LähiTapiola Pohjoinen12.2.2024

Lahjoitukset konkretisoituvat - SPR:n Oulun piiri tavoitti mm. 2000 avuntarvitsijaa

Suomen Punaisen Ristin Oulun piiri oli yksi viime vuoden Hyvinvoiva Pohjoinen -tuen saajista. Viime vuoden aikana tuki on mahdollistanut SPR:lle useita tapahtumia ja erilaista toimintaa. SPR:n toiminnan kirjo on monipuolinen, mutta tavoite on kaikessa sama: heikommassa asemassa olevien auttaminen.

Sosiaalitoiminnan suunnittelija Mira Carlenius kertoo Oulun piirin osastojen järjestäneen useita erilaisia tilaisuuksia saamansa Hyvinvoiva Pohjoinen -tuen avulla. Järjestetyt tapahtumat ovat olleet kaikille avoimia ja niissä on huomioitu erityisesti heikommassa asemassa olevat henkilöt. Oulun piiri toimii Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien alueilla ja sisältää 38 osastoa.

– Olemme käyttäneet saamamme lahjoituksen monimuotoisen ystävätoiminnan kautta monipuolisesti. Monimuotoinen ystävätoiminta sisältää ruoka-apua, monikulttuurisuustoimintaa, paperittomien avustustyötä sekä ystävätoimintaa ja henkistä tukea.

Tuen avulla Pudasjärvellä järjestettiin suuri yleisötapahtuma omaishoitajille ja ikäihmisille. Tapahtumassa tarjottiin Punaisen Ristin muonitusryhmän tarjoama lämmin ruoka. Ylivieskan, Siikalatvan ja Kempeleen osastoissa on viime vuoden aikana käynnistetty ja ylläpidetty ystävätoimintaa tuen avulla. Ystävätoiminnan peruskursseja järjestettiin alueellisesti ja toimintaan tuli mukaan vuoden aikana uusia vapaaehtoisia.

Kiimingin, Hailuodon ja Muhoksen osastoissa järjestettiin yhteisöllisiä ruokailuja avuntarvitsijoille minkä lisäksi tuella järjestettiin vähävaraisten jouluruokailuja useammassa osastossa.

Tuen mahdollistama SPR Oulun piirin toiminta lukuina:

• 22 tapahtumaa 12 osaston järjestämänä

• Tapahtumissa tavoitettiin 2000 avuntarvitsijaa

• Toimintojen toteuttajina on ollut 100 vapaaehtoista

• Asunnottomien yössä tarjottiin lämmin ruoka yli 300 nälkäiselle, sekä hygieniapakkauksia niitä tarvitseville

• Virkistys- ja koulutuspäivä 30 vapaaehtoistyötä tekevälle.

LähiTapiola Pohjoinen jakaa vuosittain Hyvinvoiva Pohjoinen -lahjoituksia voittoa tavoittelemattomille yleishyödyllisille yhdistyksille ja yhteisöille toiminta-alueellaan. Lahjoitusten saajat valitaan avoimella äänestyksellä. Äänestystuloksen lisäksi valinnoissa huomioidaan esimerkiksi toiminnan vaikuttavuus ja lahjoituskohteiden maantieteellinen monipuolisuus.