Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola Länsi-Suomi13.3.2025Tuulilasivahinkojen määrä räjähti käsiin Länsi-Suomessa – Monista selvitään korjauksella Tuulilasivahinkoja sattui länsisuomalaisille vuonna 2024 lähes 30 prosenttia enemmän kuin edeltävänä vuonna. Yhä useammasta vahingosta auton omistaja selviää kohtuuhintaisella korjauksella, jos toimii ripeästi.Lue lisää lasivakuutuksesta
Kevät on aina ollut tuulilasivahinkojen sesonkiaikaa, mutta nyt länsisuomalaisten autoilijoiden on syytä olla erityisen tarkkana. Lasivahingot nimittäin aiheuttavat lukujen valossa yhä todennäköisemmin harmaita hiuksia seudun teillä matkaaville.LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotilastojen mukaan yhtiön asiakkaille sattuneita lasivahinkoja korjattiin vuonna 2023 yhteensä 2 700 kappaletta. Vuonna 2024 korjauksien määrä ryöpsähti yli 3 500:een, mikä tarkoittaa miltei 30 prosentin kasvua.– Läntisessä Suomessa merkittävin kasvua selittävä seikka oli ailahteleva talvi. Hankalat ajokelit vaativat runsasta hiekoittamista, mikä realisoitui tuulilasien riesana myöhemmin. Isot lämpötilavaihtelut puolestaan vaurioittivat jo valmiiksi huonokuntoisia teitä entisestään, mikä lisäsi irtokiviaineksen määrää ja lasivahingon riskiä, summaa LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkojen ennaltaehkäisyn asiantuntija Esa Nummi.
Oma vaikutuksensa on Nummen mukaan myös käytetyillä renkailla ja auton iällä.– Kitkarenkaiden suosion kasvu vaikuttaa myös lasivahinkojen määriin, sillä niiden kumin pehmeyden ja erilaisen kuvioinnin myötä irtokiviaines tarttuu helpommin uriin ja lentää sieltä kohti takana ajavaa. Uudempien autojen tuulilasit puolestaan ovat isompia ja teknisempiä, mikä tekee niistä alttiimpia vahingoille.Yhä useampi tuulilasi korjataan – ja se voi säästää lompakkoa jopa tonninLähiTapiola Länsi-Suomen tilastojen mukaan vuoden 2024 lasivahingoista yli 40 prosenttia korjattiin sen sijaan, että tuulilasi olisi vaihdettu kokonaan uuteen.– Tämä on ehdottomasti auton omistajan etu, sillä korjaaminen on huomattavasti vaihtoa nopeampaa ja kustannukset vain murto-osa uuden tuulilasin hinnasta. Korjauksessa puhutaan yleensä alle sadan euron kustannuksesta, mutta uuden tuulilasin kustannus voi olla jopa yli kymmenkertainen, Nummi kertoo.Korjaamisen suosiminen karsii kustannuksien lisäksi myös ylimääräistä tarvetta uusille varaosille. Tähän myös LähiTapiola Länsi-Suomi kiinnittää Nummen mukaan erityistä huomiota yhdessä korjaamokumppaneidensa kanssa.– Lasivahinkojen osalta tavoitteemme on tulevina vuosina kasvattaa korjausten osuutta selvästi. Samaa tavoittelemme myös oikaisujen, muovikorjausten sekä purku- ja tarvikeosien osalta. Työ on alkuvaiheessa, mutta suunta on jo oikea.LähiTapiola Länsi-Suomen tilastoimissa tuulilasivahingoissa lasin vaihtojen määrä pieneni vajaat 2 prosenttiyksikköä vuodesta 2023 vuoteen 2024. Lasin korjausten määrä kasvoi vastaavasti. Yhtiön tavoitteena on kasvattaa lasivahinkojen korjausten osuutta 45 prosenttiin vuonna 2025.
Turvaväli, ajotapa ja nopea korjauttaminen parhaat ennaltaehkäisykeinotHelpoin keino välttyä lasivahingolta on turvaväleistä ja ajotavasta huolehtiminen. Näin voi suojella myös muiden tiellä liikkuvien tuulilaseja.– Kun pitää hieman normaalia reilumman etäisyyden edellä ajavaan, lentävät kivet ja nastat ehtivät laskeutua takaisin tien pintaan. Vastaavasti ohitustilanteissa on ennen omalle kaistalle palaamista hyvä odottaa, että ohitettava ajoneuvo näkyy taustapeilissä, Nummi vinkkaa.Myös kovia kiihdytyksiä ja nopeita ohjausliikkeitä kannattaa Nummen mukaan välttää, sillä ne irrottavat helposti kiviä tien pinnasta. Turvavälit ja rauhallinen ajotapa myös lisäävät liikenneturvallisuutta ylipäätään.Jos kivi tai nasta kaikesta huolimatta yllättää, ei korjauksen kanssa kannata aikailla.LähiTapiolan kyselytutkimuksen* mukaan yli 30 prosenttia jättää lasivahingon kokonaan korjauttamatta. Nummi painottaa, että myös pienten iskemien kohdalla tämä voi kostautua.– Jos vahinkoa ei heti käy korjauttamassa alan ammattilaisella, voi iskemä levitä ja lopulta johtaa koko lasin vaihtamiseen sekä isoihin kuluihin. Iskemän levitessä vaarantuu myös ajoturvallisuus, ja katsastuksessa viimeistään kiinnitetään asiaan huomiota.*LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselytutkimukseen vastasi 8.–14.2.2019 välisenä aikana kaikkiaan 1 037 suomalaista. He edustavat Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä (pl. Ahvenanmaan maakunnassa asuvat). Auton tuulilasivahinkojen korjauttamiseen liittyviin kysymyksiin vastasi noin 250 autoilevaa henkilöä, joille on sattunut tuulilasivahinko kahden–kolmen viime vuoden aikana. Tutkimuksen toteutti Kantar TNS (nyk. Verian). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko aineiston tasolla noin 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Savo-Karjala14.3.2025Varautumisen voima -seminaari kokosi asiantuntijat ja yrittäjät yhteenLähiTapiola Savo-Karjala mahdollisti 5 000 euron käyttörahastolahjoituksella Etelä-Savon yrittäjien järjestämää Varautumisen voima -seminaaria. Seminaari tarjosi yrittäjille arvokasta tietoa riskienhallinnasta, varautumisesta ja liiketoiminnan jatkuvuuden turvaamisesta. LähiTapiola Pohjoinen13.3.2025”Iskä, miksi valot räpsii ja poksuu?” - Lukiolainen pelasti oululaisen perheen kodin tulipaloltaTiesitkö, että sähköpalot ovat yksi yleisin syy kotien tulipaloihin? Sähköpalo voi aiheutua sähkölaitteen viasta, asennusvirheestä, väärästä tai huolimattomasta käytöstä tai puutteista kunnossapidossa. Näin vähennät tulipalon riskiä ja tunnistat alkavan sähköpalon. LähiTapiola Loimi-Häme13.3.2025Kevät on tuulilasivahinkojen sesonkiaikaa – pieniä säröjä on nopea korjataTuulilasivahinkoja tapahtuu eniten keväällä teiden sulaessa. Tuulilasiin osunut kivi tai talvirenkaasta irronnut nasta ovat yleisin syy tuulilasivahingoissa. Pieni iskemä tuulilasissa kannattaa korjauttaa nopeasti, ettei se ehdi levitä isoksi halkeamaksi.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetTuulilasivahinkojen määrä räjähti käsiin Länsi-Suomessa – Monista selvitään korjauksella Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn