Gå rakt till innehållGå rakt till sidfoten
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
FI
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
Inloggning
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
AktuelltBolagen informerarSynvinklar
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
FörstasidanNyhetsrumAktuelltBolagen informerarSynvinklarLokalTapiola-gruppenInformation om bolagsgruppenBolagVerksamhetens syfteLokalTapiola-gruppens rapporterSamarbete med samarbetspartnerArbeta hos ossLokalTapiola som arbetsgivareSom företagare i LokalTapiolaStuderandeLediga jobbAnsvarstagandeAnsvarighet hos LokalTapiolaSamhällsrelationerInloggning tjänster
Logga in
Logga in i nättjänstenSköt försäkrings- och investeringsärenden.Skador och ersättningarI flera skadesituationer kan du sköta ärendet direkt hos våra samarbetspartner och en skadeanmälan behövs inte.Logga in i nättjänsten för investeringarDu kan börja investera i nättjänsten och följa upp dina investeringar samt ge uppdrag och göra ändringar.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringarLogga in i personalfondstjänstenNättjänst för medlemmar i personalfonder.
Ingå ett nytt nättjänstavtalDu kan börja använda den nya nättjänsten för företag när du ingår ett nytt avtal om nättjänst.Logga in i ny tjänstHär kan du logga in om ditt företag har redan ingått ett nytt nättjänstavtal.Logga in i nättjänsten för investeringarFölj placeringar och gör mandat. Du ser företagets kontrakt då företaget har bemyndigat dig.Logga in i nättjänsten för bilfinansiering(På finska)Logga in i ansökningstjänsten för livförsäkringar
PersonkunderFöretagskunderLantbrukskunderOm LokalTapiola
NyhetsrumLokalTapiola-gruppenArbeta hos ossAnsvarstagande
AktuelltAktuelltBolagen informerarSynvinklar
Säkerhet31.5.2021Ägare av hybrid- och elbilar kan stöta på en tråkig överraskning: däcken slits eventuellt snabbare än normaltSkicket på sommardäcken är av stor betydelse särskilt när du kör i regn och på slitna vägar. Experten rekommenderar att uppmärksamma lufttrycket och djupet på slitbanan samt påpekar att däck som är över tio år gamla inte ska användas. För de som äger hybrid- eller elbil kan det komma som en tråkig överraskning att däcken till de drivande hjulen kan slitas snabbt.Köp bilförsäkring
Hybrid- och elbilar väger ofta mer än bensin- och dieselbilar. På grund av att batteriet i bilen väger mycket krävs det större bärighet och bättre väggrepp av däcken men även mindre buller med tanke på körkomforten. På grund av hög effekt och orsakerna ovan kan däcken på de drivande hjulen på hybrid- och elbilar slitas snabbare än normalt.

– Tekniken i hybrid- och elbilar och till exempel de tunga batterierna kräver att däcken har bra bärighet. Till exempel breda lågprofildäck på en bakhjulsdriven hybridbil kan slitas snabbt. Enligt min erfarenhet kan det bli aktuellt att byta bakdäcken redan före de är körda 20 000 kilometer. Det här är kanske något många som nyligen köpt en elbil inte tänker på, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet i LokalTapiola.

Kontaktchef Tapio Heiskanen vid Trafikskyddet håller med om att däcken kan slitas snabbare. Enligt honom är en orsak det större vridmomentet i elmotorer samt att batterierna väger mycket.

– Till exempel starten, körande i kurvor och att sakta ner sliter mer på däcken i en elbil än i en bil med traditionell förbränningsmotor, säger Heiskanen.

Av trafiksäkerhetsskäl är rekommendationen att alla däck på bilen ska vara likadana men åtminstone borde däcken på samma axel bytas samtidigt. På behöriga service- och däckverkstäder kan du låta mäta hjullutningen för att undvika att däcken slits bara på en sida.
Hur gammalt är ett för gammalt däck?Även om du inte kör mycket med bilen förlorar däcken sina bästa egenskaper med tiden. Gummit i däcken hårdnar när de blir gamla. En tumregel är att byta bildäcken med cirka sex års mellanrum eller förstås tidigare om de är slitna. Det lönar sig även att kontrollera om däcken har yttre skador, till exempel om det finns skåror och jack i gummit. Däck som är flera år gamla men lite körda ser nödvändigtvis inte annorlunda ut än nya däck och därmed kan många tro att de ännu är i skick. Enligt Trafikskyddet har cirka vart sjätte fordon som varit involverat i en dödskrock någon typ av risk som kan förknippas med däcken.

– Tio år gamla däck ska du nog inte köra med utan helst ska däcken bytas med sex års mellanrum. Med beaktande av att medelåldern på bilbeståndet i Finland är cirka 12 år borde däcken, på grund av att de blir gamla, bytas åtminstone en gång under den tiden, även om du inte kör så mycket. I genomsnitt kör dock folk så mycket att däcken i praktiken måste bytas flera gånger på grund av slitage, säger Alaviiri.

Alaviiri uppmanar att följa med lufttrycket i däcken regelbundet men även enligt användningen av bilen. Om du vet att du ska åka till stugan med en fullpackad bil borde du justera lufttrycket enligt biltillverkarens anvisningar.

– Med tung last är det viktigt att ha rätt lufttryck så att det är säkert att köra. Få kontrollerar lufttrycket tillräckligt ofta. Lufttrycket påverkar även bränsleförbrukningen och däckbullret. Till exempel att köra i sommarregn kräver att däcken har ett ordentligt väggrepp, säger Alaviiri.

När man kör med tung last har skicket på däcken stor betydelse och därmed ska man även kontrollera däcken på släpvagnen och lufttrycket i dem.

– Många kör med släpvagnar som har flera år gamla däck. För att undvika olyckor borde däcken på släpvagnen inte vara äldre än tio år. I värsta fall kan släpvagnsdäcket explodera, säger Alaviiri.
  • Enligt lagen ska slitbanan på sommardäck ha ett djup på minst 1,6 millimeter. Däckens säkerhet särskilt vid blött före minskar dock väsentligt om djupet på slitbanan är under 4 millimeter. Du kan lätt kontrollera djupet på slitbanan med ett två euros mynt: placera myntet i slitbanan och om silverkanten inte syns är slitbanan ännu tillräckligt djup.
  • Kontrollera lufttrycket då och då och särskilt före du kör med tungt lass. Anvisningar för rätt lufttryck finns utöver handboken på insidan av locket till bränsletanken eller i dörren på förarsidan.
  • Däck som är i bra skick och har ett tillräckligt djup på slitbanan ökar körkomforten och -säkerheten samt minskar däckbullret och bränsleförbrukningen.
  • Använd alltid rekommenderade däckdimensioner. Beakta även belastningsklassen enligt bilens storlek, det vill säga dess vikt.
  • Tidpunkten då däcket tillverkats är märkt med fyra siffor på sidan av däcket, de två fösta anger tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsår.
  • Byt friktionsdäck till sommardäck när det är dags. Ett friktionsdäck är inte ett sommardäck och friktionsdäckens väggrepp i blött före är mycket sämre än sommardäckens.
  • Kom även ihåg att kontrollera skicket på reservdäcket eller reparationssatsen för att lappa bildäck.
Välj Finlands populäraste bilförsäkringVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Köp bilförsäkring
Aktuell
Talous29.11.2024Var fjärde tänker klara julen på en hundring – julbudgeten i genomsnitt 420 euroFinländarnas julbudget har sjunkit med 17 procent på tre år. Allt fler hushåll tänker använda mindre än hundra euro på julen. Barnfamiljer har ett ”barntillägg” på cirka 180 euro.Hälsa28.11.2024Två av fem är oroliga för sitt eller en närståendes drogbruk – ”ett svårt ämne på arbetsplatserna”Hälften av dem som utsatts för drogproblem säger att användningen av rusmedel ibland har påverkat orken i arbetet eller i vardagslivet. Enligt LokalTapiolas iakttagelser tas problemen oftast upp för sent på arbetsplatserna. Ju tidigare en person får hjälp, desto bättre är möjligheterna att återhämta sig, säger specialisten.Arbetsliv26.11.2024Undersökning: Belöningarna till personalen får ett dåligt vitsord av finländarnaEn tredjedel av finländarna anser att belöningarna till personalen är orättvisa. Finländarna är mest nöjda med arbetsmiljön och minst nöjda med ekonomiska belöningar. Alla åldersgrupper vill ha personligare resultatlön men främst generation Z.
Se fler aktuella ärenden
NyhetsrumAktuelltÄgare av hybrid- och elbilar kan stöta på en tråkig överraskning: däcken slits eventuellt snabbare än normaltVill du fortfarande byta språk?JaNej