Neljä vinkkiä parempaan työmatkaan – voisiko samalla parantaa omaa hyvinvointiaan?

30.10.2017 - Noora Niemi

Istut pitkäksi venähtäneen palaverin jälkeen autossa keskellä pahinta ruuhkaa ja lasket kellosta minuutteja siihen, kun päivähoito sulkeutuu.

Näet silmissäsi miten lapsesi roikkuu portissa kiinni odottaen näkevänsä juuri sinut, eikä kaikkia niitä muiden lasten vanhempia. Sydäntäsi kirpaisee. Oletko kokenut joskus saman? Tunnustan ajoittain löytäväni itseni tästä tilanteesta.

Olen niin kutsuttua valkokaulusporukkaa, joten työssäni suurimmat vaarat liittyvät lähinnä työmatkoihin. Kalenteriani vilkaistessa voi tehdä päätelmän, että tapaan paljon asiakkaita, pääosin pääkaupunkiseudulla, mutta myös ympäri Suomea. Haluaisin käyttää enemmän julkisia kulkuvälineitä ja polkupyörää työmatkoihin, koska se olisi ekologista ja hyväksi terveydelle.

Totuus on kuitenkin, että päädyn usein käyttämään omaa autoani, sillä siirtyminen eri paikkojen välillä sujuu näin helpommin ja nopeammin. Tässä tekstissä halusin pohtia neljän teeman kautta sitä, millaista roolia työmatkat näyttelevät hyvinvointimme kannalta ja millaisia keinoja olen itse löytänyt hyvinvointini edistämiseen.

Valot päällä liikenteessä

Meille ei tulisi (toivottavasti) mieleenkään lähteä ajamaan autoa alkoholin vaikutuksen alaisena, mutta oletko valmis hyppäämään autonrattiin väsyneenä huonosti nukutun yön tai öiden jälkeen?

Jokainen meistä voi edistää merkittävästi hyvinvointiaan ja turvallisuuttaan huolehtimalla riittävästä levosta ja palautumisesta. Ruuhkavuosia eläville perheenäideille tai iseille tämä ei välttämättä ole aina ihan helppo juttu. Tai sille nuorelle, joka on juuri saanut ajokortin ja ei malttaisi pysyä pois ratin takaa.

Nyt eletään taas sitä vuodenaikaa, kun usein töihin lähtiessä ja sieltä palatessa on hämärää. Tämä tuo omat haasteensa työmatkoihin, sillä olemme väsyneempiä ja huomiokykymme ei ole välttämättä samaa tasoa. Kollegani kertoi jättävänsä kännykän takapenkille käsilaukkuun, jottei tule edes houkutusta napata sitä käteen matkan aikana. Ajattelin kokeilla samaa.

Toinen vuodenaikaan liittyvä asia, jonka haluaisin nostaa esiin, on poikani sanojen mukaan ”ulkona liikkuvat ninjat”. Tuo itseasiassa kuvaa hyvin ilman heijastinta liikkuvia ihmisiä. Heitä ei näe ennen kuin yhtäkkiä ilmestyvät näköpiiriin, aiheuttaen sydämentykytyksiä säikähdyksestä. Tehdäänkö jokainen elämänturvateko ja pidetään huolta siitä, että näymme liikenteessä?

Hyödynnä etätyömahdollisuutta

Nykyään moni työnantaja mahdollistaa etätyön tekemisen ja se voisi olla jopa suositeltavaakin, etenkin päivinä jolloin ajokeli on huono. Näin voidaan myös tehokkaasti ennaltaehkäistä työmatkatapaturmia. Itse pyrin hyödyntämään tuota mahdollisuutta välttääkseni turhat riskit ja aikaa syövät ruuhkat. Saatan tehdä aamun töitä kotoa käsin ja siirtyä toimistolle tai asiakkaalle ruuhkien jälkeen, josta on merkittävä ajankäytöllinen ja hyvinvoinnillinenkin hyöty.

Tuottava työaika lisääntyy ja puremalihakset pysyvät rennompina, kun stressi vähenee. Ja näin äitinä eräs merkittävä hyöty on se, että kun olen ennen ruuhkaa kotona, saan tehtyä työt tehokkaammin valmiiksi kotona, jonka jälkeen voin rauhassa kävellä päiväkodille hakemaan lapseni ajoissa.

Työmatkan ei tarvitse olla kuluttava

Oletko miettinyt mitä positiivisia puolia voisit tuoda työmatkaasi? Itse näen työmatkan tervetulleena hengähdystaukona ja ajatusten kokoajana. Pyrin hyödyntämään työmatkaa siten, että kokoan ajatukseni päivää varten ja haen hyvän fiiliksen suosikkiradiokanavien tai äänikirjojen parista.

Työpäiväni pitää usein sisällään useita kohtaamisia eri ihmisten kanssa, joten kotimatkan ajan taas nautin yksinolosta ja hiljaisuudesta. Rauhoitun, suljen päivän kiireet mielestäni ja valmistan itseni siirtymään perheeni pariin ja vapaa-ajanviettoon.

Pidemmät matkat pyrin kulkemaan junalla. Sen sijaan, että istuisin autonratissa, voin istahtaa rennosti toisen kuljetettavaksi. Kun laittaa kuulokkeet korville, katoaa taustahälinä mukavasti ja on helppo keskittyä työntekoon. Junamatkan aikana saakin helposti purettua päivän aikana tulleet sähköpostit ja hoidettua juoksevat asiat.

Työtä on myös helppo tauottaa pienellä jaloittelulla tai vaikka ihan vain ihailemalla ikkunan takaa alati vaihtuvia maisemia. Metsää, peltoa, vettä, pala kauneinta Suomea hyvinvointia edistämässä.

Liikunnasta virtaa helposti

Tiesitkö, että 17 minuutin istuminen hidastaa jo aivotoimintaa, kun taas jo puoli tuntia liikuntaa viitenä päivänä viikossa edistää merkittävästi terveyttä. Mikäli kuulut niihin, jotka taittavat työmatkaansa autolla ja et saa päivittäistä liikuntaa työmatkasta, suosittelen hakemaan liikunnan muualta.

Itse tykkään laittaa istumisen jälkeen lenkkarit jalkaan ja lähteä lenkille metsään. Hiekkatie jalkojen alla ja metsän humina rauhoittaa kummasti. Haastankin meistä jokaisen kokeilemaan loppuvuoden ajan liikuntaa puoli tuntia päivässä vähintään viitenä päivänä viikossa.

Toivon, että löydät juuri sinulle mieluisan tavan liikkua. Se voi olla kauppareissu kävellen, bussista jääminen hieman aiemmin, lapsen hakeminen hoidosta kävellen, ryhmäliikuntatunti, kävelytyötunti, takapihalla haravointia – mielikuvitus vain rajana. Vuoden lopulla voit yllättyä, millainen vaikutus tällä on ollut hyvinvointiisi.

Turvallista matkaa ja hyvinvoivaa syksyä meille kaikille!

Noora Niemi toimii LähiTapiolassa johtavana asiantuntijana tiimissä, joka tuottaa yritysasiakkaille työkyky- ja työturvallisuuspalveluita.