LähiTapiola Pirkanmaa17.4.2024

Vuosien yhteistyö jatkuu - LähiTapiola Pirkanmaalta jälleen 30 000 euron lahjoitus ViaDia Pirkanmaan asunnottomuus- ja ruoka-aputyöhön

Kun ihmisellä on koti, se on perusta jolle voi rakentaa omaa elämänhallintaa. Kun saa katon pään päälle ja vielä ruokaa syödäkseen, inhimillisen elämän lähtökohdat paranevat. LähiTapiola Pirkanmaa lahjoitti ViaDia Pirkanmaa ry:n asunnottomuus- ja ruoka-aputyöhön 30 000 euroa.

ViaDia Pirkanmaa on vuonna 2013 perustettu yleishyödyllinen diakonia- ja hyväntekeväisyysjärjestö, jonka toiminta-ajatuksena on aineellisen ja henkisen hädän lievittäminen sekä päihteettömän elämäntavan ja -hallinnan edistäminen Pirkanmaalla. Tavoitteena on vaikuttaa positiivisesti erityisesti niiden ihmisten elämään, jotka jäävät yhteiskunnan palveluiden ja avun ulkopuolelle.

LähiTapiola Pirkanmaalle ViaDia Pirkanmaa on tuttu hyväntekeväisyyskumppani useiden vuosien ajalta. Ruoka-aputyön tukemisessa yhtiö oli mukana ensimmäisen kerran vuonna 2020, jolloin yhdistys rakennutti saamillaan lahjoitusvaroilla pakastehuoneen ruokatavaroiden kylmäsäilytystä varten. Viime vuonna LähiTapiola Pirkanmaa lahjoitti 30 000 euroa asunnottomuus- ja ruoka-aputyöhön ja tänä vuonna yhtiö teki toisen samansuuruisen lahjoituksen.

LähiTapiola Pirkanmaa oli myös mukana vuosina 2016-2018 ympäristöministeriön toimenpideohjelmassa asunnottomuuden ennaltaehkäisemiseksi, jolloin markkinoille kehitettiin Huoneistoturvavakuutus ennaltaehkäisemään asunnottomuutta. ViaDia Pirkanmaan edellinen toiminnanjohtaja Pekka Matilainen toimi selvityshenkilönä Vakuutuspilotti-hankkeessa.

- Joskus arki on selviytymistä, ja apua tarvitaan toimentulon tukemiseksi. LähiLahjoitus-rahastomme avulla meillä on onneksi mahdollisuus auttaa vaikeassa elämäntilanteissa olevia. Tällä lahjoituksella ja pitkäjänteisellä yhteistyöllämme haluamme kantaa sosiaalista vastuutamme omassa paikallisyhteisössämme, kertoo LähiTapiola Pirkanmaan toimitusjohtaja Minna Metsälä.

- LähiTapiola Pirkanmaan apu on ollut ja on kriittinen ViaDia Pirkanmaan avustustyön jatkumiselle. Ilman tätä avustusta sekä asunnottomuustyö että ruoka-apu olisivat päättyneet jo vuonna 2023. Olemme kiitollisia, että tällaisia hyviä yrityskansalaisia on yhä olemassa ja avustustyömme voi jatkua, kertoo Viadia Pirkanmaan toiminnanjohtaja Pekka Laihia.

ViaDia Pirkanmaa jakaa vuosittain 32 000 ruokakassia vähävaraisille Tampereen keskustassa, Hervannassa ja Kangasalla. Rappuryhmä tapaa kuukausittain kadun kansaa Tampereen Tullintorilla jakaen ruokakasseja. Ruokajakelussa hyödynnetään vuosittain yli 100 000 kg kauppojen hävikkiruokaa. Kuntouttavaa työtoimintaa ja sosiaalista kuntoutusta tarjottiin viime vuonna viikoittain noin 130 henkilölle Tampereella ja Kangasalla. 15 650 lämmintä ateriaa tarjottiin viime vuonna mm. työkuntoutujille. Asunto löytyy vuosittain noin 30 asunnottomalle ja toistuvasti vankilasta asunnottomaksi vapautuvalle.

Kuntouttava työtoiminta jatkuu Tampereella ruoka-avun kuljetuksen ja jakamisen parissa sekä siivouksessa. Kangasalla kuntouttava työtoiminta jatkuu kierrätysmyymälän ympärillä sekä työpajoissa, ryhmissä ja ruoka-avussa. Työvoimapoliittisessa Työstä osallisuuteen -hankkeessa etsitään töitä sekä työkokeilu- ja opiskelupaikkoja työttömille työnhakijoille. Asunnottomuustyö jatkuu Kadulta kotiin -hankkeessa. Paikka auki -hankkeella työllistetään yksi alle 30-vuotias henkilö media-alan töihin. ViaDia Pirkanmaa on myös aloittanut uuden MoveDigi -hankkeen, jossa ihmisiä ohjataan työnhakuun, sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä tuetaan elämän eri osa-alueilla. Rappuryhmä jatkaa avustustyötään joka kuukauden viimeisenä lauantaina Tullintorilla.

LähiTapiola Pirkanmaan LähiLahjoitus-rahasto:

• Lahjoituksia on mahdollisuus jakaa LähiTapiola Pirkanmaan vuonna 2018 perustamasta LähiLahjoitus-rahastosta, josta on tuettu vastikkeetta kuluneen viiden vuoden aikana useita yleishyödyllisiä toimijoita Pirkanmaalla noin 530 000 eurolla.

• Lahjoituksia on kohdistettu nuorten mielenterveyttä edistävälle toiminnalle, syrjäytymistä sekä peli- ja päihderiippuvuutta ehkäisevälle toiminnalle, ruoka-avustus- ja perhetoiminnalle, elinvoimaisia kyläyhteisöjä ylläpitävälle ja turvallisuutta edistävälle toiminnalle, Tampereen yliopiston koulutus- ja tutkimustoiminnalle sekä Punaisen Ristin kautta Ukrainan sotaan liittyvälle avustustoiminnalle.

• LähiTapiola Pirkanmaa tukee vuosittain lahjoituksin myös lasten ja nuorten harrastustoimintaa.

Kuvassa ViaDia Pirkanmaan toiminnanjohtaja Pekka Laihia. Kuva: Elina Myllärinen.