Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

Nu blir det möjligt för allt fler att skaffa försäkringsskydd för hälsan

4.12.2017 - Terveys

LokalTapiolas nya Hälsoförsäkring gör det möjligt för allt fler finländare att skaffa försäkringsskydd för hälsan, garanterar en snabb tillgång till läkare och gör distansläkartjänster till en del av finländarnas vardag.

Tjänsten som på sommaren testades i regionerna av Lahtis och Kuopio utvidgas nu till hela landet. LokalTapiolas kunder kan snart använda mobilapplikationen HälsoHjälpen för att ta distanskontakt med hälsovårdsproffs.

- I rollen av ett livstrygghetsbolag vill vi hjälpa finländarna att ta hand om sin personliga hälsa. Många finländare är oroliga över om de får tillräckligt snabbt läkarvård. Dessutom kan en del finländare inte få traditionella sjukkostnadsförsäkringar på grund av tidigare sjukdomar. Finländarna är också allt mer intresserade av distansläkartjänster oberoende av ålder. Därmed beslöt vi att utveckla en Hälsoförsäkring med låg tröskel, säger utvecklingsdirektör Harri Aho vid LokalTapiola.

Till skillnad från traditionella sjukkostnadsförsäkringar så kan LokalTapiolas Hälsoförsäkring tecknas utan hälsoutredning och försäkringen har inte heller någon självrisk i pengar.

- Hälsoförsäkringen med låg tröskel kan även vad priset beträffar tecknas av de flesta eftersom den som lägst kan kosta under tio euro per månad, säger Aho.

Med Hälsoförsäkringen får man snabbt diagnos och tillgång till vård samt hjälp med att förebygga sjukdomar. Telefontjänsten HälsoHjälpen och de digitala distanstjänsterna gör att vården kan påbörjas snabbt olika tider på dygnet.

- Vi har under sommaren testat och utvecklat hälsoförsäkringen tillsammans med kunderna. Hälsoförsäkringen och tjänsterna som ingår i försäkringen har intresserat människor som är i mycket olika livssituationer, t.ex. barnfamiljer, studerande, pensionärer och sådana som inte längre har tillgång till företagshälsovård. Kunderna har varit mycket nöjda, säger Aho.

En allt större del av hälsoärenden kan skötas på distans

Alla kunder som har personförsäkring i LokalTapiola har tillgång till tjänsten HälsoHjälpen, en tjänst där hälsovårdare och läkare hjälper kunderna dagligen i hälsoärenden.

- Våra distanstjänster utvidgas vid årsskiftet till ett virtuellt sjukhus som erbjuder omfattande tjänster för att upprätthålla och ta hand om hälsan. I praktiken kan sjukskötarna och läkarna i det virtuella sjukhuset uppfylla kundernas hälsovårdsbehov på distans varvid ett besök hos läkare inte är nödvändigt. Många sjukdomar kan i dag vårdas på distans och särskilt vanliga ärenden såsom recept- och medicinärenden kan skötas hemifrån, säger Jani Tikkanen som är hälsodirektör vid LokalTapiola.

LokalTapiolas kunder kan snart ladda ner mobilapplikationen HälsoHjälpen med vars hjälp det går bl.a. att kontakta en läkare via chat.

Hälsoförsäkringen i ett nötskal:

  • Tjänsten FRISK! är en försäkringsfinansierad hälsovårdstjänst med vilken man får snabbt diagnos och tillgång till vård samt hjälp med att förebygga sjukdomar. Frisk! inkluderar Hälsoförsäkring och HälsoHjälpen.
  • Kunden väljer ett årligt ersättningsbelopp i Hälsoförsäkringen, antingen 500 eller 1 000 euro. Kunderna har tillgång till förmånliga avtalspriser som LokalTapiola förhandlat fram och därmed räcker pengarna längre vid anlitande av privatläkartjänster än om man är utan försäkring.
  • Kunderna har tillgång till LokalTapiolas landsomfattande nätverk av samarbetande vårdinrättningar. När vårdkedjan startat och kunden fått en diagnos kan denne välja att fortsätta vården på egen bekostnad inom offentligt eller privat sjukvård.
  • Kärnan i tjänsten är LokalTapiola HälsoHjälpen med vars hjälp vårdkedjan startar omedelbart. Sjukskötarna och läkarna vid HälsoHjälpen betjänar kunderna varje dag kl. 7–23.
  • Ett besök hos läkare är inte alltid nödvändigt för att bli frisk och en stor del av fallen kan skötas på distans via HälsoHjälpen. Samtidigt startar även handläggningen av ersättningsärendet.
  • Förutom att ringa kan kunderna även använda chat och distansläkartjänsten via LokalTapiolas nya mobilapplikation eller via mobilapplikationen OmaMehiläinen.