LähiTapiola Länsi-Suomi30.5.2024

Satakuntalaiset ajoivat karille 150 000 euron edestä viime vuonna – Alhainen vedenkorkeus lisää riskiä

LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotilastojen mukaan venevakuutuksesta korvataan satakuntalaisille vuosittain noin 300 000 euron edestä vahinkoja. Asiantuntija korostaa lähivesistöjen ja veneen tuntemusta vahinkojen ennaltaehkäisyssä.Pyydä tarjous

Hyvien kelien myötä moni satakuntalainenkin on päättänyt viimeistään nyt aloittaa veneilykauden. Paikallisia veneitä myös riittää vesillä, sillä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan Satakunnassa oli vuoden alussa yli 10 000 vesikulkuneuvoa. Näistä suurin osa on moottoriveneitä.

Kauden alku näkyy valitettavasti myös vakuutusyhtiön tilastoissa. LähiTapiola Länsi-Suomi maksoi vuosina 2022–2023 venevakuutuksesta korvauksia keskimäärin 300 000 euroa vuosittain. Vahinkojen huippusesonki on nyt käsillä, sillä viime vuonna maksetut korvaukset olivat suurimmillaan kesäkuussa.

LähiTapiola Länsi-Suomen korvausjohtaja Ville Sampolahti kertoo, että moni vahinko sattuu jo ennen kuin vene on edes vesillä.

– Kuljetukset ja vesillelaskut ovat juuri nyt niitä pahimpia vaaran paikkoja erityisesti isommissa veneissä. Vuosittain menee esimerkiksi veneitä pohjaan vesillelaskussa vain siksi, että tappi on unohtunut tai huollot on tehty puutteellisesti.

Harmillisuudestaan huolimatta ennen vesillelaskua tai sen aikana tapahtuvat vahingot eivät kuitenkaan ole yleisimpien vakuutusyhtiöille ilmoitettujen joukossa.

Karille ja pohjakosketukseen 150 000 eurolla – Kokenutkin kippari voi erehtyä

Satakuntalaisille sattuu vuosittain monenlaisia venevahinkoja. Niistä yleisimpien joukossa ovat parina viime vuotena olleet myrskytuulien ja varkauksien aiheuttamat vahingot.

– Reilu kymmenesosa vahingoista liittyy poikkeuksellisiin keleihin ja pitkäkyntisiin, joiden välttämisessä omat mahdollisuudet ovat varsin rajalliset. Kappalemääräisesti vahinkoja ei ole paljon, mutta korvaussummat nousivat viime vuonna runsaaseen 40 000 euroon, Sampolahti kertoo.

Vuoden 2023 yleisin vahinko oli karilleajo tai pohjakosketus, joiden määrä ja maksetut korvaukset lähes kaksinkertaistuivat edeltävästä vuodesta. Viime vuonna tällaisia vahinkoja sattui vajaat 60 kappaletta ja korvauksia maksettiin lähes 150 000 euroa.

– Nämä vahingot taas ovat sellaisia, joilta osaava kippari välttyy lähes aina. Erityisen tärkeää on tuntea omat taitonsa, oma veneensä ja vesistöt, joilla liikkuu. Navigoinnissa ei voi luottaa pelkästään elektroniikkaan ja apulaitteisiin, eikä liian kovilla keleillä kannata lähteä kokeilemaan omaa osaamistaan, muistuttaa Sampolahti.

Sampolahden mukaan erityisen tarkkana on syytä olla silloin, kun merenpinta on matalalla.

– Tutussakin ympäristössä saattaa silloin joutua tilanteeseen, jossa kivi tai merenpohja tulee vastaan paikassa, jossa se ei koskaan ennen ole tullut.

LähiTapiola Länsi-Suomi on panostanut alueensa vesiturvallisuuteen muun muassa lahjoittamalla Rauman Meripelastusyhdistykselle MeriHelppi-aluksen, pelastusrenkaita lähes jokaiselle toimialueen paikkakunnalle ja kaksi sydäniskuria Uudenkaupungin saaristoon.

Asiantuntijan neuvot karilleajojen ja pohjakosketuksien välttämiseksi

• Huolehdi, että omat veneilytaitosi ovat riittävät. Esimerkiksi Suomen Meripelastusseura on julkaissut veneilijöille suunnatun maksuttoman Veneilytaito-verkkokoulutusohjelman.

• Varmista, että tunnet vesistöt, joilla liikut. Älä luota navigoinnissa ainoastaan elektroniikkaan ja apulaitteisiin.

• Älä lähde vesille alkoholin vaikutuksen alaisena tai nauti vesillä alkoholia. Onnettomuusriski kasvaa huomattavasti pienenkin humalatilan myötä.

• Keskity ajamiseen – älä puhelimeen tai muuhun tekemiseen.

• Muista, että veneen päällikkö vastaa veneen turvallisuudesta ja turvallisesta veneilystä. Tutustu vesiliikennelakiin.