Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
Yhtiöt tiedottavatAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
LähiTapiola Lappi22.8.2024LähiTapiola Lapin tulostiedote 1.1.-30.6.2024: Vahinkomäärissä kasvua – pakkastalvi kuritti autoilijoitaLähiTapiola Lappi korvasi vuoden 2024 alkupuolella yli 11 000 vahinkoa. Korvaukset käsiteltiin nopeasti, vaikka vahinkojen määrä kasvoi edellisvuodesta. Pakkastalvi koetteli sekä rakennusten putkistoja että autoilijoita.
LähiTapiola Lapin kokonaistulos nousi vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla 4,6 miljoonaan euroon vertailujakson 1,4 miljoonasta eurosta. Yhtiön vakuutusmaksutulo kasvoi 6,4 prosenttia ja oli yhteensä 22,9 miljoonaa euroa. Liikennevakuutuksissa LähiTapiolan markkinaosuus Lapissa nousi hieman edellisvuodesta ja oli kesäkuun 2024 lopussa 29,7 prosenttia.- Entistäkin pienemmän asiakaspoistuman ja hyvin sujuneen uusmyynnin ansiosta LähiTapiola Lapin asiakasmäärä kasvoi ja samalla asiakastyytyväisyys parani. Vahinkomäärien kasvu ja yleinen kustannustason nousu haastavat vakuutustoiminnan kannattavuutta erityisesti pitkien välimatkojen Lapissa. Tämä vaatii meiltä kustannustehokkuutta ja panostuksia vahinkojen ennaltaehkäisyyn, toteaa LähiTapiola Lapin toimitusjohtaja Kari Salmela.Vahinkojen määrä kasvoi – pakkastalvi kuritti autoilijoitaLähiTapiola Lapin omistaja-asiakkaat ilmoittivat vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla yhteensä 12 000 vahingosta, kun luku edellisvuoden alkupuoliskolla oli 10 600. Vakuutuksesta korvattavia vahinkoja näistä oli 93 prosenttia. Yhtiö maksoi korvauksia yli 14,4 miljoonaa euroa. Yli 70 % vahingon kärsineistä sai ratkaisun korvaushakemukseensa samana tai seuraavana päivänä.- Erityisen paljon korvattiin ajoneuvovahinkoja. Näiden vahinkoilmoitusten määrä kasvoi edellisvuoden 2 900 vahingosta tämän vuoden 3 600 vahinkoon. Talven pakkasjaksojen aikana normaalia useampi autoilija joutui turvautumaan hinaukseen, joita korvattiin autopalveluvakuutuksista. Pakkanen aiheutti myös rakennusten vuotovahinkoja, joista osa olisi ollut paremmalla ennakoinnilla vältettävissä. Edellisvuonna korvattavaksi tuli poikkeuksellisen paljon palovahinkoja, mutta sellaisilta on tänä vuonna onneksi enimmäkseen vältytty, kertoo LähiTapiola Lapin korvausjohtaja Janne Koskela.- Sään ääri-ilmiöiden lisääntymisen myötä myrsky-, tulva- ja maastopalovahinkojen riski kasvaa tulevaisuudessa. Säiden lämpeneminen on jo merkittävästi lisännyt metsien hyönteisvahinkoja eteläisemmässä Suomessa, Koskela sanoo.Etätyön vakuutusturva mietityttääKorona-aikana yleistynyt etätyöskentely on kasvattanut suosiotaan entisestään. Etätyön yleistymisen myötä työn ja vapaa-ajan erottaminen on käynyt vaikeammaksi myös vakuuttamisen näkökulmasta ja tämä mietityttää työnantajia.- Joissakin tapauksissa on tapaturman sattuessa ollut epäselvää, onko työntekijä ollut työtehtävissä vai ei. Työnantajien kiinnostus henkilöstön vapaa-ajan ryhmävakuutukseen onkin selvästi kasvanut, kertoo LähiTapiola Lapin yritysasiakkaista vastaava liiketoimintajohtaja Jukka Elkki.Asiakasetuja ja panostuksia tulevaisuuteenAlkuvuoden 2024 aikana LähiTapiola Lappi hyvitti asiakkailleen 1,7 miljoonaa euroa keskittämisetuja. Yhtiön omistaja-asiakkaat saivat vakuutusmaksuistaan lisäksi yli 600 000 euroa S-ryhmän Bonusta.LähiTapiolan tuella käynnistettiin alkuvuonna Yrittäjyyttä ja hyvinvointia Lapin nuorille -hanke, jonka puitteissa on tähän mennessä perustettu noin 40 uutta 4H-yritystä.
LähiTapiola kehittää verkkopalveluitaan, mutta panostaa myös paikalliseen palveluun. Alkuvuonna on uudistettu Tornion toimiston sekä Pellon palvelupisteen asiakaspalvelutilat ja Rovaniemen toimiston uudistaminen on juuri aloitettu.
- Me olemme läsnä Lapissa nyt ja jatkossa. Verkkopalveluiden parantamisen myötä laajennamme palveluitamme toimistojen lisäksi digitaalisiin kanaviin, joissa merkittävä ja alati kasvava osa asiakkaistamme mieluiten hoitaa vakuutusasioitaan, sanoo LähiTapiola Lapin henkilöasiakkaista ja digipalveluista vastaava liiketoimintajohtaja Heli Kallio.
Muita ajankohtaisia asioita
LähiTapiola Pohjoinen7.5.2025Täällä ovat Oulun riskialtteimmat kolaripaikat – ”Liikennesäännöt unohtuvat parkkipaikoilla” LähiTapiola Pohjoisen vahinkotietojen mukaan Oulussa eniten liikennevahinkoja syntyy parkkipaikoilla ja -halleissa sekä tiiviisti liikennöityjen risteysalueiden ja liittymien yhteydessä. Kyselyn mukaan parkkipaikoilla syntyy vaaratilanteita eritoten siksi, etteivät autoilijat ota kanssaihmisiä riittävän hyvin huomioon. LähiTapiola Loimi-Häme5.5.2025Kysely: Joka viides kokenut ”läheltä piti” -palovahinkotilanteen kotona tai mökillä – ”jokainen sekunti on arvokas”Paloturvallisuus on tärkeää kaikkialla, erityisesti kotona, mökillä ja veneessä. Toimiva sammutin voi olla ratkaiseva tekijä palon alkuvaiheessa, jolloin se voi estää tulipalon leviämisen ja pelastaa omaisuutta sekä ihmishenkiä.LähiTapiola Länsi-Suomi5.5.2025Mökillä on syytä käytellä moottorisahaa jo nyt – Kaatunut puu syypää joka toiseen myrskyvahinkoon Myrskyt ovat aiheuttaneet vahinkoja joka kolmannen länsisuomalaisen kodissa, selviää LähiTapiolan tuoreesta kyselystä. Joka toisen vahingon syynä on kaatunut puu. Mökkikauden alku on asiantuntijan mukaan paras aika riskipuiden ennakoivalle kaatamiselle, mutta myös vaaran paikka itse tekevälle.
Katso lisää tiedotteita
UutishuoneTiedotteetLähiTapiola Lapin tulostiedote 1.1.-30.6.2024: Vahinkomäärissä kasvua – pakkastalvi kuritti autoilijoitaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn