Matkan keskeytyminen

Matkavakuutus antaa turvaa äkillisen ja odottamattoman vakavan sairauden tai tapaturman aiheuttaman matkan keskeytymisen varalta.

Toimi näin

Ulkomailla

Soita hätäpalveluun - palvelemme numerossa +358 800 0 4531 24/7.

Saat neuvoja ja apua vahinkotapahtumassa.

Kotimaassa

Chattaa tai soita TerveysHelppiin numeroon 0206 1000 joka päivä klo 7–23

Saat terveysneuvontaa ja tarvittaessa aika lääkärikäynnille varataan puolestasi.
Palvelu on maksuton (norm. pvm), lataa aplikaatio AppStore:sta tai Google Play:sta.

Jos sinulle on aiheutunut kuluja

  1. Ota tositteet esille
  2. Ilmoita vahingosta tai hae korvausta kirjautumalla verkkopalveluun
  3. Säilytä tositteet vuoden ajan korvauksen hakemisesta.

Ota yhteyttä tai ilmoita vahingosta

Usein kysyttyä


Mitä matkan keskeytymisellä tarkoitetaan?

Matkan keskeytymisellä tarkoitetaan sitä, että Suomesta alkanut matka muuttuu pakottavasti seuraavista syistä:

  • vakuutetulle aiheutuu vakava matkasairastus tai -tapaturma matkalla
  • vakuutetun mukana matkustavalle henkilölle aiheutuu vakava matkasairaus tai -tapaturma tai hän menehtyy
  • vakuutetun vakuutusehdoissa määritellyn muun kuin mukana matkustavan lähiomaisen äkillisen ja odottamattoman vakavan sairauden, tapaturman tai kuoleman vuoksi
  • vakuutetun Suomessa olevaan omaisuuteen kohdistuneen odottamattoman ja merkittävän aineellisen vahingon vuoksi.

Lisäksi korvattavuuden edellytys on, että edellä mainittu syy pakottavasti aiheuttaa matkan keskeytymisen. Pakottavuus arvioidaan lääketieteellisin perustein. Omaisuusvahinkojen osalla pakottavuus arvioidaan sen perusteella, vaatiiko vahinko vakuutetun läsnäoloa paikalla.

Olemassa olevan sairauden paheneminen matkanaikana ei oikeuta matkan keskeytymisen korvauksiin laisinkaan.

Mitä keskeytymiskorvauksena maksetaan?

  • Välttämättömät ylimääräiset matka- ja majoituskustannukset vakuutetun paluusta takaisin kotipaikkakunnalle tai matkan jatkamisesta alkuperäisen matkasuunnitelman mukaisesti.
  • Vakuutetun etukäteen maksamat matkan aikana käyttämättä jääneet palvelut ja retket.
    • Vakuutuksissa voi olla euromääräisiä enimmäiskorvaussummia sekä rajoituksia palvelujen korvausten suhteen.
  • Ylimääräiset matka- ja majoituskustannukset huoltajalle, jos keskeytyminen johtuu alle 18-vuotiaan vakuutetun vakavasta matkasairaudesta tai -tapaturmasta.
  • Välttämättömät matka- ja majoituskustannukset vakuutetun luokse ja takaisin mikäli vakuutettu on hengenvaarallisessa tilassa, eikä häntä voida kuljettaa kotiin.
    • Korvataan yhdelle lähiomaiselle tai kanssamatkustajalle
  • Kohtuulliset matkakulut uudesta menomatkasta matkakohteeseen, jos tämä on vakuutuksen voimassaoloaikana välttämätön opintojen tai työsuhteen jatkumisen vuoksi.
  • Vakuutetulle aiheutuneet välttämättömät ylimääräiset matka- ja majoituskustannukset lähiomaiselle aiheutuneen vakavan tapaturman, sairauden tai kuoleman vuoksi.
  • Menetetyt matkapäivät vakuutusehdoissa erikseen määritellyin perustein.

Miten haen korvausta verkkopalvelussa?

  • Kaikista yksityishenkilön ottamista matkustajavakuutuksissa sekä tietyistä yrityksen ottamista matkustajavakuutuksissa pääset hakemaan korvauksia kirjautuneena verkkopalveluun. Korvauksia voi myös hakea alaikäisen lapsen osalta vakuutuksenottaja.
  • Valitsemalla verkkopalvelussa oikean vakuutetun sekä vakuutuksen, verkkopalvelu ohjaa sinut täyttämään oikean korvauksenhakulomakkeen.
Kun teet vahinkoilmoituksen verkkopalvelussa, voit hakea myöhemmin aiheutuvista kuluista korvauksen verkkopalvelussa.

Mikä on TerveysHelppi?

Kun sinulla on LähiTapiolan henkilövakuutus, voit soittaa maksutta TerveysHelppiin. TerveysHelpissä löydät sairaanhoitajan kanssa yhdessä parhaan ratkaisun juuri sinun huoleesi. Samalla kontaktilla saat myös korvausasiasi vireille. Lue lisää Terveyshelpistä.

Miten käytän Terveyshelpin chattia?
Käyttääksesi TerveysHelpin chattia tulee sinun ladata aplikaatio AppStore:sta tai Google Play:sta ja tunnistautua verkkopankkitunnuksilla palveluun.