Siirry suoraan sisältöönSiirry suoraan alatunnisteeseen
HenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
FI
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
EtusivuUutishuoneAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmiaLähiTapiola-ryhmäYhtiöryhmätietoaYhtiötToiminnan tarkoitusLähiTapiola-ryhmän raportitKumppanuudet ja yhteistyöTöihin meilleLähiTapiola työnantajanaYrittäjänä LähiTapiolassaOpiskelijalleAvoimet työpaikatVastuullisuusVastuullisuus LähiTapiolassaYhteiskuntasuhteetHenkilöasiakkaatYritysasiakkaatMaatila-asiakkaatTietoa LähiTapiolasta
UutishuoneLähiTapiola-ryhmäTöihin meilleVastuullisuus
AjankohtaistaAjankohtaistaYhtiöt tiedottavatNäkökulmia
Turvallisuus20.12.2023Huthikapinallisten iskut vaikeuttavat rahtiliikennettä Suezin kanavalla – tavarankuljetusvakuutuksen sota- ja lakkolisäturvavakuutus ei ole reitillä voimassa Suezin kanavan turvallisuustilanne on heikentynyt huthikapinallisten raketti-iskujen vuoksi. LähiTapiola muistuttaa, että tavarankuljetusvakuutuksen sota- ja lakkolisäturvavakuutus ei ole voimassa reitillä ja pyytää yritysasiakkaitaan tarkistamaan mahdolliset merikuljetuksensa kanavassa.
Jemenin huthikapinalliset ovat viime aikoina tehneet vihamielisiä raketti-iskuja Suezin reittiä käyttäviä rahtialuksia kohtaan Bab el-Mandebin salmessa. Iskujen motiiviksi on ilmoitettu kosto Israelin sodalle Gazassa. Huthien kohteena ovat myös alukset, joilla ei ole suoraa yhteyttä Israeliin. Iskujen suurin todennäköisyys Suezin reitillä on eteläisellä Punaisellamerellä sekä kapeassa Bab el-Mandebinsalmessa, joka yhdistää Adeninlahden ja Punaisenmeren. Julkisuudesta saatujen tietojen mukaan osa varustamoista olisi määrännyt laivansa kiertämään Afrikan ja välttämään näin vaarallisen Bab el-Mandebin salmen. Tavarankuljetusvakuutuksen sota- ja lakkolisäturvavakuutus ei ole voimassa Suezin kanavan reitillä Suezin kanavan reitillä olevat Jemenin aluevedet ja Bab el-Mandebin salmi ovat korkean sotariskin alueita, joissa tavarankuljetusvakuutuksen sota- ja lakkovakuutuksen lisäturva ei ole voimassa, ellei voimassaolosta ole erikseen sovittu LähiTapiolan kanssa ennakkoon:
  • Tavarankuljetusvakuutus kattaa normaalit kuljetusriskit, ns. siviiliriskit, mutta ei kata sotariskiä, ellei tavaravakuutusta ole laajennettu sota- ja lakkovakuutuslisäturvalla SL1 / M16.
  • Sota- ja lakkolisäturva kattaa meri- ja lentokuljetuksissa kuljetettavalle tavaralle aiheutuvat vahingot ja kustannukset, jonka on aiheuttanut ammus, ohjus, pommi, torpedo, miina tai muu tarkoitukseensa käytetty sotaväline sekä sotaakäyvän vallan suorittaman kaappauksen, takavarikoinnin, pidättämisen, tai muun vastaavan toimenpiteen, mikäli toimenpiteestä aiheutuu tavaralle tai sen pakkaukselle vahinkoja tai kustannuksia.
  • Kuljetusvakuutussopimuksissa on sovittu sotariskin raja, jonka ylittyessä sotavakuutuksen voimassaolosta tulee sopia ennen kuljetuksen alkamista ja Suezin kautta tapahtuvien kuljetusten osalta raja-arvo on ylittynyt. Ks. sotariskialueet JCC Cargo Watchlistin ylläpitämästä listasta ja tarkista raja-arvo omasta kuljetusvakuutussopimuksestasi.
LähiTapiola pyytää yritysasiakkaitaan kartoittamaan merikuljetuksensa Suezin kanavassa Pyydämme asiakkaitamme varmistamaan huolitsijoiltaan tai laivayhtiöltään, kulkeeko rahtinne Suezin kanavan kautta. Ottakaa yhteyttä LähiTapiolaan, mikäli teillä on kysyttävää vakuutuksenne voimassaolosta tai tarvetta laajentaa sota- ja lakkovakuutus kattamaan sotariski Suezin kanavan merikuljetuksille. Lisätietoja: Seppo Lipsunen, Chief Underwriter, puh. +358 400 445488
seppo.lipsunen@lahitapiola.fi
Ajankohtaista
Maa- ja metsätalous14.3.2025Näin turvaat maatilan jatkon kriisitilanteessa – avioehto voi pelastaa monelta harmiltaPuhu käytännön asiat selväksi läheistesi kanssa jo hyvissä ajoin. Avioehto suojaa avioerossa, ja henkivakuutus turvaa jäljelle jääneiden elämää yrittäjän kuoleman jälkeen.Turvallisuus12.3.2025Lähestyvä kevätpyry haastaa tielläliikkujia vähälumisen talven jälkeen – ”Riskejä voi olla vaikea hahmottaa”Suomea lähestyy lumisadealue, joka lisää onnettomuusriskejä liikenteessä. Mennyt talvi oli lauha ja vähäluminen, joten tuntuma hankalassa kelissä liikkumiseen voi olla hakusessa, sanoo LähiTapiolan johtaja Tapani Alaviiri. Jos tien päälle on pakko lähteä, alla on oltava talviolosuhteisiin sopivat renkaat ja ajonopeutta on hiljennettävä.Maa- ja metsätalous11.3.2025LähiTapiola Yhteismetsän pinta-ala kasvoi kolmessa vuodessa 3,5-kertaiseksi – ”Yhä useampi valitsee sukupolvenvaihdoksessa yhteismetsän”LähiTapiola Yhteismetsä jatkoi vahvaa kasvuaan kolmantena toimintavuotenaan ja on yksi Suomen nopeimmin kasvavista yhteismetsistä. Suosion syitä ovat yhteismetsän helppous ja sukupolvenvaihdokset, arvioi LähiTapiolan metsätalousliiketoiminnan johtava asiantuntija Marika Makkonen.
Katso lisää ajankohtaisia
UutishuoneAjankohtaistaHuthikapinallisten iskut vaikeuttavat rahtiliikennettä Suezin kanavalla – tavarankuljetusvakuutuksen sota- ja lakkolisäturvavakuutus ei ole reitillä voimassa Haluatko silti vaihtaa kielen?KylläEn