LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa18.6.2024

Pienillä ja keskisuurilla yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia - Etelä-Pohjanmaalta 10 yritystä mukana ilmasto-ohjelmassa

Keskuskauppakamarin ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yritykset saavat koulutusta, työkaluja ja asiantuntija-apua organisaation hiilijalanjäljen laskentaan sekä opastusta vaikuttavien päästövähennystoimien tekemiseen. Etelä-Pohjanmaalta ilmasto-ohjelmaan osallistuu 10 yritystä, joista yksi on Veljekset Ala-Talkkari Oy Lapualta.

Pk-yrityksillä on vahva halu tehdä ilmastotoimia. Ennen kaikkea niitä halutaan tehdä ilmastonmuutoksen torjuntaan osallistumisen takia. Keskuskauppakamarin organisoimaan ja LähiTapiolan mahdollistamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuvat yli 200 yritystä kertovat, että ilmastonmuutoksen torjunnan lisäksi asiakkaiden odotukset ja erottautuminen kilpailijoista ovat tärkeitä syitä tehdä ilmastotoimia. Ilmasto-ohjelmaan osallistuu pk-yrityksiä eri toimialoilta ympäri Suomea.

-Yrityksille asetetut vastuullisuusvaatimukset kasvavat koko ajan. Ilmasto- ja vastuullisuussäädökset koskevat enimmäkseen vain suurempia yrityksiä, mutta pk-yritysten ollessa mukana suurten yritysten arvoketjuissa, tulee niillekin asiakasvaatimuksena näistä säädöksistä osansa. Ilmastolahjoituksellamme voimme auttaa pk-yrityksiä vastaamaan ilmastotavoitteisiin entistä paremmin. Se, että kymmenen yritystä eri toimialoilta Etelä-Pohjanmaalta on mukana ilmasto-ohjelmassa, on todella hienoa. Uskon, että tämän koulutuksen avulla moni pääsee eteenpäin hiilijalanjäljen laskennassa ja liiketoimintaa tukevissa päästövähennystoimissa, toteaa LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan yritysasiakasliiketoiminnan johtaja Ville Lahti.

Keskuskauppakamarin tarjoamaan ilmasto-ohjelmaan osallistuvista yrityksistä 45 prosenttia kertoi ilmastonmuutoksen torjunnan olevan pääasiasiallinen syy tehdä ilmastotyötä. Vastaajista 20 prosenttia piti asiakkaiden odotuksia ja 20 prosenttia kilpailijoista erottautumista tärkeimpinä syinä. Muita pienempiä syitä olivat omistajien ja sijoittajien vaatimukset ja toimitus- ja logistiikkaketjusta syntyvä paine sekä taloudellinen hyöty.

Vastaavasti kustannukset, resurssien ja osaamisen puute ovat olleet syitä siihen, että ilmastotyöhön ei ole vielä tartuttu.

-On ollut ilo huomata, että ilmasto- ja vastuullisuustyötä tehdään eteläpohjalaisyrityksissä myös aidosta kehittämisen halusta ja omistajien tahtotilasta lähtien. Osa yrityksistä on ilmastotyössä hyvin proaktiivisia ja ne toimivatkin hyvinä innostajina ja esimerkkeinä muille alueen yrityksille. Uskon myös, että kaikkien yritysten asiakkaat arvostavat jatkossa yhä enemmän kestävää ja vastuullista toimintaa ja tuotantoa, jolloin yritys saa myös tuotteistaan ja palveluistaan kilpailuetua, kertoo Tomi Kohtanen, Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin toimitusjohtaja.

LähiTapiolan mahdollistamaan ohjelmaan haki 300 yritystä, joista reilut 200 valittiin mukaan. Päätökset ohjelmaan valittavista yrityksistä teki Keskuskauppakamari. Valintaperusteissa painotettiin yrityksen halua sitoutua ohjelmaan.

Veljekset Ala-Talkkari Oy on mukana ilmasto-ohjelmassa

Lapuan Hellanmaa on idyllistä eteläpohjalaista maaseutua, jossa lakeusmaisema on avara ja tunnelma seesteinen. Sen keskellä toimii jo vuonna 1955 toimintansa aloittanut Veljekset Ala-Talkkari Oy. Yritys työllistää tänä päivänä noin 90 henkilöä ja on paikallisen toiminnan lisäksi vahvasti panostanut vientiin ulkomaille. Veljekset Ala-Talkkari Oy valmistaa lämmityskattiloita, stokereita, lämpökeskuksia, sekä lumilinkoja ja hiekoittimia, sekä tilaustuotteita teollisuudelle.

-Olemme olleet jo noin 20 vuotta mukana sertifioidussa laadunhallinta- ja ympäristöjärjestelmässä, jossa on seurattu myös yrityksen ympäristövaikutuksia. Ilmasto-ohjelmaan hakeminen on jatkoa kaikelle sille työlle, mitä olemme jo pitkään tehneet, kertoo Veljekset Ala-Talkkari Oy:n hallituksen puheenjohtaja Antti Alatalkkari.

-Yrityksen vaikutus lähiympäristöön on ollut jo kauan yrityksen huomion kohteena. Esimerkkinä vaikuttaminen infran kehittämiseen. Kun tieyhteys Kauhavalle on saatu lyhyemmäksi, säästyy työntekijöiltä aikaa työmatkassa, mutta samalla ympäristölle liikenteestä koituva kuormitus pienenee, ja sama tietysti rekkaliikenteessä, kun tuotteita kuljetetaan tehtaalta, kertoo Antti.

Nuorta sukupolvea Veljekset Ala-Talkkari Oy:ssä edustavat Jussi ja Milja Alatalkkari. Milja toimii yrityksessä henkilöstöasiantuntijana ja Jussi laatupäällikkönä. Milja ja Jussi ovat olleet ilmasto-ohjelmassa aktiivisesti mukana.

-Meillä on yrityksessä paljon dataa jo pitkältä ajalta laatujärjestelmän myötä, mutta ilmasto-ohjelma on haastanut meitä miettimään, miten saamme kaiken tiedon vuosittain yhä helpommin käyttöömme raportointimielessä, kertoo laatupäällikkö Jussi Alatalkkari.

-Scope yksi ja kaksi olivat meille varsin helppoja aikaisemmin hyvin tehdyn työn ansiosta, mutta Scope kolme haastaa jo sitten vähän enemmän. Scope kolmoseen edelleen perehtymistä ja laskentaa tapahtuu meillä tässä kesän aikana mahdollisesti alkusyksyyn jatkuen. Scope kolmosen osalta toivoisimme EU:lta selkeämpiä raameja. Opimme koko ajan lisää ja jatkossa osaamme yhä paremmin huomioida, että ne tiedot, jota tarvitsemme raportointiin ovat helposti saatavilla ja vertailukelpoisia edellisiin vuosiin, kertoo Jussi.

-Olemme yhdessä Jussin kanssa osallistuneet Kauppakamarin ilmasto-ohjelman koulutuksiin ja tehneet laskentaa ohjelman töihin. Syksyllä ilmasto-ohjelman aiheena on päästövähennystiekartan laatiminen, jossa pyritään tunnistamaan yrityksen päästövähennyskohteita ja luoda tiekartta hiilineutraalisuuteen. Henkilöstöpuolella meillä on esimerkiksi tarjolla työntekijöille polkupyöräetu. Tällä hetkellä etua käyttää meillä noin kymmenen henkilöä, mutta jatkossa käyttäjiä on mahdollisesti yhä enemmän, kertoo HR-vastaava Milja Alatalkkari.

- Kierrätysaste on meillä jo 90 % luokkaa sivutuotteissa, mutta vielä voimme parantaa eri osa-alueilla. Olemme mm. vaihtaneet loisteputkivalaisimet led-valoihin. Monet ilmastoteot ovat myös selkeästi yrityksen tulokseen vaikuttavia. Otetaan vaikka tuo valaistusjärjestelmän uusinta. Säästämme siinä paljon sähkölaskuissa, ja valaistuskin tuli samalla paremmaksi, kertoo Jussi.

-Ilmasto-ohjelmaan osallistuminen ja ympäristöasioihin vaikuttaminen voi tuoda yhtiölle myös kilpailuetua. Erityisesti Keski-Euroopan markkinoilla ilmastotyön dokumentointi vaikuttaa positiivisesti kaupankäynnissä. Yritykset, joilla on osoittaa toiminnan olevan ympäristöystävällistä, ovat tarjouskilpailussa vahvoilla, kertoo kesäkuun alussa yhtiön toimitusjohtajan tehtävät vastaan ottanut Mikko Alatalkkari.

Ilmasto-ohjelmaan valituilla pk-yrityksillä on mahdollisuus saada myös Hiilijalanjälki laskettu -merkki. Vain 100 ensimmäisenä hiilijalanjäljen laskenutta yritystä saavat merkin maksutta.

-Totta kai haemme Hiilijalanjälki laskettu -merkkiä, kertovat Milja ja Jussi. Tällä hetkellä näyttää hyvinkin siltä, että merkki Veljekset Ala-Talkkari Oy:lle tulee, vinkkaa Jussi.

- Vaikka scope yksi ja kaksi osuudessa oli meille paljon jo ennalta tuttua asiaa, niin kyllä siitä oli hyötyä. Ilmasto-ohjelman koulutukset on toteutettu Teamsin välityksin, joka säästää paljon aikaa, kun ei tarvitse reissata mihinkään. Kyllä ilmasto-ohjelmaan kannattaa lähteä mukaan, meille se ainakin on ollut hyvä kokemus tähän saakka, kannustavat Milja ja Jussi.

LähiTapiolan ilmastolahjoitukselle jatkoa: 300 pk-yritystä mukaan suosittuun ilmasto-ohjelmaan vuonna 2025. Haku on nyt auki! Lue lisää ja hae mukaan ohjelmaan täältä.