Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen

Kohti sähköistä vakuutusasiointia

Lähetimme sinulle tekstiviestin, jossa kerroimme siirtyvämme paperittomaan palveluun. Siirtyminen sähköiseen asiointiin ja paperittoman palvelun käyttöön on maksutonta. Voit tutustua sähköiseen asiointiin kirjautumalla verkkopalveluumme pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella.

Näin paperiton palvelu toimii

Kun käytössäsi on paperiton palvelu, voit asioida tietoturvallisesti ja sujuvasti verkkopalvelussamme. Saat jatkossa vakuutuspaperit sähköisenä. Voit myös maksaa vakuutuslaskusi sitä kautta, jos sinulla ei ole käytössäsi e-laskua.

Lähetämme sinulle tiedon verkkopalveluun tulleista uusista vakuutusposteista tekstiviestillä tai sähköpostilla.

Asiakaspalvelijamme auttavat sinua mielellään. Saat apua sekä paperittomaan palveluun että e-laskuun liittyvissä kysymyksissä. Yhteystiedot löydät täältä.

Kolme hyvää syytä siirtyä paperittomaan palveluun

  • Sähköinen vakuutuspapereiden arkisto on aina saatavillasi.
  • Saat tekstiviestin saapuneesta vakuutuspostista.
  • Asiointi on tietoturvallista ja ympäristöystävällistä.

E-laskulla maksat vaivattomimmin

Paperittoman palvelun asiakkaana saat myös vakuutuslaskut verkkopalveluun, ellei käytössäsi ole e-laskua. Suosittelemme e-laskua, sillä se on helpoin tapa maksaa laskut.


Näin otat e-laskun käyttöön

  1. Kirjaudu verkkopalveluumme
  2. Valitse etusivulla Laskusi-otsikko
  3. Näkyviin tulee ruutu Ota e-lasku käyttöön
  4. Valitse listalta oma pankkisi
  5. Klikkaa Lähetä-painiketta

Kirjaudu sisään


Kolme hyvää syytä siirtyä e-laskuun

  • Laskut pysyvät tallessa ja löytyvät verkkopankista.
  • Tarvittavat tiedot ovat laskussa valmiina, joten näpyttely vähenee.
  • Raha ei katoa tililtä hallitsemattomasti; maksun voi itse hyväksyä tai automatisoida maksuun eräpäivänä verkko- tai mobiilipankissa.

Usein kysytyt kysymykset

Kun sinulla on käytössäsi paperiton palvelu, säilyvät vakuutuspaperisi tietoturvallisesti tallessa verkkopalvelussamme. Löydät vakuutustietosi helposti ajasta ja paikasta riippumatta. Voit hoitaa vakuutusasioitasi verkkopalvelussa, sillä voit ottaa siellä yhteyttä asiakaspalveluumme, esimerkiksi chatissa tai lähettämällä viestin. Verkkopalvelussa olet jo valmiiksi tunnistautuneena, joten asiointisi on sujuvaa.


Pääset kirjautumaan verkkopalveluun lahitapiola.fi-sivuston oikeasta yläkulmasta, josta löydät Kirjaudu sisään -painikkeen. Verkkopalveluun kirjaudutaan omilla pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.


Voit itse hoitaa monenlaisia vakuutuksiisi tai sijoituksiisi liittyviä asioita verkkopalvelussa.

Voit tehdä esimerkiksi seuraavia asioita:

  • Päivittää yhteystietosi
  • Muuttaa tilinumerotietosi
  • Antaa markkinointiluvan
  • Pyytää laskulle maksuaikaa
  • Ilmoittaa vahingosta
  • Hakea korvausta
  • Pyytää muutosta vakuutuksiisi
  • Tulostaa vakuutustodistuksia
  • Ottaa käyttöön e-laskun
  • Hoitaa sijoitusasioitasi


Kun käytössäsi on paperiton palvelu, saat mahdolliset muistutuslaskut ja irtisanomiskirjeet paperisena postitse. Kaiken muun vakuutuspostin löydät verkkopalvelustamme.


Saat paperittoman palvelun itse päälle verkkopalvelussamme. Voit kirjautua palveluumme pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Siirry kirjautumisen jälkeen oikeassa yläkulmassa olevaan Omat tiedot -osioon. Valitse siellä paperiton palvelu ja klikkaa Ota käyttöön -painiketta. Voit pyytää myös asiakaspalvelun henkilökuntaa laittamaan paperittoman palvelun päälle.


Haluamme varmistaa asiakkaidemme turvallisen asioinnin, jonka vuoksi kannustamme sinua siirtymään paperittomaan palveluun. Paperittoman palvelun käyttäjänä saat vakuutuspostisi tietoturvallisesti verkkopalveluumme. Toki saat vakuutuspaperit postitse kotiisi, kun olet ilmoittanut meille kohtuullisessa ajassa, että et halua käyttää paperitonta palvelua.


Lähetämme tekstiviestin siirtymisestä paperittomaan palveluun 18–70-vuotiaille asiakkaillemme. Emme lähetä viestiä asiakkaille, joilla on suoramaksupalvelusopimus.


Olemme pahoillamme, jos olemme epähuomiossa lähettäneet viestin edunvalvottavalle läheisellesi. Jos läheisesi on saanut tekstiviestin, voi edunvalvoja olla yhteydessä asiakaspalveluumme ja pyytää tarkistamaan asiakastiedot ja edunvalvontavaltuutuksen voimassaolon.


Voit kirjautua verkkopalveluumme pankkitunnuksillasi tai mobiilivarmenteella. Siirry kirjautumisen jälkeen oikeassa yläkulmassa olevaan Omat tiedot -osioon. Siellä on kohta, jossa voit ottaa paperittoman palvelun pois käytöstä.


Paperiton palvelu on maksuton. Kun vakuutuspaperisi ja laskusi ovat verkkopalvelussa tai käytät e-laskua, voit saada laskusi jopa kuudessa tai kahdessatoista erässä. Paperittoman palvelun käyttöön ei liity vakuutusalennuksia tai muita etuja.


Ilmoitamme sinulle verkkopalveluun lisätystä uudesta vakuutusasiakirjasta ja laskusta tekstiviestillä. Saat hyvissä ajoin ennen laskun eräpäivää tiedon maksettavasta laskusta. Löydät vakuutuslaskun Laskut-osiosta.


Vakuutuksiin liittyvät paperit ja asiakirjat, kuten vakuutuskirja, vakuutusehdot ja muu tiettyyn vakuutukseen liittyvä tieto löytyy Vakuutukset-osion alta.