaren i praktiken de så kallade varselljusen istället för de egentliga körljusen. Vid användning av varselljus tänds inte nödvändigtvis bakljusen alls, vilket kan leda till farosituationer speciellt i kvällsskymningen. Situationen är tyvärr mycket vanlig på grund av att det för föraren är behändigt att använda auto-läget.

Denna inställning är mycket vanlig på grund av att biltillverkarna är multinationella företag.

- Till skillnad från Finland, är det i många länder obligatoriskt att använda körljusen bara när det är mörkt. Varselljusen är ändå planerade för att även användas dagtid för att hjälpa andra trafikanter att observera ett fordon i trafiken och därför är kanske bakljusen inte nödvändigtvis programmerade för att tändas tillsammans med varselljusen, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet i LokalTapiola.

Klimatmålen påverkar bilismen på många sätt - även planeringen av bilarnas belysning och finansiering

Oron för klimatförändringen har utöver valet av drivkraft även påverkat planeringen av bilarna på andra sätt, såsom körljusen.

- Varselljusen förbrukar betydligt mindre el än de vanliga körljusen, men de håller nödvändigtvis inte billyktorna snöfria vid snöfall, fortsätter Alaviiri.

Klimatfrågorna har också annars varit i kärnan för debatten om bilismen under de senaste åren. Även LokalTapiola är med för att söka lösningar för en renare bilism.

- Alla bilar som finansieras och försäkras av LokalTapiola är klimatkompenserade vad gäller utsläppen som uppstår under den tid finansieringsavtalet gäller, påminner Alaviiri.

Föraren ansvarar för billyktornas funktion och korrekta användning

Det är på förarens ansvar att se till att billyktorna fungerar och att de används korrekt. Föraren borde därför med hjälp av bilens bruksanvisning eller en expert lära sig vad de olika lägena på lampbrytaren betyder. Du kan dock säkerställa dig om att körljusen är på med ett enkelt knep, nämligen genom att titta på bilens instrumentpanel.

- Om bilens instrumentpanel är mörk, då lönar det sig att köra bilen till sidan av vägen och justera lampbrytaren så att ljusen i panelen tänds. Samtidigt byts också i praktiken nästan alltid varselljusen till körljusen, ger Alaviiri som tips.

Vad gäller korrekt användning av körljus vill Alaviiri ännu lyfta fram helljusen, som finländarna fortfarande använder blygsamt.

- Man byter fortsättningsvis till halvljus till exempel på motorvägen och när avståndet är mycket långt, även om de stora säkerhetsavstånden mellan motorvägens filer som går i olika riktningar gör att det nästan alltid är onödigt att byta till halvljus. Dessutom byter man ofta till helljus först efter mötet, när man med gott samvete kunde göra det redan lite före mötet. Genom detta kan man till exempel undgå en situation där en älg plötsligt dyker upp i mörkret bakom ljuskäglan, åskådliggör Alaviiri.