Työtapaturmakorvaus

LähiTapiola

Toimi näiden ohjeiden mukaan, jos sinulle on sattunut tapaturma työssä, työpaikan ja kodin välisellä matkalla tai sinulla epäillään ammattitautia. Noudata näitä ohjeita myös, jos sinulla on työnantajan ottama vapaa-ajan tapaturmavakuutus (Vapaa-ajan ryhmävakuutus).

Toimintaohjeet työntekijälle

  1. Jos vammasi vaatii hoitoa, mene lääkäriin omaan työterveyshuoltoosi tai LähiTapiolan kumppaneille Mehiläiseen tai Pihlajalinnaan. Kiireellisissä tapauksissa voit mennä mihin tahansa päivystävään lääkäriin.
  2. Ilmoita käynnin yhteydessä hoitolaitokseen työnantajan nimi ja vakuutusyhtiö.
  3. Ilmoita työnantajallesi heti vahingosta. Saat puhelimeesi vakuutustodistuksen, jossa ovat tiedot vakuutuksestasi. Voit tarvita sitä hoitolaitoksessa.
  4. Jos sinulla on kysyttävää, soita meille 09 453 3666 ma-pe kello 8-16.

Toimintaohjeet työnantajalle tai yrittäjälle

  1. Ilmoita työntekijän tai omasta yrittäjän vahingostasi täyttämällä vakuutustodistus

    Avaa lomake

    Insurance certificate
  2. Jos työntekijän vahinko aiheuttaa sairauslomaa yli kolme päivää, ilmoita sairausajan palkat verkkopalvelussa tai täytä alla oleva lomake

    Avaa lomake
  3. Jos sinulla on kysyttävää, soita meille puh. 09 453 3666 ma-pe kello 8-16 tai lähetä sähköpostia yritysten.henkilovahingot@lahitapiola.fi. Sähköpostiyhteys on suojaamaton. Viestin voi lähettää salattuna osoitteessa https://secure.lahitapiola.fi.

Usein kysyttyä korvauskäsittelystä

Mikä on tapaturma?

Tapaturmalla tarkoitetaan äkillistä tapahtumaa, joka johtuu ulkoisesta syystä ja aiheuttaa vakuutetulle vamman hänen sitä tahtomatta. Työtapaturma- ja ammattitautivakuutus ei korvaa hoito- yms. kuluja, jotka aiheutuvat sairausperäisistä syistä.

Miten ilmoitan vahingosta?

Ilmoita aina viipymättä esimiehellesi/työnantajallesi sattuneesta tapaturmasta tai jos kyseessä on ammattitautiepäily. Työnantaja tekee vahinkoilmoituksen LähiTapiolalle ja saat tästä vakuutustodistuksen tekstiviestinä matkapuhelimeesi. Voit tarvita sitä hoitolaitoksessa.

HUOM! Jos työskentelet yli 50 hengen yrityksessä, olemme saattaneet sopia yhdessä työnantajasi kanssa juuri teille räätälöidystä toimintamallista vahinkotilanteessa. Kysy tästä lisää työnantajaltasi.

Mitä työtapaturma- ja ammattitautivakuutuksesta korvataan?

Vakuutuksesta maksettavat korvaukset määräytyvät työtapaturma- ja ammattitautilain mukaan. Työtapaturmien hoitokulut korvataan samoin perustein riippumatta siitä, onko hoito annettu yksityisessä vai julkisessa hoitolaitoksessa. Tavoitteena on vahingoittuneen nopea hoitoon pääsy ja työhön paluu.

Miten korvauskäsittely etenee?

Otamme vahinkosi käsittelyyn viimeistään 7 arkipäivän kuluessa vahinkoilmoituksen saapumisesta. Tästä ns. vireille tulosta ilmoitamme sinulle joko tekstiviestillä tai kirjeellä. Jos tarvitsemme lisätietoja, olemme sinuun yhteydessä.

Jos hoitava lääkärisi pyytää maksusitoumusta jatkohoitoasi varten, ilmoitamme päätöksestä sinulle puhelimitse tai tekstiviestillä.

Miten haen korvausta aiheutuneista kuluista?

Jos olet itse maksanut vahingosta aiheutuneita matka- tai hoitokuluja, säilytä alkuperäiset kuitit ja tositteet. Voit hakea kuluista korvausta vuoden kuluessa niiden aiheutumispäivästä lähettämällä selvityksen aiheutuneista kuluista osoitteeseen yritysten.henkilovahingot@lahitapiola.fi tai soittamalla meille numeroon 09 453 3666.

LähiTapiola on sopinut apteekkien kanssa toimintamallista, jossa vahingoittuneelle lähetetään tekstiviestillä maksusitoumus lääkkeisiin. Näyttämällä tekstiviestiä apteekissa, saat työtapaturmaan tai ammattitautiin liittyvät lääkkeet ja hoitotarvikkeet maksutta mukaasi. Tekstiviestiin on merkitty maksusitoumuksen voimassaoloaika.

Voit myös maksaa lääkkeet itse ja hakea niistä korvausta yllä olevan ohjeen mukaisesti.

Mikä on ammatillinen kuntoutus?

Ammatillisen kuntoutuksen tarkoituksena on mahdollistaa paluu entisiin töihin tai siirtyminen uusiin työtehtäviin. Kuntoutus on aina yksilöllistä ja sisältää erilaisia vaihtoehtoja työkokeilusta uudelleenkoulutukseen. Lue lisää tästä.

Miten haen muutosta korvauspäätökseen?

Jos olet tyytymätön korvauspäätökseen tai haluat lisätietoa ratkaisun perusteista, ota yhteyttä henkilöön, joka on käsitellyt asiasi. Oikaisemme päätöksen, jos se osoittautuu virheelliseksi.

Jos emme voi oikaista päätöstä, voit tehdä valituksen tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalle. Valitusaika on 30 päivää siitä, kun sait tiedon päätöksestä. Valitus lähetetään LähiTapiolaan ja me toimitamme sen muutoksenhakulautakunnalle.

Tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnan päätöksestä voi valittaa vakuutusoikeuteen ja vakuutusoikeuden päätöksestä voi hakea valituslupaa korkeimmalta oikeudelta.

Muutoksenhaku on maksutonta.