LähiTapiolan LemmikkiHelpistä saa nyt apua kaikkialla Suomessa – sovelluksella eläinlääkäriin kotisohvalta

4.9.2019 - Turvallisuus

LähiTapiola LokalTapiola

Lemmikit ovat suomalaisille tärkeitä perheenjäseniä ja joka kolmannessa kotitaloudessa asuukin perheenjäsenenä yksi tai useampi lemmikki. Kun lemmikki sairastuu tai tapaturma sattuu, huoli on kova ja hyvät neuvot ovat tarpeen. LähiTapiolan LemmikkiHelppi –sovelluksen kautta asiakas saa etäeläinlääkärin avun viikon jokaisena päivänä omalta kotisohvaltaan.

Eläinlääkärit ovat tavoitettavissa LemmikkiHelppi-sovelluksen kautta ilman ajanvarausta viikon jokaisena päivänä klo 7-23. Palvelussa eläinlääkäri selvittää lemmikin terveystilanteen ja ohjaa tarvittaessa jatkohoitoon LähiTapiolan kumppanien suorakorvausklinikalle tai -sairaalaan. LähiTapiolan LemmikkiHelppi-palvelun tarjoavat LähiVet ja Omaeläinklinikka.

LemmikkiHelppi-etäeläinlääkäripalvelussa ei ole omavastuuta, ja palvelun käytöstä aiheutuvat kustannukset vähennetään suoraan lemmikin vakuutuksen enimmäiskorvausmäärästä, eikä asiakkaan tarvitse maksaa itse erikseen mitään.

- Lemmikkivakuutusasiakkaamme saavat uuden palvelun saman tien käyttöönsä lataamalla LemmikkiHelpin mobiilisovelluksen. Jo nyt yli 6 000 pilottiasiakasta on ladannut palvelun käyttöönsä, ja palaute on ollut erinomaista. Asiakkaita kiehtovat ennen kaikkea palvelun helppous, sujuvuus ja sen tuoma rahallinen säästö. Pilottivaiheen 1 300 tapauksesta kaksi kolmesta pystyttiin hoitamaan etänä ilman käyntiä eläinklinikalla, kertoo LähiTapiolan kehitysjohtaja Harri Aho.

Ennalta ehkäisevälle matalan kynnyksen eläinlääkäripalvelulle on nyt paljon kysyntää, ja automaation tukemalla etähoitopalvelulla voidaan saavuttaa merkittävää säästöä korvausmenossa ja tehokkuudessa. Päivystävän eläinlääkärin etähoito- ja klinikkatyön yhdistäminen on kuitenkin haasteellista. LähiTapiolan LemmikkiHelppi-palvelua tuottavavan LähiVet:n eläinlääkäri Eva Kaistin mukaan ratkaisu on eläinlääkäripooli.

- Eläinlääkärimme ovat kokeneita ammattilaisia, jotka ovat työvuoronsa aikana vastuussa vain LemmikkiHelpistä, voiden täten taata nopean ja laadukkaan palvelun LähiTapiolan eläinvakuutusasiakkaille, sanoo Kaisti, joka on itse tehnyt noin 200 potilastapausta chatin ja videopuheluiden välityksellä.

- Työ on erittäin antoisaa ja mielenkiintoista ja vastaanotto on ollut erinomaista. Asiakkaat kiittelevät neuvoista ja lähettävät sydän-emojeja ja söpöjä valokuvia lemmikeistään, Kaisti jatkaa.

LemmikkiHelpin etäeläinlääkäri arvioi videoyhteyden välityksellä lemmikin terveysasiaa ja hoidon kiireellisyyden tarvetta, sekä neuvoo ensiavussa ja kotihoidossa. Tarvittaessa lemmikki ohjataan lähimmälle eläinlääkärille jatkotutkimuksiin ja hoitoon. Esimerkiksi koirilla ja kissoilla yleinen oksentelu, ripuli, iho- ja korvaoireet, haavat, allergiset reaktiot, myrkytystilat ja erilaiset tapaturmat ovat tavallisia syitä, joiden vuoksi eläinlääkärissä käydään. Monissa näistä tapauksista asia voitaisiin hoitaa myös etänä.

- Uudet mahdollisuudet lemmikkien terveyden tutkimisessa ja hoidossa näkyvät myös kasvavina eläinlääkärikuluina. Suomalaiset käyttävätkin vuosittain yhä enemmän rahaa lemmikkien terveyteen ja hoitoon. Silti Suomessa lemmikeistä on vakuutettu arviolta alle 30 %, kun taas Ruotsissa vastaava luku on noin 90 %. Etäeläinlääkäripalveluista saatavat säästöt vähentävät lemmikkivakuutusten hinnankorotuspaineita vakuutusyhtiön puolella, Aho sanoo.

Lataa LemmikkiHelppi-sovellus täältä.