Siirry suoraan sisältöön Siirry suoraan alatunnisteeseen
LähiTapiola Pohjanmaa 13.2.2024

LähiTapiola Pohjanmaan vuosi 2023: joka viides asiakas kohtasi vahingon, lähes 33 miljoonaa euroa maksettiin korvauksina

LähiTapiola Pohjanmaa korvasi vuonna 2023 lähes 27 000 vahinkoa, joka on noin yhdeksän kymmenestä ilmoitetusta vahingosta. Hakemuksista suurin osa ratkaistiin samana tai seuraavana päivänä.

LähiTapiola Pohjanmaan vakuutusmaksutulo kasvoi viime vuonna 6,8 prosenttia edeltävästä vuodesta ja oli yhteensä 59,9 miljoonaa euroa. Omistaja-asiakkaiden määrä oli vuoden lopussa 82 683 asiakasta, joka on 4 300 omistaja-asiakasta enemmän kuin edeltävänä vuotena, ja ajoneuvovakuuttamisessa markkinaosuus kohosi 44,1 prosenttiin. Yhtiön liiketulos oli 15,7 miljoonaa euroa ja kokonaistulos 19,0 miljoonaa euroa.

- Vuosi 2023 oli meille tuloksellisesti menestyksekäs vuosi, jossa merkittävimpänä tekijänä sijoituksiemme vahva tuotto. Sijoittamisen tavoite on turvata kykymme maksaa nykyisiä ja tulevia korvausvastuita. Siksi varamme on sijoitettava sekä tuottavasti että turvaavasti. Sijoitustoiminnan yhtenä keskeisenä tavoitteena onkin yhtiön riskinkantokyvyn hyödyntäminen mahdollisimman hyvien pitkän aikavälin tuottojen saavuttamiseksi omistaja-asiakkaidemme eduksi, tässä onnistuimme oikein hyvin vuonna 2023. Sijoitussalkun hyvä tuotto mahdollistaa jatkossakin omistaja-asiakkaillemme laadukkaan ja kilpailukykyisen palvelun, kertoo LähiTapiola Pohjanmaan toimitusjohtaja Joel Sunabacka .

Lähes 31 000 vahinkoa ja 95 000 yhteydenottoa – omistaja-asiakkaat arvostavat paikallista ja asiantuntevaa palvelua

Vuonna 2023 LähiTapiola Pohjanmaan asiakkaille sattui noin 31 000 vahinkoa. Näistä yhtiö maksoi korvauksia noin 32,6 miljoonaa euroa. Vuosi ei ollut poikkeuksellinen, vaan vahingot olivat samanlaisia sekä -suuruisia kuin aiempana vuonna ja hyvin suurilta vahingoilta vältyttiin.

- Vahinkomäärien kasvusta huolimatta voimme todeta, että pohjalaiset omistaja-asiakkaamme ovat pitäneet hyvin huolta itsestään ja omaisuudestaan. Korvasimme vuonna 2023 noin yhdeksän kymmenestä vahingoista. Suurin osa asiakkaista sai ratkaisun korvaushakemukseensa samana tai seuraavana päivänä, kertoo LähiTapiola Pohjanmaan korvausjohtaja Åsa Kronlund .

Vuosi oli vilkas puhelin- ja verkkopalvelupuolen asiakaspalvelussa, joissa yhteydenottoja oli vuoden aikana yhteensä 95 000. Suuresta yhteydenottojen määrästä huolimatta lähes 90 prosenttiin puheluista vastattiin alle minuutissa, ja verkkopalvelussa vastauksen sai samana päivänä yli 83 prosenttia.

- Keskinäisenä vakuutusyhtiönä meillä on ilo palvella paikallisia omistaja-asiakkaitamme. On myös hienoa, että omistajamme käyttävät palveluitamme aktiivisesti. Asiakastyytyväisyys jatkoi positiivisella trendillä ja tulemme jatkossakin panostamaan omistaja-asiakkaidemme käyttämiin palvelukanaviin. Paikallinen läsnäolo ja oman yhteyshenkilön merkitys korostui yritysasiakaspuolella, jossa maksutulo kasvoi viime vuonna selvästi muita ryhmiä nopeammin, sanoo Sunabacka .

Lähes 8 miljoonan euron panostukset toimialueelle

Alueen markkinajohtajana LähiTapiola Pohjanmaa kokee tehtäväkseen edistää omistaja-asiakkaidensa ja pohjalaisten hyvinvointia sekä elämänturvaa. Vuonna 2023 yhtiö lahjoitti 400 000 euroa yleishyödyllisille yhdistyksille ja muille sen kaltaisille toimijoille näitä toimenpiteitä varten. Lahjoituksissa korostuivat teemat arjen turvallisuus ja pelastustoiminta, kestävä, viihtyisä ja turvallinen lähiympäristö, ja henkisen hyvinvoinnin edistäminen. Yhtiö panosti myös vahvasti liikenneturvallisuutta edistäviin toimenpiteisiin.

Vuoden aikana LähiTapiola Pohjanmaa tuki alueen liikuntaa, kulttuuria ja muuta hyvinvointia edistävää toimintaa maksamalla sponsorointitukia yhteensä lähes 200 000 euroa. Lisäksi yhtiö toteutti useita muita ennaltaehkäiseviä toimenpiteitä kuten sammutintarkastuksia, pelastusrengas- ja heijastinliivilahjoituksia.

Yhtiön omistaja-asiakkaille kertyi 5,3 miljoonaa euroa keskittämisetuja ja 2,0 miljoonaa euroa S-ryhmän Bonusta. LähiTapiola Pohjanmaa maksoi erilaisia veroja ja veroluonteisia maksuja yhteensä miltei 19,3 miljoonaa euroa.

- LähiTapiola Pohjanmaan omistajat ovat asiakkaamme, eivät ulkopuoliset sijoittajat. Tehtävänämme on edistää omistaja-asiakkaidemme elämänturvaa ja siksi panostamme vahvasti alueellisiin ennaltaehkäiseviin ja hyvinvointia edistäviin toimenpiteisiin, toteaa LähiTapiola Pohjanmaan vastuullisuus- ja viestintäpäällikkö Lauri Laaksonen .

Alkaneen vuoden aikana yhtiö jatkaa ydinliiketoimintaansa kehittämistä ja panostaa omistaja-asiakkaidensa hyvinvointiin.

- Vuonna 2024 panostamme entistä enemmän esimerkiksi lasten ja nuorten hyvinvointiin, johon avasimme hiljattain uuden lahjoitushaun. Liikenneturvallisuuden edistäminen ja ylipäätään yhteistyön kehittäminen paikallisten toimijoiden kanssa ovat myös keskiössä. Yhdessä voimme luoda entistä enemmän hyvää alueellemme, Sunabacka päättää.

Lisätiedot:
Joel Sunabacka, toimitusjohtaja, +358 40 759 4062, joel.sunabacka@lahitapiola.fi