Säkerhet31.5.2021
Ägare av hybrid- och elbilar kan stöta på en tråkig överraskning: däcken slits eventuellt snabbare än normalt Köp bilförsäkring
– Tekniken i hybrid- och elbilar och till exempel de tunga batterierna kräver att däcken har bra bärighet. Till exempel breda lågprofildäck på en bakhjulsdriven hybridbil kan slitas snabbt. Enligt min erfarenhet kan det bli aktuellt att byta bakdäcken redan före de är körda 20 000 kilometer. Det här är kanske något många som nyligen köpt en elbil inte tänker på, säger Tapani Alaviiri som är direktör med ansvar för biltjänster och trafiksäkerhet i LokalTapiola.
Kontaktchef Tapio Heiskanen vid Trafikskyddet håller med om att däcken kan slitas snabbare. Enligt honom är en orsak det större vridmomentet i elmotorer samt att batterierna väger mycket.
– Till exempel starten, körande i kurvor och att sakta ner sliter mer på däcken i en elbil än i en bil med traditionell förbränningsmotor, säger Heiskanen.
Av trafiksäkerhetsskäl är rekommendationen att alla däck på bilen ska vara likadana men åtminstone borde däcken på samma axel bytas samtidigt. På behöriga service- och däckverkstäder kan du låta mäta hjullutningen för att undvika att däcken slits bara på en sida.
– Tio år gamla däck ska du nog inte köra med utan helst ska däcken bytas med sex års mellanrum. Med beaktande av att medelåldern på bilbeståndet i Finland är cirka 12 år borde däcken, på grund av att de blir gamla, bytas åtminstone en gång under den tiden, även om du inte kör så mycket. I genomsnitt kör dock folk så mycket att däcken i praktiken måste bytas flera gånger på grund av slitage, säger Alaviiri.
Alaviiri uppmanar att följa med lufttrycket i däcken regelbundet men även enligt användningen av bilen. Om du vet att du ska åka till stugan med en fullpackad bil borde du justera lufttrycket enligt biltillverkarens anvisningar.
– Med tung last är det viktigt att ha rätt lufttryck så att det är säkert att köra. Få kontrollerar lufttrycket tillräckligt ofta. Lufttrycket påverkar även bränsleförbrukningen och däckbullret. Till exempel att köra i sommarregn kräver att däcken har ett ordentligt väggrepp, säger Alaviiri.
När man kör med tung last har skicket på däcken stor betydelse och därmed ska man även kontrollera däcken på släpvagnen och lufttrycket i dem.
– Många kör med släpvagnar som har flera år gamla däck. För att undvika olyckor borde däcken på släpvagnen inte vara äldre än tio år. I värsta fall kan släpvagnsdäcket explodera, säger Alaviiri.
Enligt lagen ska slitbanan på sommardäck ha ett djup på minst 1,6 millimeter. Däckens säkerhet särskilt vid blött före minskar dock väsentligt om djupet på slitbanan är under 4 millimeter. Du kan lätt kontrollera djupet på slitbanan med ett två euros mynt: placera myntet i slitbanan och om silverkanten inte syns är slitbanan ännu tillräckligt djup.
Kontrollera lufttrycket då och då och särskilt före du kör med tungt lass. Anvisningar för rätt lufttryck finns utöver handboken på insidan av locket till bränsletanken eller i dörren på förarsidan.
Däck som är i bra skick och har ett tillräckligt djup på slitbanan ökar körkomforten och -säkerheten samt minskar däckbullret och bränsleförbrukningen.
Använd alltid rekommenderade däckdimensioner. Beakta även belastningsklassen enligt bilens storlek, det vill säga dess vikt.
Tidpunkten då däcket tillverkats är märkt med fyra siffor på sidan av däcket, de två fösta anger tillverkningsvecka och de två sista tillverkningsår.
Byt friktionsdäck till sommardäck när det är dags. Ett friktionsdäck är inte ett sommardäck och friktionsdäckens väggrepp i blött före är mycket sämre än sommardäckens.
Kom även ihåg att kontrollera skicket på reservdäcket eller reparationssatsen för att lappa bildäck.