Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Uudistuvaa elämänturvaa

Meille elämänturva on sydämen asia. Haluammekin turvata sinun ja läheistesi elämää entistä paremmin ja kehittää hyvän elämän edellytyksiä. Tämän vuoksi uudistamme vakuutustuotteemme ja sähköiset palvelumme.

Lue alta lisää uudistumisesta ja tutustu yleisimpiin kysymyksiin ja vastauksiin.

Saitko meiltä viestin vakuutuksesi uudistumisesta?

Uudistamme vakuutustuotteemme, koska haluamme parantaa asiakaspalvelua, tehostaa omaa työtämme ja varmistaa asiakkaidemme yhdenmukaisen vakuutusturvan. Uudistamme terveys-, koti-, eläin-, metsä- ja venevakuutukset vuosien 2022–2023 aikana. Terveysvakuutus on kokonaisuus, joka sisältää tapaturma-, matka- ja / tai sairauskuluvakuutuksen.

Uudistuminen koskee kaikkia vakuutustuotteitamme ja sen seurauksena vanhat vakuutustuotteemme poistuvat asteittain tarjonnastamme.

Lähetämme sinullekin tiedotteen, jossa kerromme uudistumisesta. Lisätietoja saat vakuutusasiakirjoista, jotka löydät verkkopalvelustamme. Verkkopalveluun voit kirjautua pankkitunnuksillasi.

  1. Tutustu tiedotteeseen, jossa kerrotaan muutoksesta.
  2. Lue vakuutusasiakirjat huolellisesti.
  3. Tarkista, että vakuutuksesi vastaa edelleen tarpeitasi.
  4. Ole yhteydessä asiakaspalveluumme, jos haluat tehdä muutoksia vakuutuksiisi.
  5. Maksa kirjeen mukana tullut lasku tai verkkopankissasi oleva e-lasku.

Jos olet maksanut aikaisemmin vakuutuksesi e-laskuna, mutta nyt et löydä sitä, on laskusi poikkeuksellisesti verkkopalvelussamme. Lisätietoja uudistukseen liittyvistä laskutusasioista löydät kohdasta Olen maksanut laskuni e-laskuna. Nyt en löydä laskua, mitä teen?

Huomaathan, että uusi vakuutuksesi ja vakuutusturvasi tulee voimaan, kun maksat laskun.

Siinä kaikki! Nyt tiedät, että et ole tyhjän päällä, jos jotain yllättävää sattuu. Jos joku asia muutoksessa jää askarruttamaan sinua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Katso yhteystietomme täältä.

Usein kysytyt kysymykset

Uudistamme vakuutustuotteemme sekä vakuutus- ja korvausjärjestelmämme. Tämän vuoksi myös sinun vakuutuksesi uudistuvat. Uudistus koskee terveysvakuutusta sekä koti-, eläin, metsä- ja venevakuutusta.


Terveysvakuutus on kokonaisuus, joka sisältää tapaturma-, matka- ja sairauskuluvakuutuksen sen mukaan, mitä vakuutuksia olet ostanut itsellesi.

Jatkossa jokainen vakuutettu saa oman terveysvakuutuksen, kun aikaisemmin perheenjäsenten vakuutus on sisältynyt vakuutuksenottajan sopimukseen. Kaikissa vakuutuksissa on myös selkeämmät yhtenäiset ehdot.

Huomaathan, että terveysvakuutuksissa vakuutetun iän mukaiset vakuutuksen voimassaoloajat ovat jatkossa yhtenäisempiä:

  • tapaturma- ja matkavakuutukset ovat voimassa 100-vuotiaaksi.
  • päivärahaturva on voimassa 67-vuotiaaksi.
  • sairauden hoitoturvat ovat voimassa 80-vuotiaaksi.

Muistathan hyödyntää käytössäsi olevaa Terveyshelppi-palvelua tapaturman tai sairauden yllättäessä.


Tarjous uudesta vakuutuksesta on tehty sinulle päättyvän vakuutuksesi tiedoilla. Jos et halua muutoksia vakuutusturvaasi, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Vanha vakuutuksesi päättyy ja saat uuden vakuutuksen voimaan automaattisesti, kun maksat sinulle lähetetyn laskun.

Jos sinulla on kysyttävää, haluat päivittää vakuutustietojasi tai et halua sinulle tarjottua uutta vakuutusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Katso yhteystietomme täältä.

Huomaathan, että vanha vakuutuksesi päättyy tiedotteessa ilmoitettuun päivään.


Terveysvakuutuksen turviin on tullut vakuuttamisriskiin perustuvia hintamuutoksia. Vakuutuksesi hinta on saattanut muuttua, jos sinulla on sairauskuluvakuutus. Jos sinulla on vain omaisuusvakuutuksia, ovat hintamuutokset pääosin vähäisiä.

Hinta on voinut muuttua kuitenkin sen vuoksi, että Omaetu-keskittämisetuihin on tullut normaali muutos lisätyn tai poistetun vakuutuksen takia. Samoin hintaan on voinut vaikuttaa kauden vaihtuessa normaalisti poistuva alennus.

Saat terveysvakuutuksen sairauden hoitoturvaan 25 % keskittäjän lisäalennusta, kun sinulla on meiltä myös kotivakuutus. Jos sinulla ei ole meiltä kotivakuutusta, on mahdollinen aikaisempi alennus poistunut.

Olethan yhteydessä, jos sinulla on alennukseen oikeuttava kotivakuutus, mutta et näe alennusta sopimuksellasi.


Uuden vakuutuksen tarjous on tehty vanhan vakuutuksen tiedoilla. Uudistuksessa yhdenmukaistamme eri aikoina myönnettyjen vakuutustemme vakuutusehtoja. Sinun vakuutuksessasi muutokset voivat olla mahdollisia, sillä muutokseen vaikuttavat vanhan ja uuden vakuutuksen erot. Pääsääntöisesti muutokset ovat parannuksia.

Voit tutustua vakuutusmaksutietoihisi ja uuden vakuutuksen ehtoihin verkkopalvelussamme tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme. Katso yhteystietomme täältä.


Olet saanut meiltä tiedotteen vakuutuksesi päättymisestä, sillä sinun vakuutuksesi on nyt uudistumassa. Tämä tarkoittaa sitä, että vanha vakuutuksesi päättyy ja tarjoamme sinulle uutta vakuutusta päättyvän vakuutuksesi tiedoilla. Saat uuden vakuutuksen automaattisesti käyttöösi, kun maksat sinulle tulleen laskun tuttuun tapaan.

Useiden vuosikymmenien aikana tehdyt vakuutussopimukset yhtenäistetään, mikä tarkoittaa sitä, että emme enää tarjoa vanhoja vakuutuksia. Vanhat vakuutukset poistuvat asteittain tarjonnastamme, minkä vuoksi irtisanomme päättyvät vakuutukset. Nykyisen vakuutuksesi päättymispäivän löydät sinulle lähetetystä kirjeestä tai verkkopalvelustamme. Kirjaudu verkkopalveluun tästä.


Paperipostitse saamassasi kirjeessä kerromme sinulle tärkeää tietoa uudesta sinulle tarjotusta vakuutuksesta sekä kerromme vanhan vakuutuksesi päättymisestä. Irtisanomisilmoitus tehdään lain mukaan aina kirjallisena, minkä vuoksi olet saanut meiltä viestin paperipostitse.

Paperiton palvelu on käytössäsi kuitenkin normaalisti ja saat jatkossa muut viestisi tuttuun tapaan sähköisesti.


Vakuutuksen tarkemmat tiedot löydät verkkopalvelusta. Palveluun voit kirjautua pankkitunnuksillasi. Verkkopalvelusta löydät vakuutuskirjan, laskun, tuotetiedotteen, avaintiedot, tuoteselosteen sekä vakuutusehdot. Kirjaudu verkkopalveluun tästä.


Uudistamisen yhteydessä olemme laajentaneet verkkopalvelun toiminnot kaikille asiakkaillemme. Voit kirjautua verkkopalveluun pankkitunnuksillasi. Kirjaudu verkkopalveluun tästä.

Verkkopalvelusta näet vakuutusturvasi kokonaisuuden yhdestä paikasta. Palvelusta löydät myös vakuutuksesi vakuutuskirjan, laskun, tuotetiedotteen, avaintiedot, tuoteselosteen sekä vakuutusehdot. Verkossa voit maksaa laskun, pyytää maksuaikaa, tehdä vahinkoilmoituksen sekä hoitaa säästö- ja sijoitusasioita. Lisäksi voit viestiä asiakaspalvelumme kanssa sähköisesti.


Oman alueyhtiösi asiakaspalvelun yhteystiedot löydät saamastasi tiedotteesta tai verkosta yhteystiedoista. Katso yhteystietomme täältä.


Uudistuminen merkitsee muutoksia myös laskutuksessa. Näiden muutosten takia olemme lähettäneet uuden e-laskuvaltuutusehdotuksen verkkopankkiisi. Olet saanut tästä tiedotteen joko tekstiviestitse tai kirjeitse.

Jos et ole vielä tehnyt uutta valtuutusta, voit tehdä sen LähiTapiola-ryhmä nimellä, saat tämän jälkeen seuraavat laskusi e-laskuna. Lue lisää e-laskusta.

Avoinna olevat laskusi löydät myös kirjautumalla verkkopalveluumme. Laskut löytyvät Laskut-osiosta. Kirjaudu verkkopalveluun tästä.


Vakuutustuotteidemme uudistamisen yhteydessä olemme tehneet muutoksia myös laskutukseemme. Muutosten takia olemme lähettäneet sinulle tiedotteen, jossa pyydämme sinua tekemään pankissasi uuden valtuutuksen.

Ole yhteydessä pankkiisi uuden valtuutuksen (LähiTapiola-ryhmä) tekemiseksi, niin saat laskusi jatkossakin suoramaksuna.


Uudistettujen vakuutustemme eräpäivä on automaattisesti kuukauden 1. päivä. Vakuutuksen eräpäivä määrittyy sen mukaan, milloin vakuutus alkaa.

Vakuutustuotteidemme uudistumisen yhteydessä tuomme lisää vaihtoehtoja laskutukseemme. Jatkossa maksueriä voi olla 1, 2, 4, 6 tai 12. Kolmen erän maksutapa poistuu – jos olet aiemmin maksanut laskusi kolmessa erässä, on laskusi muutettu automaattisesti maksettavaksi neljässä erässä. Jos haluat tehdä muutoksia vakuutuksesi laskuttamiseen, niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme.


Olet saanut meiltä erillisen kirjeen, jos tapaturmaisen kuoleman varalta ottamassasi vakuutuksessa on ollut edunsaajana nimeämäsi tai määrittämäsi henkilö.

Sinulle lähettämässämme uudessa vakuutustarjouksessa on edunsaajana omaiset. Omaiset on tapaturmaisen kuoleman vakuutusehdoissa mainittu edunsaaja siinä tilanteessa, jos vakuutuksenottaja ei ole muuta edunsaajaa nimennyt tai määrittänyt.

Vakuutusten uudistuessa emme voi käyttää aikaisemmin tekemääsi edunsaajamääräystä, ja siksi tapaturmaisen kuoleman edunsaajana on omaiset, jos et nimeä tai määritä muuta edunsaajaa.

Omaisten sijasta voit valita yhden edunsaajan, jolle korvaus maksetaan kuolemantapauksessa. Ilmoitathan meille kirjallisesti, jos haluat muuttaa edunsaajaksi jonkun muun kuin omaiset. Jos et halua muutosta, sinun ei tarvitse tehdä mitään.

Voit tehdä uuden edunsaajamääräyksen:

  • Täyttämällä kirjeen mukana tulleen lomakkeen ja lähettää sen meille kirjeessä olevassa palautuskuoressa.
  • Voit ilmoittaa nimeämäsi edunsaajan myös verkkopalvelussamme. Siirry Viestit-kohtaan ja lähetä meille viesti. Ilmoitathan verkkopalvelussa samat tiedot kuin lomakkeessa. Kerro myös vakuutusnumero, jotta voimme lisätä edunsaajan oikeaan vakuutukseen.

Kirjaudu verkkopalveluumme tästä.


Uudistamme viestintäämme, jotta voimme kertoa vakuutusten uudistumisesta useammalla tavalla. Viesteillä haluamme muistuttaa sinua laskun maksamisesta, jotta asiakkuutesi ja vakuutuksesi jatkuvat katkeamatta. Lisäksi tarjoamme yhteydenottoa, jos haluat keskustella uudistuksesta lisää.