LähiTapiola Savo25.3.2024

Palossa tuhoutunut golfsimulaattori palasi nopeasti ennalleen

"Onneksi oli vakuutukset kunnossa, jotka mahdollisti jatkumon. Kaikki toimi todella hyvin."

Erinomaisen vastaanoton saaneen AINA Golf Kuopion yrittäjät heräsivät juhannuksen jälkeisellä viikolla kauhunsekaisin tuntein, kun he saivat tiedon simulaattorikeskuksen tiloissa syttyneestä tulipalosta. Samassa kiinteistössä sijainneen toisen yrityksen puolelta alkanut palo sai aikaan myös AINA Golfissa niin mittavia savu- ja sammutustöistä aiheutuneita vesivahinkoja, että simulaattoritoiminta täytyi keskeyttää useaksi kuukaudeksi.

- Olihan se aika shokkiherätys. Ensimmäisenä ajattelin, että tämä ei voi olla totta. Justiinsa ollaan saatu homma hienoon lentoon kovalla työllä, asiakkaat ovat hehkuttaneet tällaisen palvelun saapumista keskelle kaupunkia, ja sitten sitä ei enää ole. Onneksi henkilövahingoilta kuitenkin vältyttiin, sehän se on tärkeintä, muistelee Janne Eskola, joka on yksi AINA Golf Kuopion yrittäjistä.

Vakuutukset takaavat toiminnan jatkumisen

Kuten onnettomuustapauksissa yleensäkin, myös Eskolan toinen ajatus uutisen jälkeen oli melko looginen.

- Vakuutukset. Nehän ne tuli myös saman tien mieleen. Onneksi meillä on sekin puoli kunnossa, joten hetimiten oli selvää, että toimintaa päästään jossain kohtaa jatkamaan. Sillä tiedolla pystyimme vahvistamaan uskoa myös asiakkaiden suuntaan, mm. Tarina Golfin Pro:na toimiva Eskola jatkaa.

• Kun yritys toimii vuokratiloissa, ei itse kiinteistön vahingoista tai siihen liittyvästä vakuutusturvasta tarvitse huolehtia.

• Kuitenkin myös vuokratiloissa toimivalla yrityksellä on hyvin usein omalla kustannuksella hankittuja ja asennettuja kiinteitä sisustuselementtejä ja laitteita, jotka yrityksen tulee itsensä vakuuttaa irtaimen vaihto- ja käyttöomaisuuden lisäksi.

• Kiinteistön vakuutuksesta korvataan ainoastaan kiinteistön käyttöä palvelevat laitteet, kuten LVI- ja sähköjärjestelmät. Itse yritystoimintaa palveleva tekniikka jää lähtökohtaisesti kiinteistövakuutuksen korvauksen ulkopuolelle.

• Kiinteän ja irtaimen omaisuuden lisäksi keskeytysvakuutuksen merkitys on olennainen. Mikäli sopivia tiloja yritystoiminnan jatkamiseen ei löydy nopeasti, voivat toiminnan jatkamisen kustannukset olla merkittävätkin. Pahimmassa tapauksessa koko yritystoiminta keskeytyy pitkäksi aikaa, jolloin tarvitaan keskeytysvakuutus, joka korvaa katetuoton menetyksen. Isoissa palovahingoissa keskeytyskorvauksen määrä voi helposti nousta omaisuuskorvausta suuremmaksi.