Auton mukana tulevalla suko-latauskaapelilla voi hidasladata autoa. Tavallista pistorasiaa suositellaan kuitenkin käytettävän vain tilapäiseen lataukseen, ja latausvirta kannattaa rajata 8 ampeeriin. Voimapistorasialla lataaminen vaatii siihen tarkoitukseen valmistetun latauskaapelin.
Jos valitset kotitalouspistorasiasta tai voimavirtapistorasiasta lataamisen, kannattaa pyytää ammattilainen tarkistamaan sähkölaitteiden kunto ennen latauksen aloittamista.
Erilliset, kiinteästi asennetut latauslaitteet on suunniteltu nimenomaan sähköauton lataamiseen ja täten ne ovat turvallinen ja kestävä ratkaisu. Latauslaitteella sähköauton lataaminen on myös nopeampaa.
Mitä sähköauton latauspiste maksaa? Latauslaitteet maksavat yleensä noin 1 000-2 500 € asennuksineen.
Tarkista rakennuksen sähköliittymän riittävyys ja sähköjärjestelmän kunto ennen kuin aloitat auton lataamisen. Voit pyytää asiantuntijan arvioimaan kokonaisuuden.
Jos et käytä latauslaitetta vaan lataat suko- tai voimavirtapistorasiasta, tarkista sen kunto. Riskeinä voi olla ylikuumeneminen ja oikosulut, jos johtimiin, liitoksiin tai liittimiin aiheutuu suuri tai pitkäaikainen kuormitus. Varmista myös vikavirtasuojauksen ja sulakkeiden toimivuus.
Auton mukana tulee usein autonvalmistajan laturi, jota kannattaa suosia. Jos kuitenkin käytät muuta laturia, huolehdi, että se on yhteensopiva ja turvallinen. Lue laitteen ohjeet huolellisesti ja huollata se, jos huomaat moitteita kunnossa.
Jatkojohtoja ei tule koskaan käyttää lataamisessa. Oven tai ikkunan kautta sisätiloista ei tule myöskään koskaan vetää lataussähköä ulos.
Varmista, että latauskaapeli on tuettu, jos se roikkuu ilmassa. Latauskaapeli voi herkästi vaurioitua sen oman painon johdosta.
Palovaroitin on tärkeä pitää toimintakunnossa, jos lataat autoa autotallissa. Lopeta heti lataaminen, jos pistorasia tai laturi kuumenee ladatessa tai sulakkeita palaa. Kutsu ammattilainen tällöin tarkistamaan sähkölaitteisto.
Sähköauton lataamiseen käytettävät sähköauton latausasemat kuuluvat koti- tai kiinteistövakuutuksien piiriin ja niille aiheutuneita vahinkoja korvataan vakuutuksen laajuuden mukaan.
Yleensä taloyhtiö asennuttaa ja omistaa sähköautojen latauspisteet. Tällöin niiden kunnossapitovastuu on taloyhtiön ja ne kuuluvat taloyhtiön kiinteistövakuutukseen.
Jos osakas asennuttaa kotilatausaseman ja hänelle jää sen kunnossapitovastuu, kuuluu latauslaite hänen kotivakuutukseen.
Omakotitaloissa kiinteästi asennetut latauslaitteet kuuluvat kotivakuutukseen. Sen sijaan irralliset latauslaitteet kuuluvat kaskovakuutuksen piiriin.
Edellytämme, että ennen latauksen aloittamista latauslaitteen asennus on tarkastettu autojen lataukseen soveltuvaksi ja että latauslaite huolletaan säännöllisesti. Näin voidaan ehkäistä mahdollisia palovahinkoja.
Jos olet sähkö- tai hybridiautolla liikenteessä ja akku tyhjenee kesken ajon, henkilöautojen kaskoihin sisältyvä autopalveluvakuutus korvaa auton hinauksen lähimmälle latauspisteelle.
Oman kotilatauspisteen rakentaminen on pitkällä tähtäimellä kannattavaa, sillä lataaminen on helppoa ja tulee edullisemmaksi. Sähkön hinta vaikuttaa merkittävästi latauksen hintaan. Kulut riippuvat sähkösopimuksestasi, mutta myös vaihtelevat vuodenajan mukaan.
Latausasemien hinnat vaihtelevat latauspaikasta riippuen. Jotkut latausasemat veloittavat per ladattu kilowattitunti, ja jotkut per latausminuutti. Keskimäärin latauksen hinta on muutama sentti per ladattu kilowattitunti. Mitä nopeampi laturi on, sitä enemmän lataus maksaa.