Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Uudistuvaa elämänturvaa

Meille LähiTapiolassa elämänturva on sydämen asia. Haluammekin turvata sinun ja läheistesi elämää entistä paremmin ja tämän vuoksi uudistamme nyt vakuutustuotteemme ja sähköiset palvelumme.

Lue alta lisää uudistumisesta ja tutustu yleisimpiin kysymyksiin ja vastauksiin.

Saitko meiltä viestin vakuutuksesi uudistumisesta?

Uudistamme kaikki vakuutustuotteemme vaiheittain vuodesta 2020 alkaen. Teemme uudistuksen, koska haluamme parantaa asiakaspalvelua, tehostaa omaa työtämme ja varmistaa asiakkaidemme yhdenmukaisen vakuutusturvan.

Uudistuminen koskee kaikkia vakuutustuotteitamme ja sen seurauksena vanhat vakuutustuotteemme poistuvat asteittain tarjonnastamme.

Uudistusmatkan varrella lähetämme sinullekin uuden vakuutuksen vakuutuskirjan ja vakuutuksen sisällöstä kertovan tiedotteen: toimi näin, kun saat tiedotteen:

  1. Tutustu tiedotteeseen, siinä kerrotaan muutoksesta tarkemmin.
  2. Lue vakuutuskirja huolella ja tarkista, että se vastaa edelleen vakuuttamisesi tarvetta.
  3. Maksa lasku: maksamalla hyväksyt samalla uuden vakuutuksesi ja vakuutusturva tulee voimaan.

Siinä kaikki! Nyt tiedät, että et ole tyhjän päällä, jos jotain yllättävää sattuu. Jos joku asia muutoksessa jää askarruttamaan sinua, ota yhteyttä asiakaspalveluumme.

Usein kysytyt kysymykset

Miksi vakuutukseni uudistuvat?

Uudistamme vakuutustuotteemme sekä vakuutus- ja korvausjärjestelmämme. Tämän vuoksi myös sinun vakuutuksesi uudistuvat. Muutos tehdään vaiheittain: ensimmäisinä vuorossa ovat koti-, eläin-, metsä- ja venevakuutukset.

Pitääkö minun tehdä jotain?

Tarjous uudesta vakuutuksesta on tehty sinulle päättyvän vakuutuksesi tiedoilla. Jos et halua muutoksia vakuutusturvaasi, sinun ei tarvitse tehdä mitään. Vanha vakuutuksesi päättyy ja saat uuden vakuutuksen voimaan automaattisesti, kun maksat sinulle lähetetyn laskun tuttuun tapaan.

Jos sinulla on kysyttävää, haluat päivittää vakuutustietojasi tai et halua sinulle tarjottua uutta vakuutusta, olethan yhteydessä asiakaspalveluumme. Huomaathan, että vanha vakuutuksesi päättyy tiedotteessa ilmoitettuun päivään.

Muuttuuko vakuutukseni hinta tai vakuutusehdot?

Vakuutuksen uudistaminen ei vaikuta hintatasoon. Hintataso säilyy samana, mitä olet maksanut edellisellä vakuutuskaudella päättyvästä vakuutuksestasi.

Hinta on voinut muuttua kuitenkin sen vuoksi, että Omaetu-keskittämisetuihin on tullut normaali muutos lisätyn tai poistetun vakuutuksen takia. Samoin hintaan on voinut vaikuttaa kauden vaihtuessa normaalisti poistuva alennus. Nämä muutokset eivät johdu vakuutuksen uudistumisesta. Pyöristäminen on voinut vaikuttaa uudistuneen vakuutuksen hintaan suuntaan tai toiseen, minkä vuoksi hinta ei ole välttämättä sentilleen sama.

Uuden vakuutuksen tarjous on tehty vanhan vakuutuksen tiedoilla. Uudistuksessa yhdenmukaistamme eri aikoina myönnettyjen vakuutustemme vakuutusehtoja. Mahdolliset muutokset vakuutusten sisällössä riippuvat päättyvän ja nyt tarjottavan vakuutuksen eroista. Pääsääntöisesti muutokset ovat joko parannuksia tai niitä ei tule.

Voit tutustua vakuutusmaksutietoihisi ja uuden vakuutuksen ehtoihin verkkopalvelussamme tai ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Sain tiedotteen, jossa kerrotaan, että vanha vakuutus irtisanotaan, mitä tämä tarkoittaa?

Olet saanut meiltä tiedotteen vakuutuksesi päättymisestä, sillä sinun vakuutuksesi on nyt uudistumassa. Tämä tarkoittaa sitä, että vanha vakuutuksesi päättyy ja tarjoamme sinulle uutta vakuutusta päättyvän vakuutuksesi tiedoilla. Saat uuden vakuutuksen automaattisesti käyttöösi, kun maksat sinulle tulleen laskun tuttuun tapaan.

Vanhat vakuutukset poistuvat asteittain tarjonnastamme, minkä vuoksi irtisanomme päättyvät vakuutukset. Nykyisen vakuutuksesi päättymispäivän löydät sinulle lähetetystä kirjeestä tai kirjautumalla verkkopalveluumme.

Sain muutoksesta paperipostia, vaikka minulla on käytössäni paperiton palvelu. Miksi?

Paperipostitse saamassasi kirjeessä kerromme sinulle tärkeää tietoa uudesta sinulle tarjotusta vakuutuksesta sekä kerromme vanhan vakuutuksesi päättymisestä. Irtisanomisilmoitus tehdään lain mukaan aina kirjallisena, minkä vuoksi olet saanut meiltä viestin paperipostitse.

Paperiton palvelu on käytössäsi kuitenkin normaalisti ja saat jatkossa muut viestisi tuttuun tapaan sähköisesti.

Mistä löydän vakuutustani koskevat tarkemmat tiedot?

Vakuutuksen tarkemmat tiedot löydät verkkopalvelusta. Palveluun voit kirjautua omilla pankkitunnuksillasi. Verkkopalvelusta löydät vakuutuskirjan, laskun, tuotetiedotteen, avaintiedot, tuoteselosteen sekä vakuutusehdot.

Tiedotteessa kerrotaan, että lisää tietoja löytyy verkkopalvelusta. En ole aikaisemmin käyttänyt verkkopalveluita, kuinka toimin?

Uudistamisen yhteydessä olemme laajentaneet verkkopalvelun toiminnot kaikille asiakkaillemme. Voit kirjautua verkkopalveluun omilla pankkitunnuksillasi.

Verkkopalvelusta näet vakuutusturvasi kokonaisuuden yhdestä paikasta. Palvelusta löydät myös vakuutuksesi vakuutuskirjan, laskun, tuotetiedotteen, avaintiedot, tuoteselosteen sekä vakuutusehdot. Verkossa voit maksaa laskun, pyytää maksuaikaa, tehdä vahinkoilmoituksen sekä hoitaa säästö- ja sijoitusasioita. Lisäksi voit viestiä asiakaspalvelumme kanssa sähköisesti.

Haluan päivittää vakuutustietojani, mihin olen yhteydessä?

Oman alueyhtiösi asiakaspalvelun yhteystiedot löydät saamastasi tiedotteesta tai verkosta yhteystiedoista.

Olen maksanut laskuni e-laskuna. Nyt en löydä laskua, mitä teen?

Uudistuminen merkitsee muutoksia myös laskutuksessa. Näiden muutosten takia olemme lähettäneet uuden e-laskuvaltuutusehdotuksen verkkopankkiisi. Olet saanut tästä tiedotteen joko tekstiviestitse tai kirjeitse.

Jos et ole vielä tehnyt uutta valtuutusta, voit tehdä sen LähiTapiola-ryhmä nimellä, saat tämän jälkeen seuraavat laskusi e-laskuna. Lue lisää e-laskusta.

Avoinna olevat laskusi löydät myös kirjautumalla verkkopalveluumme. Laskut löytyvät Laskut-osiosta.

Olen maksanut laskuni suoramaksuna. Nyt olen saanut laskun paperilaskuna ilman suoramaksutietoa, mitä teen?

Vakuutustuotteidemme uudistamisen yhteydessä olemme tehneet muutoksia myös laskutukseemme. Muutosten takia olemme lähettäneet sinulle tiedotteen, jossa pyydämme sinua tekemään pankissasi uuden valtuutuksen.

Ole yhteydessä pankkiisi uuden valtuutuksen (LähiTapiola-ryhmä) tekemiseksi, niin saat laskusi jatkossakin suoramaksuna.

Huomasin, että laskun eräpäivä on kuukauden 1. päivä. Olen aikaisemmin maksanut laskun 15. päivänä. Miksi eräpäivä on vaihtunut?

Uudistettujen vakuutustemme eräpäivä on automaattisesti kuukauden 1. päivä. Vakuutuksen eräpäivä määrittyy sen mukaan, milloin vakuutus alkaa. Jos haluat tehdä muutoksia vakuutuksesi laskuttamiseen, niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Vakuutustuotteidemme uudistumisen yhteydessä tuomme lisää vaihtoehtoja laskutukseemme. Jatkossa maksueriä voi olla 1, 2, 4, 6 tai 12. Kolmen erän maksutapa poistuu – jos olet aiemmin maksanut laskusi kolmessa erässä, on laskusi muutettu automaattisesti maksettavaksi neljässä erässä. Jos haluat tehdä muutoksia vakuutuksesi laskuttamiseen, niin ole yhteydessä asiakaspalveluumme.

Saitko meiltä tekstiviestin tai soittiko robotti?

Tehostamme viestintäämme uudistumisen helpottamiseksi. Viesteillä haluamme muistuttaa sinua laskun maksamisesta, jotta asiakkuutesi ja vakuutuksesi jatkuvat katkeamatta. Lisäksi tarjoamme yhteydenottoa, jos haluat keskustella uudistuksesta lisää.