LähiTapiola Lappi30.11.2023

Peltiä ryttääntyy Rovaniemellä Ounaskosken sillan sokkelirakenteisiin viikottain arvioi LähiTapiola Lappi

LähiTapiola Lappi arvioi korvaavansa Rovaniemen Ounaskosken sillan rakenteisiin autoilijoille sattuneita törmäyksiä noin 20-30 kappaletta vuodessa. Sillan sokkelirakenteet ovat haastavat etenkin Rovaniemen keskustaan päin tuleville autoilijoille. Vakuutusyhtiö toivoo, että sillan turvallisuutta voitaisiin parantaa mahdollisuuksien mukaan ja kannustaa kuljettajia sillalla erityiseen varovaisuuteen.Lue lisää ja osta

LähiTapiola Lapin paikallinen korvauskäsittely on kiinnittänyt työnsä kautta huomiota lukuisiin Ounaskosken rautatie- ja maantiesillan rakenteisiin sattuneisiin törmäyksiin.

-Arviomme on, että meille tulee samasta kohdasta vahinkoilmoituksia miltei joka toinen viikko. Kun mukaan otetaan myös muille vakuutusyhtiöille tehdyt vahinkoilmoitukset ja tapaukset, joissa vakuutusturvaa ei törmäykselle ole, voi lukumäärä olla vuodessa helpostikin kolminumeroinen, LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela ynnää.

Tarkemmin tarkasteltuna ongelma sijaitsee sillan Rovaniemen keskustan puoleisessa päässä, jossa Ounasvaarasta keskustaan tulevat kuljettajat vaurioittavat ajoneuvojaan sillan sokkelirakenteeseen.

-Sillan rakenteet tuovat haastetta ja mutka sillan jälkeen on varsin jyrkkä ja ahdas. Olen aprikoinut itse ajaessani kyseisestä kohdasta, että ehkä kuljettajien on vaikeaa hahmottaa sillan sokkelirakenteen jatkuminen vielä hieman viimeisen pilarin ohitse. Lisäksi vastaantuleva liikenne vie huomiota, Koskela pohtii.

Asiasta on lähetetty palautetta myös Rovaniemen kaupungille, joka on luvannut tarkastella erilaisia ratkaisuja tilanteeseen.

-Ymmärrän, että sillan rakenteet ovat mitkä ovat, eikä asialle välttämättä ole kovin helposti mitään tehtävissä. Ehkä sitä, mitä ei voida poistaa, voisi sitten enemmänkin korostaa niin, että siihen kiinnitettäisiin paremmin huomiota, Koskela miettii.

Koskela toivoo, että ammattilaiset pystyisivät jotenkin minimoimaan vahinkoja mahdollisilla toimenpiteillään.

-Oman kokemukseni mukaan vastaantulijoita on paljon ja tilaa väistää sillan rakenteita tällöin on tietysti vähemmän.

-Harvoin paikalla kuitenkaan sattuu vakavia vahinkoja, mutta onhan se auton kolhiminen aina harmillista ja vaikuttaa helposti auton omistajan arkeen ja sen sujuvuuteen, Koskela lisää.

Lisätietoja:
Janne Koskela, korvausjohtaja, LähiTapiola Lappi, puh. 040 563 5051, janne.koskela@lahitapiola.fi