Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerSamarbete och donationerPersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
Bilfinansieringsnättjänstens tillgänglighetNedan ser du ett sammandrag av tjänstens tillgänglighetsutmaningar och vilka WCAG-kriterier de påverkar. Sammandraget har uppdaterats 25.9.2025. Utlåtandet grundar sig på självvärdering och WCAG 2.1-kriterierna (A- och AA-nivå). Nättjänsten uppfyller delvis tillgänglighetskraven. Målet är att under år 2026 eliminera utmaningarna som försvårar eller förhindrar användningen. Innehåll som inte är tillgängligtNedan beskrivs upptäckta brister enligt WCAG-huvudprinciperna1. Möjlig att uppfatta
  • Rubrikstrukturerna är inte semantiskt korrekta på alla sidor (1.3.1).
  • Meddelandetabellens semantiska struktur saknas och avtalstexten är inte alltid läsbar eller läsbar endast i ologisk ordning (1.3.1).
  • Layouten förstörs när man zoomar vilket gör det svårare att läsa innehållet (1.4.10).
2. Hanterbar
  • Tangentbordsfokus försvinner eller hoppar över element som kryssrutor, rullgardinsmenyer, expansionsknappar för meddelanden och filter (2.1.1, 2.4.7).
  • När en modal öppnas, flyttas fokus till bakgrunden, vilket försvårar användningen (2.4.3).
  • Inloggningsknapparna för person- och företagskunder kan blandas ihop (2.4.6).
  • Vissa knappar har bristande fokussynlighet, t.ex. knappen ”Logga ut” (2.4.7).
3. Begriplig
  • Vissa länkar och knappar saknar beskrivande namn, vilket gör att skärmläsaren inte får information om knappens funktion eller status (2.4.4, 4.1.2).
  • Felmeddelanden läses inte alltid upp av skärmläsaren och de är inte kopplade till fälten. Obligatoriska fält är inte tydligt markerade (3.3.1).
  • Instruktionerna kan visas i delar av sidan som skärmläsaren redan har passerat och användaren informeras inte om nytt innehåll (4.1.3).
4. Robust
  • Dropdown-menyer kan inte öppnas med tangentbordet och skärmläsaren identifierar dem inte som knappar (4.1.2).
  • Fältet för FO-nummer identifieras inte alltid korrekt av skärmläsaren (4.1.2).
  • På förstasidan och i huvudmenyn informeras inte användaren om att sidan laddas (1.3.1)
Respons om tillgänglighetenOm du upptäcker problem med tillgängligheten på LokalTapiolas webbplats eller nättjänst kan du ge respons genom att skicka e post till adressen saavutettavuuspalaute (at) lahitapiola.fi. Kom ihåg att inte ge känsliga uppgifter såsom din personbeteckning.Vi svarar på responsen inom 2 veckor. Om du är missnöjd med svaret eller inte alls får ett svar, kan du ge responsen till Traficom. På Traficoms webbsidor finns information om hur du kan ge respons och hur ärendet behandlas. Tillsynsmyndighetens kontaktuppgifter Transport- och kommunikationsverket Traficom
Tillsyn över digital tillgänglighet
saavutettavuus(a)traficom.fi
029 534 5000
Uträttning av ärenden för privatpersonerKontaktuppgifter
Köp försäkring
Skador och ersättning
Begär ett anbud
Boka tid till ett möte
Onlinemöte
Fakturering
Ge respons
Kontaktbegäran för placering
Hantera ärenden elektroniskt
Populäraste produkternaBilförsäkring
Hemförsäkring
Båtförsäkring
Reseförsäkring
Olycksfallsförsäkring
Djurförsäkring
Livförsäkring
Placeringsfonder
Placeringsförsäkring
Om LokalTapiolaLokalTapiola-gruppen
Arbeta hos oss
Nyhetsrum
Ansvarstagande
För media
Rapporteringskanal
Sökande av ändring
Företagskundens sidorSidor för lantbrukskunder
Information om tjänstenTillgänglighetsutlåtandeLokalTapiola Finans Nättjänst – TillgänglighetsutlåtandeVill du fortfarande byta språk?JaNej