LähiTapiola Länsi-Suomi8.3.2024

Tässä ovat LähiTapiola Länsi-Suomen lahjoitusten saajat – Tukea 48 yhdistykselle ja 19 paikkakunnalle

Lahjoituksen saajien joukossa on monenlaisia toimijoita partiosta ratsastukseen ja golfista jääkiekkotuomareihin. Usealla paikkakunnalla saatiin enemmän iloisia lahjoitusuutisia kuin viime vuonna.

LähiTapiola Länsi-Suomen 50 000 euron lahjoitushakuun tuli tammi–helmikuussa yli 200 hakemusta eri yhdistyksiltä. Hakijoina oli lasten ja nuorten harrastustoiminnan parissa toimivia yhdistyksiä jokaisesta yhtiön toimialueen 21 kunnasta.

Päätös lahjoitusten saajista tehtiin maaliskuun toisella viikolla, jolloin yhteensä 48 yhdistystä sai iloisia uutisia. Jopa 19:llä eri paikkakunnalla päästään pian tukemaan lasten ja nuorten harrastamista lahjoitusvaroin.

– Erityisen hienoa on, että pystyimme monella paikkakunnalla auttamaan useampaa toimijaa kuin viime vuonna. Tämä oli meille ja toivottavasti muillekin muistutus siitä, että lasten ja nuorten harrastamisen hyväksi tehdään laadukasta ja tärkeää työtä myös pienemmillä paikkakunnilla, sanoo LähiTapiola Länsi-Suomen toimitusjohtaja Pasi Aakula.

Lahjoitusten keskeisinä kriteereinä olivat myös tänä vuona toiminnan ja paikkakuntien monipuolisuus, käyttötarkoituksen konkreettisuus sekä sen pitkäaikais- ja laajavaikutteisuus.

– Mitä pidempään ja mitä useammalle nuorelle tuesta on hyötyä, sitä parempi. Siksi kohdistimme lahjoitukset esimerkiksi tilavuokrien sijaan konkreettisiin hankintoihin, jotka vapauttavat yhdistysten varoja ydintoiminnan ylläpitämiseen kuten tilavuokriin, Aakula kertoo.

Viime vuonna lahjoituksen saaneille ei tänä vuonna myönnetty tukea. Näin pyrittiin Aakulan mukaan varmistamaan tuen kohdentuminen laajemmalle toimijajoukolle.

– Tavoitteemme on auttaa mahdollisimman monia, ja siksi viime vuoden onnekkailla oli tällä kertaa välivuosi. Ratkaisu oli onnistunut, sillä lahjoitusten saajien joukko oli tänä vuonna erityisesti paikkakuntien osalta todella monipuolinen.

Kuusi kokonaan uutta lahjoituspaikkakuntaa – Määrä nousi kymmenellä paikkakunnalla

Vuoden 2024 lahjoitusten saajien joukossa oli lukuisia erilaisia harrastustoimijoita. Tukea myönnettiin erilaisten palloilulajien lisäksi muun muassa laitesukellukseen, voimailuun, ratsastukseen ja partiotoimintaan. Tukemaan päästiin myös erilaisia kädentaitoja.

Tänä vuonna tukea myönnettiin kuudelle paikkakunnalle, joiden toimijoita ei vuonna 2023 pystytty tukemaan lahjoitusvaroin: Ulvilaan, Pyhärantaan, Pomarkkuun, Merikarvialle, Jämijärvelle ja Ikaalisiin. Lahjoitusten saajien määrä nousi edeltävästä vuodesta myös Kankaanpäässä, Kokemäellä, Laitilassa ja Nakkilassa.

Hakijaryntäyksen vuoksi moni jäi myös tänä vuonna ilman lahjoitusta. Aakula kannustaa toimijoita sinnikkyyteen pettymyksestä huolimatta.

– Lasten ja nuorten harrastamisen tukeminen on tekemistä, johon vaaditaan pitkäjänteisiä satsauksia sekä yhteiskunnalta että meiltä yrityksiltä. Siksi tulemme toteuttamaan lahjoitushaun myös ensi vuonna, ja kannustamme lämpimästi tänä vuonna ilman tukea jääneitä aktivoitumaan silloin uudelleen.

Lahjoitusten saajat paikkakunnittain

Pomarkku

Pomarkun Polunkävijät ry

Pori

Koiviston Isku ry (Lentopallojaosto)

Käppäräpartio r.y.

Meri-Porin Partio ry

Porin Jääkiekkoerotuomarit Ry

Satakunnan Lastenliitto ry

Taito Satakunta ry

Yyteri Golf ry

Ässä Juniorituki ry

Pyhäranta

Pyhärannan VPK

Rauma

FC Rauma

Lapin VPK ry / Nuoriso-osasto

Rauman Laitesukeltajat RY

Rauman Urheilijat ry

Säkylä

Köyliön Vapaaehtoinen Palokunta r.y.

Säkylän Naisvoimistelijat ry

Ulvila