Noin joka kymmenes suomalainen pyöräilee säännöllisesti töihin – kurja sää ja kiire saavat jättämään pyörän kotiin

16.8.2019 - Terveys

LähiTapiola LokalTapiola

LähiTapiolan teettämän kyselyn mukaan yli kolmannes työssäkäyvistä suomalaisista pyöräilee töihin ainakin satunnaisesti. Merkittävimmät syyt, miksi pyörä jää kotiin, ovat kehnot sääolosuhteet ja kiire.

LähiTapiolan teettämän Arjen katsaus -kyselyn mukaan noin 13 prosenttia työssäkäyvistä pyöräilee säännöllisesti töihin. Työelämässä mukana olevista 22 prosenttia kertoi pyöräilevänsä satunnaisesti töihin. Nuoret hyödyntävät polkupyörää kaikista ikäryhmistä aktiivisimmin, sillä yli puolet alle 25-vuotiaista kertoi pyöräilevänsä töihin satunnaisesti tai säännöllisesti.

Kyselyyn vastanneet työmatkapyöräilijät kertoivat, että sade, kylmyys ja kiire saavat pyörän jäämään kotiin töihin lähtiessä. Motivaation puute on kyseessä varsin harvoin, sillä vain 18 prosenttia vastaajista kertoi sen olevan este pyörän satulaan nousemiselle.

-Moni kertoo juuri kiireen olevan syy siihen, miksi ei kulje pyörällä töihin, mutta ei tule ajatelleeksi, että pyörä on kaupunkiympäristössä kuitenkin nopein kulkumuoto alle 5 kilometrin matkalla, huomauttaa Kunnossa kaiken ikää -ohjelman (KKI) ohjelmakoordinaattori Tanja Onatsu.

Kyselyn perusteella kotitaloudesta löytyvä auto ei erityisemmin kannusta työmatkapyöräilyyn. Vastaajista, joiden taloudessa oli käytettävissään auto jokapäiväisiä matkoja varten, vain 8 prosenttia ilmoitti pyöräilevänsä töihin säännöllisesti. Puolestaan vastaajista, joilla ei ollut käytettävissään autoa, 33 prosenttia ilmoitti pyöräilevänsä töihin säännöllisesti.

Onatsun mukaan työntekijällä, joka liikkuvat 2–3 kertaa viikossa, on vuodessa 4,5 sairauspäivää vähemmän kuin enintään kerran viikossa liikkuvalla. Onatsu listasikin 5 vinkkiä siihen, miten työnantaja voi kannustaa työntekijöitään fiksumpaan työmatkaan:

  1. Huolehdi sosiaali- ja pyöräpysäköintitilat kuntoon.
  2. Hyödynnä fiksun liikkumisen kampanjoita tai järjestä omia.
  3. Hanki työpaikalle laina- tai asiointipyöriä.
  4. Järjestä pyöräilijöiden aamupala tai sähköpyörän kokeilupäivä.
  5. Laadi työmatkojen liikkumissuunnitelma

Alhaisempi sairastumisriski ja lisää elinvuosia

-Puoli tuntia reipasta arkiliikuntaa päivittäin, esimerkiksi 4–5 kilometrin työmatka pyöräillen tai kävellen, parantaa kestävyyskuntoa ja auttaa painonhallinnassa, sanoo LähiTapiolan TerveysHelppi-etälääkäripalvelun lääkäri Essi Kainonen.

Ihmiset, jotka harrastavat pitkäaikaista ja säännöllistä arkiliikuntaa, kuten pyöräilyä ja kävelyä, hyötyvät Kainosen mukaan liikunnasta monella tapaa. Säännöllistä arkiliikuntaa harrastavilla muun muassa osteoporoosin kehittyminen hidastuu, sepelvaltimosairauksien ja tyypin 2 diabeteksen kehittymisen vaara laskee 50 prosentilla, korkean verenpaineen kehittymisen vaara laskee 30 prosentilla, sydän- ja verisuonisairauksien vaara pienene ja masennus- ja ahdistusoireet helpottuvat.

-Usein luulemme, että tarvitaan täyskäännöksiä ja näyttäviä elämäntaparemontteja tulosten saavuttamiseksi niin liikuntatottumusten kuin syömisen osalta. Isoihin muutoksiin on käytännössä kuitenkin vaikeaa sitoutua pysyvästi. Kannustaisin ennemmin pieniin parannuksiin ja hyviin valintoihin arjessa riittävän usein, esimerkiksi juuri arkiliikunnan lisäämiseen. Vaikka se tuntuisi yksittäisen päivän kohdalla vaatimattomalta, kuten tämä puolen tunnin arkiliikunta tai kasvispitoisempi lounasvalinta, niin pitkässä juoksussa, vaikkapa puolen vuoden tai vuoden aikajänteellä, pienet valinnat vaikuttava todella merkittävästi terveyteen ja hyvinvointiin, muistuttaa Kainonen.

LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselyn toteutti Kantar TNS. 17–23.5.2019 tehtyyn kyselyyn osallistui 1050 suomalaista, jotka olivat iältään 15–74-vuotiaita. Kyselyn virhemarginaali on +/-3,1 prosenttiyksikköä.

Kun tapaturma tai sairaus yllättää, ota yhteyttä TerveysHelppiin. TerveysHelppi on tarkoitettu kaikille, joilla on LähiTapiolan henkilövakuutus. Sairaanhoitajat ja lääkärit auttavat sinua viikon jokaisena päivänä klo 7.00–23.00.

Lisätietoja:
Kyösti Knuuttila, viestintäpäällikkö, LähiTapiola, 050 599 9720, kyosti.knuuttila@lahitapiola.fi
Tanja Onatsu, ohjelmakoordinaattori & liikkumisen olosuhdetyö, Kunnossa kaiken ikää –ohjelma, 040 588 0263, tanja.onatsu@likes.fi

TerveysHelppi apunasi joka päivä

TerveysHelpistä saat nopeasti ja helposti vastauksia terveyshuoliisi.
Etälääkäripalvelut ovat aina ulottuvillasi, kun terveydenhuollon ammattilaiset
ovat chatin tai puhelinsoiton päässä.

Lue lisää