Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Elämänturva21.2.2025Kysely: Yli neljännes siirtyisi käyttämään sähköautoa, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi – suunnitelmallisuus ehkäisee ongelmia talviajossaTalviolosuhteiden vaikutus toimintamatkaan on suomalaisten mielestä yksi suurimmista sähköautojen yleistymisen esteistä. Matkan yllättävää keskeytymistä voi ehkäistä joustavalla reittisuunnitelmalla, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri.
Nainen kytkee latauspiuhaa sähköautoon autotallin edessä.
Jos polttoaineen hinta tuplaantuisi, 27 prosenttia autoilijoista siirtyisi käyttämään sähköautoa seuraavan viiden vuoden aikana, selviää LähiTapiolan teettämästä kyselystä. 14 prosenttia vastaajista vaihtaisi sähköautoon jo 50 prosentin hinnannousun myötä. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Verian*.Kymmenen prosenttia kertoo siirtyvänsä todennäköisesti käyttämään sähköautoa seuraavan kolmen vuoden aikana, vaikka polttoaineiden hinnat eivät nousisi. Sen sijaan 41 prosenttia ei siirtyisi käyttämään sähköautoa polttoaineen hinnasta riippumatta. 20 prosenttia ei osaa tai halua sanoa.LähiTapiolan autopalveluista ja liikenneturvallisuudesta vastaava johtaja Tapani Alaviiri uskoo, että taustalla on kotitalouksien tiukka taloustilanne, jonka takia auton hankintahinnan merkitys korostuu. Kun suomalaisilta kysyttiin tekijöitä, jotka heidän mielestään estävät sähköautoja yleistymästä Suomessa nykyistä nopeammin, jopa 67 prosenttia piti syynä korkeaa hankintahintaa.Tilastokeskuksen mukaan suomalaiset käyttävät yksityisajoneuvojen polttoaineisiin ja voiteluöljyihin keskimäärin noin 1 500 euroa vuodessa eli 125 euroa kuukaudessa. Sen rinnalla sähköauton hankintahinta tuntuu tietysti suurelta. Kustannukset kannattaa kuitenkin aina laskea oman kulutuksen ja tarpeen mukaan. Esimerkiksi jos ostaa käytetyn sähköauton, jota lataa yösähköllä kotonaan, sähköauton kokonaiskustannukset voivat olla polttomoottoriautoa edullisemmat jo nykyisellä polttoaineen hinnalla.Suunnitelmallisuus ennaltaehkäisee ongelmia talviajossaYksi yleisimmistä esiin nousseista esteistä sähköautojen nykyistä nopeammalle yleistymiselle on Suomen talviolosuhteet ja niiden vaikutus sähköautojen toimintamatkaan: sitä pitää esteenä 59 prosenttia suomalaisista.Talviajossa sähköautoilijalta vaaditaan tavallista enemmän suunnitelmallisuutta, sillä kylmällä säällä sähköauton toimintamatka voi lyhentyä 30–50 prosenttia ja toisaalta latausaika pitenee. Matkan keskeytymisen pelkoa voi kuitenkin ehkäistä aika pitkälti jo sillä, että suunnittelee latauspaikat tavallista tiheämmin ja varaa aikatauluihin joustoa. Pitkällä ajomatkalla hyvin ajoitetut latauspysähdykset pitävät yllä myös kuskin vireystilaa, Alaviiri sanoo.Puolet suomalaisista nimesi nykyistä nopeamman yleistymisen esteeksi mahdolliset akkuvahingot ja niiden kalliit korjauskustannukset. Sähköautojen kalliit akkuvahingot ovat olleet isosti otsikoissa, vaikka tällaiset vahingot ovat todellisuudessa harvinaisia, Alaviiri sanoo.– On totta, että sähköautojen ajoakuston vaurioita voi olla kallista tai jopa mahdotonta korjata, mutta valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavan ikäisiin ja vastaavasti varusteltuihin polttomoottoriautoihin verrattuna. Sähköautojen akkuteknologia on jo nyt osoittautunut luotettavaksi, mistä kertovat myös niiden pitkät akkutakuut. Ajoakuston korjausmahdollisuudet, varaosien saatavuus sekä korjausosaaminen myös kehittyvät koko ajan.Viisi vinkkiä sujuvaan talviajoon sähköautolla:
  1. 1.
    Suunnittele matkareitti ja latauspisteet etukäteen. Seuraa sääennustetta ja varaudu tiheämpiin latauspysähdyksiin, jos luvassa on kylmää keliä.
  2. 2.
    Lataa akku täyteen ennen lähtöä. Jos mahdollista, esilämmitä auto.
  3. 3.
    Pyri lähtemään matkaan ruuhkahuippujen ulkopuolella. Varaa matkantekoon aikaa siltä varalta, että joudut esimerkiksi odottamaan latauspisteellä tai viilaamaan reittisuunnitelmaa. Suunnitellun latauspisteen ruuhkatilanteen voi tarkastaa etukäteen latausoperaattorin sovelluksesta.
  4. 4.
    Osassa sähköautoja on käytettävissä akun esilämmitys latausta varten, mikä voi nopeuttaa lataustapahtumaa oleellisesti. Jos sinulla on kannettava latauskaapeli tai tason 1 laturi, ota se mukaan. Se voi olla kätevä yllättävissä tilanteissa tai jos latausaseman käyttömahdollisuudet ovat rajalliset.
  5. 5.
    Ota mukaan lämmintä vaatetta ja muut vähimmäistarpeet siltä varalta, että jotain yllättävää tapahtuu ja joudut odottamaan ulkona. LähiTapiolan vakuutusasiakkaana voit akuuteissa tilanteissa ja matkan keskeydyttyä soittaa Hätäpalveluun, joka palvelee vuorokauden ympäri numerossa 0800 0 4531.
* Kyselyyn vastasi 1 047 henkilöä 24.10.–1.11.2024 välisenä aikana. Sähköautoihin siirtymistä koskeva kysymys kysyttiin niiltä, jotka ovat viimeisen vuoden aikana ajaneet jotain muuta kuin sähköautoa, joilla on tällainen käytettävissään tai jotka omistavat tällaisen (n = 844). Vastaajat edustavat Manner-Suomen 18 vuotta täyttänyttä väestöä. Tulosten tilastollinen virhemarginaali on noin 3,1 prosenttiyksikköä koko aineiston tasolla.
Ajankohtaista
Elämänturva23.10.2024 Moni suomalainen säästää huolloista, vaikka vanheneva autokanta kaipaa niitä kipeästi – ”Voi käydä kalliiksi”Huoltamaton auto on riski liikenteessä, ja huoltojen karsimisesta tehdyt säästöt voivat jäädä lyhytaikaisiksi, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri. Autoalan mukaan huolloista nipistäminen näkyy myös käytettyjen autojen kaupan puolella, kun korjauskustannusten vastuukysymyksistä riidellään kaupan jälkeen.Elämänturva16.7.2024Akun kestävyys mietityttää yli puolta suomalaisista sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisiaEntistä suurempi osa suomalaisia voisi harkita sähköautoa, selviää LähiTapiolan kyselystä. Kalliit akkuvahingot ovat herättäneet paljon huomiota, vaikka valtaosa sähköautojen vahingoista on pieniä parkkipaikka- ja peräänajovahinkoja, joiden korjauskustannuksissa ei ole eroa vastaavanlaisiin polttomoottoriautoihin verrattuna.Elämänturva13.2.2024Sähköautolla hiihtolomaliikenteeseen? Näin maksimoit toimintamatkan pakkasella ja vältät latausruuhkiaKylmä keli syö sähköauton toimintamatkaa ja pidentää latausaikoja, mikä voi lisätä latausruuhkien riskiä hiihtolomaliikenteessä. Sääennusteiden seuraaminen, joustava reittisuunnitelma, akun esilämmitys ja muiden lataajien huomioiminen pitävät huolen siitä, että rinteisiin ja laduille pääsee sujuvasti sähköautolla.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaKysely: Yli neljännes siirtyisi käyttämään sähköautoa, jos polttoaineen hinta tuplaantuisi – suunnitelmallisuus ehkäisee ongelmia talviajossaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn