LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa6.7.2024

LähiTapiola Etelä-Pohjanmaalta 40 000 € lasten ja nuorten harrastusten tukemiseen – Ensimmäisen hakujakson tuensaajat valittu ja syksyn haku on auki

Lasten ja nuorten harrastusten hintojen nousu huolestuttaa monia Etelä-Pohjanmaalla. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa haluaa osaltaan olla mahdollistamassa lasten ja nuorten monipuolista harrastamista.

LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa tukee alueen seuratoimintaa sekä lasten ja nuorten harrastustoimintaa tänä vuonna 40 000 €:lla. Harrastuksilla on positiivisia vaikutuksia lasten kasvuun, kehitykseen ja hyvinvointiin. Harrastuksissa lapset ja nuoret oppivat sosiaalista käyttäytymistä, solmivat kaverisuhteita ja kartuttavat uusia taitoja. Liikuntaharrastuksilla on myös tärkeä fyysistä hyvinvointia lisäävä merkitys. Siksi siihen kannattaa erityisesti panostaa.

LähiTapiolan tammikuussa 2023 teettämän *Arjen katsaus –kyselytutkimuksen mukaan joka kolmas vastaaja Etelä-Pohjanmaalla on huolissaan siitä, että lasten tai nuorten harrastukset ovat liian kalliita ja harrastuksiin ei ole varaa. Enemmän kuin joka neljäs vastaajista kertoi, että harrastuksista on jouduttu tai varaudutaan karsimaan hintojen nousun vuoksi.

-Meille lasten ja nuorten hyvinvointi on tärkeää. Siksi haluamme osaltamme olla mahdollistamassa monipuolista harrastamista Etelä-Pohjanmaalla, toteaa kumppanuusjohtaja Teemu Virtanen LähiTapiola Etelä-Pohjanmaalta.

-Avasimme vuoden alussa verkkosivuillemme avoimen haun, jonne Etelä-Pohjanmaalla toimivat seurat ja yhdistykset voivat jättää oman hakemuksensa. Valitsemme tuen saajat hakemusten perusteella kaksi kertaa vuodessa. Hakemuksia ensimmäiseen hakujaksoon saimme 72 kappaletta. Jos tällä kertaa hakemuksesta huolimatta ei saanut tukea, niin kannattaa tehdä uusi hakemus seuraavalle hakujaksolle, eli touko-syyskuulle, kannustaa Virtanen.

-Valintojen tekeminen oli haastavaa, kun hyviä hakemuksia oli niin monta. Päädyimme jakamaan nyt jaossa olleen 20 000 € hieman pienempiin yksittäisiin tukiin useammalle toimijalle, toteaa Virtanen.

Lista tukea saaneista seuroista ja yhdistyksistä on tiedotteen lopussa.

Tukea ehtii vielä hakea

-Olemme tänä vuonna tehneet nyt ensimmäiset valinnat ja seuraavat tehdään syyskuun lopun jälkeen. Kaikki 30.9.2024 mennessä tulleet hakemukset käsitellään lokakuun alussa.

-Pohdimme valintaryhmässä hakemuksia eri näkökulmista. Olemme pyrkineet siihen, että mahdollisimman moni saisi tukea, joten yksittäisen hakijan saama summa on toisinaan pienempi, kuin mitä hakija on ehdottanut. Kannattaa tehdä hakemus, vaikka jo nyt kesällä, kannustaa Virtanen.

Tee tukihakemus täällä.

Lisätiedot: Teemu Virtanen, kumppanuusjohtaja, LähiTapiola Etelä-Pohjanmaa, puhelin 045 321 8599

*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 4.–30.1.2023 yhteensä 5 567 suomalaista. LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan toiminta-alueella vastaajia oli 205. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Etelä-Pohjanmaan alueella noin +/-6,8 prosenttiyksikköä

Tammi- huhtikuun 2024 hakujakson hakijoista tukea saavat:

• Alajärven Ankkurit ry, Junioripesäpallo

• ALAVUDEN PELI-VEIKOT ry, APV Jalkapallojaosto