Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Oroliga kunder har tagit kontakt på grund av dataintrånget – Så här hjälper hemförsäkringen

28.10.2020 - Säkerhet

Dataintrånget i Vastaamo oroar även kunder i LokalTapiola och en del kunder har tagit kontakt. Har man blivit offer för dataintrånget lönar det sig att vidta säkerhetsåtgärderna som myndigheterna rekommenderar. Rättsskyddsförsäkringen som ingår i hemförsäkringen täcker kostnader för rättshjälp vid en eventuell rättegångsprocess.

- En del kunder som oroar sig för dataintrånget i Vastaamo har kontaktat oss. Har man blivit offer för dataintrånget är det viktigast att man vidtar säkerhetsåtgärderna som myndigheterna rekommenderar. Rättsskyddsförsäkringen som ingår i hemförsäkringen är till hjälp vid en eventuell framtida rättegångsprocess, säger tjänstedirektör Satu Paasto-Haapaniemi vid LokalTapiolas ersättningstjänst.

På myndigheternas webbplats tietovuotoapu.fi får du hjälp och råd om säkerhetsåtgärder du själv kan vidta.

Konsumentförbundet har öppnat en telefontjänst som ger juridiska råd på nummer 09-454 22150.

Med stöd av rättsskyddsförsäkringen som ingår i hemförsäkringen kan du söka ersättning för advokat- eller juristarvode vid tviste- eller brottmål. I regel är maximiersättningen i rättsskyddsförsäkringen 8 500 euro, vilket oftast räcker till i brottmål. Rättsskyddsförsäkringen täcker dock inte kostnader för juridisk rådgivning.

Om du blivit offer för ett brott lönar det sig att göra skadeanmälan i det skede du får stämningsansökan från tingsrätten. Du kan lätt göra skadeanmälan på LokalTapiolas webbplats eller per telefon. Just nu är det alltså ingen brådska med skadeanmälan.