Gå rakt till innehåll Gå rakt till sidfoten

LokalTapiola etta inom kundupplevelsen i finanssektorn och bolaget som avancerat mest i undersökningen Asiakkuusindeksi 2020

22.10.2020 - Säkerhet

LokalTapiola var bolaget som avancerade mest inom kundupplevelsen i undersökningen Asiakkuusindeksi 2020. LokalTapiola avancerade 24 platser och var bland de tio bästa i en jämförelse av alla branscher och etta i sin egen bransch. Asiakkuusindeksi är den mest heltäckande årliga undersökningen av kundupplevelsen och kundlojaliteten inom finska företag.

LokalTapiola var det enda företaget i finanssektorn som steg till kategorin Edelläkävijät (föregångare) inom kundupplevelsen i undersökningen Asiakkuusindeksi 2020. Jämfört med ifjol har LokalTapiola avancerat otroliga 24 platser och LokalTapiola var bolaget som förbättrade sin ställning mest i hela undersökningen. LokalTapiola var även bäst i sin bransch vad gäller kundupplevelsen. Faktorer som påverkar kundupplevelsen i undersökningen är hur väl kundernas behov beaktas, hur lätt det är att sköta ärenden och hur angenämt samarbetet är.

LokalTapiola förbättrade även sin ställning inom kundlojalitet och var bland de tre bästa i sin bransch. Vad gäller kundlojaliteten så bedömdes hur villiga kunderna är att rekommendera bolaget, köpvilja och intresset att byta till ett konkurrerande bolags produkter eller tjänster.

- Kärnan i vår livstrygghetsstrategi är kundupplevelsen som bildas av hur vi bemöter våra kunder och varandra. Vi vill skilja oss från mängden genom en kundupplevelse som bygger på äkta omsorg och är personlig och lokal. Vi är glada över vårt otroliga avancemang till att vara etta inom kundupplevelsen i finansbranschen. Det har vi lyckats med tack vare en långsiktig och systematisk utveckling av kundupplevelsen och ett stort tack går förstås till våra livstrygghetsexperter – nöjda kunder kräver en nöjd och kompetent personal, säger utvecklingsdirektör Harri Aho vid LokalTapiola-gruppen.

Asiakkuusindeksi är den mest heltäckande årliga undersökningen av kundupplevelsen och kundlojaliteten i finska företag. I år deltog 3 652 konsumenter i undersökningen och de bedömde 56 företag. Undersökningen har gjorts av ASML och Avaus sedan år 2009.

I undersökningen mäts kundupplevelsen och kundlojaliteten i finska företag inom åtta olika branscher. Svarsdata samlades in i augusti 2020 i samarbete med marknadsundersökningsföretaget Norstat. https://asiakkuusindeksi.fi/