Uträtta olika ärenden
Adressändring
Ska du flytta? Gör adressändring i nättjänsten, så hålls din hemförsäkring up to date.
Du kan göra adressändringen behändigt i nättjänsten:
- Välj meddelanden i övre delen av framsidan i nättjänsten.
- Därefter väljer du Skriv meddelande.
- Välj att ärendet gäller adressändring.
Fakturering
Oftast sköter du försäkringsfakturorna smidigast på nätet. Du kan be om mer betalningstid eller i många fall ändra förfallodagen så att den passar dig.
Behöver du mer betalningstid?
Du kan få upp till fyra veckor betalningstid om du gör ansökan före förfallodagen och har dina betalningar i skick.
Så här får du dina försäkringsfakturor smidigt
Det finns olika alternativ att betala försäkringsfakturor. Du kan betala dina försäkringsfakturor med e-faktura, direktbetalningstjänsten eller i vår nättjänst. Läs mer om betalningssätten.
Förvaltare av dödsbo
Anvisningar för dig som sköter praktiska ärenden för ett dödsbo.
En nära anhörigs bortgång innebär mycket pappersarbete. Vi har samlat anvisningar för dig som sköter praktiska ärenden för ett dödsbo. Med hjälp av dessa anvisningar kan försäkrings- och placeringsärenden skötas korrekt och smidigt.
Betalningsstörning
En anmärkning om betalningsstörning kan innebära att försäkringen inte beviljas.
I samband med handläggningen av försäkringsansökan utreder LokalTapiola sökandens kreditupplysningar från Suomen Asiakastieto Oy:s register. En anmärkning om betalningsstörning i registret kan innebära att försäkringen inte beviljas. Mera information om anmärkning om betalningsstörning får du från Försäkrings- och finansrådgivningens handbok.