Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola Länsi-Suomi30.10.2024Ilmastonmuutos lisää erityisesti nuorten autoilijoiden vahinkoriskiä – ”Autokoulun simulaattori ei anna riittäviä valmiuksia liukkaille”Ilmastonmuutoksen lisäämät leudot ja liukkaat talvikelit kasvattavat riskejä liikenteessä. Asiantuntija on erityisen huolissaan nuorista, jotka harjoittelevat liukkaan kelin ajoa yhä useammin ainoastaan autokoulun simulaattorissa.Tutustu autovakuutukseen
Viimeistään tulevalle viikolle koko Suomeen povatut kylmenevät ilmat tuovat mukanaan myös ensimmäiset liukkaat ajokelit. Tämä tarkoittaa autoilijoille kohonnutta onnettomuusriskiä.– Pakkasten myötä tien pinta jäätyy pian ensimmäisiä kertoja tänä syksynä. Samalla käsillä on vuoden pimein aika ja liikkeellä runsaasti hirvieläimiä. Tämä yhdistelmä vaatii paitsi autoon asianmukaiset varusteet, myös kuljettajalta erityistä huomiota ajotapaan ja ajo-olosuhteiden ennakointiin, kertoo LähiTapiola Länsi-Suomen vahinkotarkastaja Jussi Westergård.Tieliikenneonnettomuuksissa loukkaantuneiden määrä on Tilastokeskuksen mukaan lähes puolittunut vuoden 2015 lähes 6 300 loukkaantuneesta vuoden 2023 ennakkotietojen mukaiseen reiluun 3 500 loukkaantuneeseen. Vaikeissa ajo-olosuhteissa tapahtuneiden loukkaantumisien osalta tilanne ei saman tilaston mukaan kuitenkaan ole yhtä valoisa: lumisella, sohjoisella tai jäisellä tiellä onnettomuuksia tapahtuu edelleen noin tuhat vuodessa.Westergård näkee yhtenä syynä vaikeiden ajo-olosuhteiden lisääntymisen.– Ilmastonmuutos on jo lisännyt ja tulee lisäämään entisestään leutoja ja liukkaita talvikelejä, mistä viime talvi oli hyvä esimerkki. Sohjoisella tai jäisellä tiellä ajaessa nykyautojen monipuolisten turvalaitteiden merkitys jää merkittävästi kuljettajan asianmukaista toimintaa pienemmäksi.Länsisuomalaisista joka kymmenes on joutunut ajoneuvo-onnettomuuteen liukkaalla*. Lähes puolet kertoo pelkäävänsä ilmastonmuutoksen lisäävät onnettomuusriskiä liikenteessä**.Nuoret kuljettajat riskiryhmässä – ”Simulaattori ei yksinkertaisesti riitä”Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Satakunnan tieliikenteessä kuoli ja loukkaantui vuonna 2023 yhteensä 67 iältään 15–24-vuotiasta nuorta. Loukkaantumisten määrä on laskussa: vuosina 2003–2012 kuoli ja loukkaantui vuosittain keskimäärin 162 nuorta, vuosina 2013–2023 keskimäärin 124. – Määrä on tästä huolimatta aivan liian korkea, sillä erityisesti vakavissa loukkaantumisissa kyse on nuoren ja läheisten koko loppuelämään vaikuttavasta tapahtumasta. Nuorilla onnettomuusriski on liikenteessä kohonnut, ja vaikeissa ajo-olosuhteissa riski korostuu entisestään, Westergård muistuttaa.Pimeällä ja liukkaalla ajoa on vuoden 2018 ajokorttiuudistuksesta lähtien harjoiteltu enenevissä määrin autokoulun simulaattorissa sen sijaan, että liikenteessä oltaisiin oikean ajoneuvon kanssa. Westergård pitää kehitystä huolestuttavana.– Simulaattoriharjoittelu on hyvä lisä, mutta yksinään se ei yksinkertaisesti riitä. Ajoneuvon käyttäytyminen ja käsittely vaikeissa olosuhteissa ovat asioita, joita on mahdotonta saada toistettua riittävän kattavasti muualla kuin todellisessa tilanteessa.Samaa mieltä ovat myös nuoret. Simulaattorissa pimeällä ja liukkaalla ajon harjoittelu sai heiltä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tutkimuksessa selvästi liikenteessä harjoittelua huonommat arviot. Samalla kun simulaatio-opetus on kerännyt kritiikkiä, on myös ajokokeiden hyväksynnöissä tapahtunut vuosina 2011–2023 tuntuva pudotus. Traficomin mukaan B-luokan ajokokeen ensimmäisellä kerralla läpäisseiden määrä on laskenut reilussa kymmenessä vuodessa 72 prosentista 53 prosenttiin.– Tätä kehitystä seuraan liikenneturvallisuuden näkökulmasta murheellisin mielin. Mitä enemmän nuori viettää aikaa oikean auton ratissa erilaisissa olosuhteissa, sitä paremmat hänen valmiutensa ovat liikenteessä ylipäätään ja erityisesti tosipaikan tullen, Westergård painottaa.Oppiminen kuitenkin jatkuu myös autokoulun jälkeen, ja siksi kokeneella vahinkotarkastajalla on vinkki nuorten vanhemmille.– Menkää mahdollisimman usein lapsenne kyytiin ja kehittäkää eri kelien ajotaitoja yhdessä. Näin voitte talvikeleilläkin nukkua yönne hyvin.Vahinkotarkastajan vinkit turvalliseen liukkaalla ajoon
  • Jos talvikelit yllättävät, älä lähde liikenteeseen kesärenkailla. Onnettomuusriski on merkittävä jo taajamanopeuksissa.
  • Vaihda tai vaihdata talvirenkaat alle mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Jos joudut miettimään, olisiko aika jo vaihtaa talvirenkaat, on aika vaihtaa talvirenkaat. Varaudu kuitenkin siihen, että renkaanvaihtokaudella rengasliikkeiden jonot voivat olla pitkiä.
  • Tarkista talvirenkaiden kunto ja ikä aina ennen renkaanvaihtoa. Lain vaatima vähimmäisurasyvyys on 3 millimetriä, mutta turvallisen renkaan minimi on tosiasiassa 6 millimetriä. Renkaiden ikä on syytä tarkistaa, sillä niiden ominaisuudet kärsivät merkittävästi jo viiden ikävuoden jälkeen.
  • Seuraa lämpötiloja ja säätiedotuksia. Yöpakkasien myötä tien pinta voi olla liukas vielä aamulla, vaikka lämpötila olisi jo plussan puolella.
  • Aja kaarteisiin maltillisella nopeudella. Muista kiinnittää nopeuteen huomiota myös kaupunkiolosuhteissa.
  • Huolehdi keliin sopivasta ajonopeudesta ja pidä riittävä turvaväli – niin kaupungissa kuin maantielläkin.
  • Vältä ohittamista huonolla ajokelillä. Riski ajoneuvon hallinnan menettämiseen kasvaa merkittävästi kaistanvaihdon yhteydessä.
*LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 11.–26.5.2023 kaikkiaan 5 227 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 381. Kyselyn toteutti Kantar Public. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla noin +/- 1,4 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella noin +/- 5,0 prosenttiyksikköä.**LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 11.1.–13.2.2024 kaikkiaan 5 470 suomalaista. LähiTapiola Länsi-Suomen toiminta-alueelta vastaajia oli 377. Kyselyn toteutti Verian (ent. Kantar Public). Tulosten tilastollinen virhemarginaali on koko maan tasolla +/- 1,3 prosenttiyksikköä ja LähiTapiola Länsi-Suomen alueella +/- 5,0 prosenttiyksikköä.
Valitse Suomen suosituin autovakuutusVertaile, mikä kaskovakuutus sopisi autollesi parhaiten ja osta vakuutus helposti verkosta.
Tutustu autovakuutukseen
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Länsi-Suomi17.4.2025Liki joka viides länsisuomalainen reissaa vailla vakuutusta – ”Voi tulla kallis pääsiäisyllätys”Neljäsosa länsisuomalaisista on sairastunut ennen matkaa tai sen aikana, selviää LähiTapiolan kyselystä. Silti lähes joka viides ei hanki matkavakuutusta tai vakuuttaa pelkät matkatavarat. Matkavakuutuksen vuosittaisista miljoonakorvauksista valtaosa aiheutuu terveydenhoitokuluista.LähiTapiola Pirkanmaa16.4.2025Mukavaa pääsiäistä! Nappaa talteen vinkit vahinkojen ehkäisemiseksiPääsiäinen on herkuttelun ja rentoutumisen aikaa. Toisaalta piha- ja keittiöhommat saattavat pitää kiireisenä. Kokosimme sinulle vinkkejä, joiden avulla voit välttää yleisimmät pääsiäisen ajan vahingot.LähiTapiola Pääkaupunkiseutu15.4.2025Rasvapalo voi pilata grillijuhlat – varaudu oikeinAurinkoiset grillikelit ovat Suomessa harvinaista herkkua. Jo ennen grillin sytyttämistä kannattaa kuitenkin ottaa huomioon muutama asia.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetIlmastonmuutos lisää erityisesti nuorten autoilijoiden vahinkoriskiä – ”Autokoulun simulaattori ei anna riittäviä valmiuksia liukkaille”Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn