Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Säkerhet14.11.2018Telefonen sönder - så här ersätter försäkringen Finländarna söndrar cirka 600 000 smarttelefoner varje år. Cirka hälften av telefonerna som går sönder repareras. Den omfattande hemförsäkringen täcker till exempel reparationen av en söndrig telefonskärm.
Även om många telefoner går sönder har deras livslängd ökat under de senaste åren. Inom den närmaste framtiden kommer hållbarheten dock inte att vara lika bra som på Nokias gamla klassiska telefoner.- Livslängden på telefonerna ökar tack vare den tekniska utvecklingen även om de ganska lätt går sönder. För närvarande är den genomsnittliga livslängden på en smarttelefon 2-4 år men i början av 2010-talet var den ännu kortare. Till exempel effekten i äldre iPhone-modeller räckte inte till för att driva nya operativsystem vilka utvecklades i snabb takt. Nu är prestandan i telefonerna bättre och därmed lönar det sig allt oftare att låta reparera dem, säger Saku Anttila vid Fonum som specialiserat sig på service av mobiltelefoner. Enligt Anttila når dagens smarttelefoner inte upp till samma hållbarhet som de klassiska mobiltelefonerna från förr.- Nokia 3310 är ett bra exempel på en telefon som höll för nästan allt i jämförelse med pekskärmsmobilerna som innehåller mycket glas, konstaterar Anttila.Var sjätte finländare (17 %) berättar att telefonen gått sönder under det senaste året. Mätt i antalet telefoner är detta 595 000 söndriga telefoner per år.Hur går telefonerna sönder?- Den överlägset vanligaste orsaken till en söndrig telefon är att skärmen på telefonen går sönder när man tappar den på ett hårt underlag. Det lönar sig alltså alltid att skydda en ny telefon med pansarglas och skyddsskal. Pansarglas och skyddsskal kostar några tior och då får du skydd för en apparat som kan vara värd hundratals euro. Utöver söndring skärm är det vanligt med fuktskada. Fuktskador uppstår ofta när apparaten blir våt, till exempel om den faller i vattnet, säger Teemu Talvi som är specialist vid LokalTapiola.Telefonen är en så etablerad del av vardagen att den används nästan i alla vardagliga situationer. På servicefirman Fonum har man märkt att telefonen ofta går sönder när man gör flera saker samtidigt med telefonen i handen.- På basis av mina erfarenheter inom telefonservice är det nog oftast personer med rörligt arbete vars telefoner går sönder. Ofta sker skadorna under arbetsresor och på byggplatser. Typiskt är att man tappar telefonen då man stiger ur bilen, öppnar en dörr eller bär på saker. Hur stor risken är att telefonen går sönder är direkt förknippad med hur mycket man använder den utomhus och när man rör sig från en plats till en annan, säger Saku Anttila vid Fonum.Vad täcker försäkringen?LokalTapiolas omfattande hemförsäkring täcker plötsliga och oförutsedda bräckageskador, till exempel att skärmen på telefonen går sönder. Det lönar sig oftast att låta reparera en ny och värdefull mobilapparat. Att byta skärmen på en telefon kostar till exempel i genomsnitt 200 euro. Om telefonen slutar fungera utan någon klar orsak är det oftast fråga om en garantiskada. Då sköts ärendet direkt med försäljaren.- Apparatens ålder och pris samt givetvis reparationskostnaderna har betydelse för om det lönar sig att reparera telefonen. För närvarande repareras cirka hälften av telefonerna som går sönder. I allmänhet lönar det sig att be reparationsföretaget ge en uppskattning på vad reparationen kostar. I bästa fall behöver man endast betala självrisken i försäkringen som i vanliga fall är 150-200 euro för hemlösöre, sägerTeemu Talvivid LokalTapiola.Antalet telefoner som går sönder och antalet reparationer framgår av en undersökning beställd av Fonum och gjord av IROResearch i februari 2018.Så här låter du reparera telefonen1. För apparaten till en servicefirma. Till exempel Fonum ger gratis en kostnadsuppskattning.
2. Om servicefirman konstaterar att det är förnuftigt att reparera apparaten lönar det sig att låta reparera den.
3. Om reparationskostnaderna överstiger självrisken i din försäkring eller om apparaten inte kan repareras ska du göra en skadeanmälan till försäkringsbolaget. Fonum kan anmäla skadan på dina vägnar om du bevisar att du har en giltig hemförsäkring.
4. Gör skadeanmälan på nätet. För skadeanmälan behöver du veta apparatens märke, modell och inköpsår. Ta även fram kvittona från servicefirman. Observera att apparatens ålder och självrisken inverkar på ersättningsbeloppet.
Finländarna har årligen sönder ca. 600 000 smarttelefoner. Om man skulle lägga de trasiga smarttelefonerna på en hög skulle det blir ett 4165 meter högt torn. Västra Europas högsta berg Mont Blanc är 4 180  meter högt.
Aktuell
Talous29.11.2024Var fjärde tänker klara julen på en hundring – julbudgeten i genomsnitt 420 euroFinländarnas julbudget har sjunkit med 17 procent på tre år. Allt fler hushåll tänker använda mindre än hundra euro på julen. Barnfamiljer har ett ”barntillägg” på cirka 180 euro.Hälsa28.11.2024Två av fem är oroliga för sitt eller en närståendes drogbruk – ”ett svårt ämne på arbetsplatserna”Hälften av dem som utsatts för drogproblem säger att användningen av rusmedel ibland har påverkat orken i arbetet eller i vardagslivet. Enligt LokalTapiolas iakttagelser tas problemen oftast upp för sent på arbetsplatserna. Ju tidigare en person får hjälp, desto bättre är möjligheterna att återhämta sig, säger specialisten.Arbetsliv26.11.2024Undersökning: Belöningarna till personalen får ett dåligt vitsord av finländarnaEn tredjedel av finländarna anser att belöningarna till personalen är orättvisa. Finländarna är mest nöjda med arbetsmiljön och minst nöjda med ekonomiska belöningar. Alla åldersgrupper vill ha personligare resultatlön men främst generation Z.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltTelefonen sönder - så här ersätter försäkringen Vill du fortfarande byta språk?JaNej