Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola Länsi-Suomi30.5.2024Satakuntalaiset ajoivat karille 150 000 euron edestä viime vuonna – Alhainen vedenkorkeus lisää riskiäLähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotilastojen mukaan venevakuutuksesta korvataan satakuntalaisille vuosittain noin 300 000 euron edestä vahinkoja. Asiantuntija korostaa lähivesistöjen ja veneen tuntemusta vahinkojen ennaltaehkäisyssä.Pyydä tarjous
Hyvien kelien myötä moni satakuntalainenkin on päättänyt viimeistään nyt aloittaa veneilykauden. Paikallisia veneitä myös riittää vesillä, sillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Satakunnassa oli vuoden alussa yli 10 000 vesikulkuneuvoa. Näistä suurin osa on moottoriveneitä.Kauden alku näkyy valitettavasti myös vakuutusyhtiön tilastoissa. LähiTapiola Länsi-Suomi maksoi vuosina 2022–2023 venevakuutuksesta korvauksia keskimäärin 300 000 euroa vuosittain. Vahinkojen huippusesonki on nyt käsillä, sillä viime vuonna maksetut korvaukset olivat suurimmillaan kesäkuussa.LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti kertoo, että moni vahinko sattuu jo ennen kuin vene on edes vesillä.– Kuljetukset ja vesillelaskut ovat juuri nyt niitä pahimpia vaaran paikkoja erityisesti isommissa veneissä. Vuosittain menee esimerkiksi veneitä pohjaan vesillelaskussa vain siksi, että tappi on unohtunut tai huollot on tehty puutteellisesti.Harmillisuudestaan huolimatta ennen vesillelaskua tai sen aikana tapahtuvat vahingot eivät kuitenkaan ole yleisimpien vakuutusyhtiöille ilmoitettujen joukossa.Karille ja pohjakosketukseen 150 000 eurolla – Kokenutkin kippari voi erehtyäSatakuntalaisille sattuu vuosittain monenlaisia venevahinkoja. Niistä yleisimpien joukossa ovat parina viime vuotena olleet myrskytuulien ja varkauksien aiheuttamat vahingot. – Reilu kymmenesosa vahingoista liittyy poikkeuksellisiin keleihin ja pitkäkyntisiin, joiden välttämisessä omat mahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Kappalemääräisesti vahinkoja ei ole paljon, mutta korvaussummat nousivat viime vuonna runsaaseen 40 000 euroon, Sampolahti kertoo.Vuoden 2023 yleisin vahinko oli karilleajo tai pohjakosketus, joiden määrä ja maksetut korvaukset lähes kaksinkertaistuivat edeltävästä vuodesta. Viime vuonna tällaisia vahinkoja sattui vajaat 60 kappaletta ja korvauksia maksettiin lähes 150 000 euroa.– Nämä vahingot taas ovat sellaisia, joilta osaava kippari välttyy lähes aina. Erityisen tärkeää on tuntea omat taitonsa, oma veneensä ja vesistöt, joilla liikkuu. Navigoinnissa ei voi luottaa pelkästään elektroniikkaan ja apulaitteisiin, eikä liian kovilla keleillä kannata lähteä kokeilemaan omaa osaamistaan, muistuttaa Sampolahti.Sampolahden mukaan erityisen tarkkana on syytä olla silloin, kun merenpinta on matalalla.– Tutussakin ympäristössä saattaa silloin joutua tilanteeseen, jossa kivi tai merenpohja tulee vastaan paikassa, jossa se ei koskaan ennen ole tullut.LähiTapiola Länsi-Suomi on panostanut alueensa vesiturvallisuuteen muun muassa lahjoittamalla Rauman Meripelastusyhdistykselle MeriHelppi-aluksen, pelastusrenkaita lähes jokaiselle toimialueen paikkakunnalle ja kaksi sydäniskuria Uudenkaupungin saaristoon.Asiantuntijan neuvot karilleajojen ja pohjakosketuksien välttämiseksi
  • Huolehdi, että omat veneilytaitosi ovat riittävät. Esimerkiksi Suomen Meripelastusseura on julkaissut veneilijöille suunnatun maksuttoman Veneilytaito-verkkokoulutusohjelman.
  • Varmista, että tunnet vesistöt, joilla liikut. Älä luota navigoinnissa ainoastaan elektroniikkaan ja apulaitteisiin.
  • Älä lähde vesille alkoholin vaikutuksen alaisena tai nauti vesillä alkoholia. Onnettomuusriski kasvaa huomattavasti pienenkin humalatilan myötä.
  • Keskity ajamiseen – älä puhelimeen tai muuhun tekemiseen.
  • Muista, että veneen päällikkö vastaa veneen turvallisuudesta ja turvallisesta veneilystä. Tutustu vesiliikennelakiin.
Venevakuutus takaa, että pääset vesille ilman huoliaVenevakuutuksistamme löydät veneellesi sopivan vakuutuksen, oli juttusi purjehdus tai moottoriveneily.
Pyydä tarjous
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetSatakuntalaiset ajoivat karille 150 000 euron edestä viime vuonna – Alhainen vedenkorkeus lisää riskiäHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn