Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetKumppanuudet ja lahjoituksetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
NäkökulmiaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Minna JeronenTalous25.6.2024Varainhoitajalla on syystäkin yksi suu ja kaksi korvaa – paras sijoituskohde selviää vain kuuntelemalla asiakastaOnnistunut ratkaisu on aina asiakkaan näköinen, muistuttaa LähiTapiola Varainhoidon asiakkuusjohtaja Minna Jeronen. Markkina-analyysiluennon sijaan Private Banking -asiakkaan saa tyytyväiseksi kuuntelemalla häntä aidosti.Lisää sijoittamisesta
Aika on asia, josta kaikilla on nykyään pulaa. Näin on myös varainhoitopalveluja tarvitsevan kohdalla. Esimerkiksi yrittäjälle on tyypillisesti kertynyt pääomaa, mutta hänellä ei ole aikaa etsiä ratkaisuja sen hoitoon, saati seurata markkinoita herkeämättä. Jos sijoitusvarallisuutta on merkittävästi, onkin hyvä kääntyä asiantuntijan puoleen ja hakea vastauksia yhdessä. Varainhoito on asiakkaan puolellaVarainhoidon mielletään yleensä tarkoittavan kahta palvelua: Salkunhoitoa ja markkina-analyysia. Näitäkin se toki on, mutta todellisuudessa varainhoidon palvelukokonaisuus on paljon muutakin. Sanonta “yksi suu ja kaksi korvaa” on osuva. Varainhoidon ammattilaisen täytyy kuunnella enemmän kuin puhua. Asiakassuhteen rakentaminen alkaa asiakkaan tarpeiden selvittämisellä: Mikä hänelle on merkityksellistä ja mitä tavoitellaan. On myös saatava käsitys, minkälainen asiakkaan riskinsietokyky on. Vasta kun nämä ovat selvillä, on mahdollista tarjota ratkaisua. Samalla on luotu asiakassuhteen tärkein komponentti, luottamus. Jokaiselle asiakkaalle löytyy sopiva sijoituskohde. Esimerkiksi jos riskisijoittaminen ei sovi tilanteeseen, voi korkosijoittaminen olla hyvä ratkaisu kassanhallintaan. Sanon aina asiakkaalle, että kun markkinoilla on epävarmuutta, tavataan. Silloin asiantuntijuudestani on hänelle todellista hyötyä, ja voin olla hänelle eniten avuksi. Pitkäaikainen kumppanuus rakentuu monesta tekijästä. Palvelun on oltava henkilökohtaista ja sujuvaa, asioinnin helppoa ja vaivatonta. Omassa asiakastyössäni Pohjanmaalla se tarkoittaa, että tapaan asiakkaita paljon kasvotusten ja puhun heille suomea ja ruotsia. Tunnen alueyhtiön alueen ihmisten arjen, heidän taustansa ja kulttuurin. Olenhan itsekin täältä. Asiakkaat myös arvostavat aidosti kanssasijoittamista. LähiTapiola on itse rahastojensa merkittävin sijoittaja, joten niin hyvä tuotto kuin markkinoiden laskutkin kohdataan asiakkaan kanssa yhdessä. Varainhoidon ammattilainen onkin kuin asiakkaan puolella oleva terapeutti ja sijoitusammattilainen samassa paketissa. On aina iso luottamuksenosoitus antaa omaisuutensa jonkun toisen hallittavaksi.Minna Jeronen
asiakkuusjohtaja
LähiTapiola Varainhoito
Tämä kirjoitus on LähiTapiola Varainhoito Oy:n laatima ja perustuu sen näkemyksiin taloudesta ja sijoitusmarkkinasta. Kirjoituksen sisältämät arviot, tiedot ja mielipiteet perustuvat LähiTapiola Varainhoidon omiin laskelmiin tai lähteisiin, joita LähiTapiola Varainhoito pitää oikeina ja luotettavina. Tätä kirjoitusta ei tule yksinään käyttää sijoituspäätöksen perustana eikä siinä esitettyä tietoa ole tarkoitettu kehotukseksi käydä kauppaa sijoitustuotteilla tai palveluilla.
Sijoitamme sinun varasi kuten omammeMitä, jos voit sijoittaa omat varasi kuten me LähiTapiolassa – pitkäjänteisesti ja ammattitaitoisesti? Tutustu sijoituskohteisiin, joihin me itse uskomme.
Lisää sijoittamisesta
Näkökulmia
Peter CastrenTalous8.5.2025Kun usko horjuu, horjuvat myös markkinatYhdysvaltojen hallinnon toimet ovat ravistelleet perinteisiä uskomuksia niin geopolitiikassa kuin taloudessakin. LähiTapiola Varainhoidon korkojohtaja Peter Castren pohtii, ovatko Euroopan ja Saksan valtionlainat uusi turvasatama sijoittajille.Jari JärvinenTalous28.4.2025 Miksi Maailma-rahastot menestyvät vuodesta toiseen rahastovertailuissa?LähiTapiolan Maailma-rahastot ovat keränneet jälleen tunnustusta arvostetussa Lipper Fund Awards 2025 -vertailussa. LähiTapiola Varainhoidon pääekonomisti ja johtaja Jari Järvinen analysoi hoitamiensa rahastojen menestystä ja tulevaisuutta.Susa NikulaTyöelämä24.4.2025Voiko johtaja tehdä nelipäiväistä työviikkoa?Siirryin vuoden alussa tekemään nelipäiväistä työviikkoa LähiTapiola-ryhmän ihmisistä ja kulttuurista vastaavana johtajana. Päätöksestä kerrottuani olen saanut spontaanit aplodit ja onnitteluja rohkeudesta, mutta myös ”voimia ja jaksamista” -toivotuksia haastavassa tilanteessa. Reaktiot ovat yllättäneet minut, sillä ne huokuvat ennakko-oletusta: johtajan ei ole tapana huolehtia omasta hyvinvoinnistaan kuin vasta pakon edessä. Tästä ei kuitenkaan ole minun kohdallani kysymys. Miksi siis päädyin työaikaa lyhentämään ja mitä olen alkuvuoden aikana oppinut?
Katso lisää näkökulmia
UutishuoneNäkökulmiaVarainhoitajalla on syystäkin yksi suu ja kaksi korvaa – paras sijoituskohde selviää vain kuuntelemalla asiakastaHaluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn